صفحه اصلی / استان ها / لرستان / بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است
بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است

بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است.

سد

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا میرزایی در شورای پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: بر اساس آمار شبکه باران‌سنج آب منطقه‌ای، میزان بارش‌ها در استان تاکنون ۵۱۸میلی‌متر بوده و این میزان بارش باران نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۱۲درصد و بلندمدت ۵درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین بارش‌ها مربوط به شهرستان نورآباد و کمترین مربوط به الیگودرز است، اضافه کرد: ۵۰ درصد بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری و ۵۰ درصد دیگر مربوط به دوماهه فروردین و اردیبهشت بوده است.

میرزایی یادآور شد: بارش‌های دیرهنگام با افزایش دما و تبخیر تأثیرات منفی روی منابع آب و حجم آب پشت سدها داشته است، در حال حاضر بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است.

این مسئول اضافه کرد: ۵۳ درصد حجم مخازن سدهای استان خالی است؛ البته جبران کاهش حجم سدها بعید به نظر می‌رسد و در حوزه آب تنش‌هایی خواهیم داشت.

وی افزود: در بحث منابع آب زیرزمینی در ده سال اخیر تاکنون به‌طور متوسط هرسال ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش داشتیم، ۴۰۰ میلیون مترمکعب مخازن آب زیرزمینی و سفره‌ها کاهش داریم.

میرزایی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما کمبود بارش‌ها نیست بلکه در رابطه با ساختار مصرف آب و نحوه الگوی کشت در بخش کشاورزی است، گفت: از ۱۰۰ درصد آب تولیدی، ۹۲٫۵ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بیان کرد: افزایش آبدهی ۹۰ درصد رودخانه‌ها، چشمه‌ها و سراب‌ها را شاهد هستیم که موقتی و ناشی از بارش‌های اخیر است.

وی اضافه کرد: آب آبخوان‌های زیرزمینی، آبدهی رودخانه‌ها و چشمه‌ها در چند ماه آینده سیر نزولی خواهد داشت. در تأمین آب شرب و کشاورزی در فصل غیر از بارندگی با چالش مواجه‌ایم.

این مسئول عنوان کرد: برای امسال در برنامه الگوی کشت بیش از ۳۰ هزار هکتار محصولات آب‌دوست دیده می‌شود درحالی‌که بحران آب داریم و این سبب می‌شود برنامه احیاء و تعادل بخشی و برنامه صیانتی که داریم با مشکل مواجه شود.

میرزایی با بیان اینکه دشت کوهدشت ممنوعه بوده و بیلان آبی آن منفی است، اظهار کرد: ۶۵۰ هکتار کشت چغندر در نظر گرفته‌اند درحالی‌که کشاورزان در بحث کشت انحراف داشته و ۲۰۰۰ هکتار کشت کردند؛ برای آب آن به ۳۰ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی نیاز است.

این مسئول اضافه کرد: این مهم طرح تعادل بخشی، کنتورهای هوشمند و صیانت از منابع آب را با چالش مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه کشت‌های استان متناسب با ظرفیت‌های آبی نیست، یادآور شد: کشت برنج برای همه استان‌ها به‌جز گیلان و مازندران ممنوع است ولی شاهد هستیم در چغلوندی، چگنی و خرم‌آباد شروع به کشت کرده‌اند که غیرمجاز است؛ و این موضوع بخشی از آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی (سیلاخور، دورود و خرم‌آباد) را تخریب می‌کند.

او با تاکید بر اینکه اگر سفره‌ها تخریب شوند پدیده فرونشست و سپس بیابان‌زایی رخ می‌دهد، افزود: هجوم کشاورزان غیربومی اصفهانی و همدانی با اجاره چاه و اراضی و کشت محصولات آب‌دوست از دیگر مشکلات ماست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.