صفحه اصلی / اسلایدر / آشفتگی بازار خودرو و طرح های ناکارآمد
آشفتگی  بازار خودرو  و  طرح های ناکارآمد

اصرار کشف قیمت یا تک‌نرخی شدن خودروهای داخلی با عرضه در بورس

آشفتگی بازار خودرو و طرح های ناکارآمد

کسب و کار نیوز - مدتی است پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است. پیشنهاد قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا در حالی این روز‌ها به‌ویژه از سوی خودروسازان مطرح است که بر سر کارآیی آن به‌ویژه اثرگذاری در کاهش قیمت، اختلاف‌نظر‌هایی بین کارشناسان وجود دارد. این طرح از زمان اعلام آن تا به امروز مدافعان و مخالفان بسیاری داشته است. برخی مدافعان این طرح معتقدند که با عرضه خودرو در بورس کالا، فروش خودروسازان شفاف‌تر و کشف قیمت نیز انجام خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا اما بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن، کشف قیمت یا تک‌نرخی شدن خودروهای داخلی است. یکی از مشکلات اصلی بازار خودرو در حال حاضر به دو نرخی بودن مربوط می‌شود، موضوعی که رانتی گسترده را به نفع دلالان و واسطه‌گران ایجاد کرده است. از همین رو چه آنها که موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند و چه مخالفان، معتقدند از پس این اتفاق، کشف قیمت انجام خواهد شد، بنابراین دیگر با خودروهای دو نرخی مواجه نخواهیم بود.

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور طی مصاحبه‌ای در اردیبهشت ماه امسال در این رابطه در اظهاراتی عنوان کرد: قطعاً بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد و واقعا رانتی وجود دارد و از جمله دلایل این اتفاق، وجود دلال‌ها، نوع ثبت نام و دیگر مواردی است که باید همه آنها اصلاح شود.

خودرو در دنیا کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه می گوید: قیمت‌گذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد. باید مشخص شود که از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید، تا چه میزان می‌تواند قیمت‌ها را منطقی کند.

به گفته وی، بر اساس بررسی‌های انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری بوده و مصرفی نیست. در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه مانند برنج، یخچال و… مصرفی است. مشکلات کنونی نظام اقتصادی موجب شده، مردم به دنبال خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو برای سرمایه‌گذاری باشند. مادامی‌ که تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روش‌های واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضعیت کنونی وجود دارد.

مشکل بازار خودرو با بورس حل نمی شود

فربد زاوه، کارشناس خودرو

در کنار نبود انضباط مالی، عدم شفافیت و نظارت در بازار خودرو، عرضه این کالا در بورس می تواند به ضرر شرکت‌های فروش و خدماتی خودرو و مردم تمام ‌شود. مشکلات بازار خودرو بسیار زیاد است بنابراین نباید با طرح هایی که به ضرر بیشتر مردم در این بازار منجر خواهد شد فکر کرد. مردم عادی امروز بیشترین خریداران خودورهای داخلی هستند و سازوکار حضور و فعالیت در بورس کالا و یا به اصطلاح چم و خم آن را بلد نیستند.

خودرو مانند فولاد یا مس نیست که بتوان آن را در بورس عرضه کرد و بدین وسیله نرخ واقعی آن را کشف کرد. به نظر می رسد دولت نمی خواهد زیر بار پذیرش آزادسازی نرخ خودرو برود و قصد دارد این کالا را در بورس عرضه کند. طرحی که به نظر می رسد هیچ گونه برنامه ریزی و تفکری برای آن وجود ندارد.

متاسفانه مشکلاتی که در بازار خودرو وجود داشت با تحریم های اعمال شده تشدید شد و موجب شد تا دسترسی مردم به این کالا هر روز سخت تر شود. به عبارتی دیگر مشکلات بازار خودرو کم نیست که بتوان آن را با عرضه در بورس حل کرد و این راهکار برای بازار خودرو جوابگو نخواهد بود. به نظر می رسد هدف دولت از عرضه خودرو در بورس، قیمت‌گذاری است. حتی اگر برای این هدف هم این طرح ارایه شده باشد در شرایط عادی و بدون نوسان هم می‌توان قیمت خودرو را تعیین کرد. چون بازار هم به نوعی بورس کالا به شمار می‌رود بنابراین عرضه خودرو در بورس امتیاز خاصی ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.