صفحه اصلی / سرخط خبرها / کاهش مصرف سوخت از طریق سبک‌سازی قطعات خودرو
کاهش مصرف سوخت از طریق سبک‌سازی قطعات خودرو

کاهش مصرف سوخت از طریق سبک‌سازی قطعات خودرو

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به پروژه کاهش مصرف سوخت از طریق سبک‌سازی خودرو گفت: با این کاهش وزن، هم مصرف مواد اولیه کم می‌شود و هم میزان سوخت مصرفی کاهش پیدا می‌کند که کار بسیار بزرگی است.

دکتر سید محمد طباطبایی قمی، رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، به پروژه‌ای که به صورت مشترک توسط جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، جهاد دانشگاهی تهران و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است، اشاره کرد و افزود: موضوع این پروژه کاهش مصرف سوخت از طریق سبک‌سازی خودرو است. در این پروژه، قراردادی را با ایران خودرو برای کاهش وزن دو قطعه شامل مجموعه تقویتی مربوط به رکاب و قطعه مربوط به داشبورد منعقد کردیم.

دکتر طباطبایی قمی تأکید کرد: از آنجایی که به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن، یک لیتر کاهش مصرف سوخت در خودرو داریم و اگر بتوانیم فقط یک کیلوگرم در خودرویی مانند دنا کاهش وزن داشته باشیم، از این طریق سالانه ۱۰۰ هزار لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت. از سوی دیگر، میلیاردها تومان کاهش مصرف مواد اولیه داریم. فقط برای یک قطعه، مجموعاً ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن و بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان کاهش مواد اولیه داریم؛ یعنی (از طریق این سبک‌سازی خودرو) هم مصرف مواد اولیه کم می‌شود و هم بحث سوخت کاهش پیدا می‌کند که کار بسیار بزرگی است.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تصریح کرد: برای انجام این پروژه، ترکیبی از کارهای طراحی، شبیه‌سازی، مدل‌سازی، بحث‌های الیاژسازی و محاسبات بسیار پیچیده برای همه قسمت‌ها صورت گرفته و شبیه‌سازی بحث‌های مرتبط از جمله ارتعاشات، فرکانس طبیعی، تصادفات انجام شد.

وی تأکید کرد: به عنوان نمونه، این کار در دو قطعه (مجموعه تقویتی مربوط به رکاب و قطعه مربوط به داشبورد) انجام شد و آمادگی داریم برای تمام قطعات خودرو این کار را انجام دهیم. در مجموع برای یک خودرو می‌توانیم تا ۱۰۰ کیلوگرم این کاهش وزن را داشته باشیم، بدون این که هزینه اضافی مورد نیاز باشد. مهمترین ویژگی کار این بوده است که هیچ هزینه‌ای در قالب‌ها و کارهای دیگر نداشته‌ایم و تنها با انجام محاسبات و تغییر آلیاژ توانستیم این کاهش وزن را انجام دهیم.

دکتر طباطبایی قمی گفت: این پروژه توسط جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، جهاد دانشگاهی تهران و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده و مورد تأیید ایران خودرو هم قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.