صفحه اصلی / سرخط خبرها / سد بانک مرکزی برای صادرات غیرنفتی
سد بانک مرکزی برای صادرات غیرنفتی

سید رضی حاجی آقا میری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

سد بانک مرکزی برای صادرات غیرنفتی

کسب و کار نیوز - بانک مرکزی است یکی از موانع اصلی در ایجاد مشکلات برای تجار است. اینکه بانک مرکزی الزام کرده است که ارز حاصل از صادرات حتما باید در سامانه نیما واریز شود مشکل بزرگی ایجاد کرده است. در شرایط فعلی برای صادرکننده صرف نمی کند که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگرداند. اصولا تبدیل پول از مبدا صادراتی و بازگرداندن آن به ایران به دلیل مشکلات تحریم بسیار گران تمام می شود چراکه این پول باید از چند نقطه عبور کند و هر بار کلی هزینه برای تجار ایجاد می شود.

به طور کلی شبکه مویرگی موجب گران تمام شدن بازگشت ارز به کشور شده است. همین که پول باید به چند نقطه برود و بازگردد موجب تراشیدن هزینه های هنگفت برای تجار شده است. بنابراین صادرکننده برای جبران مقداری از این مشکلات به بازار آزاد می ورد و از عرضه ارز در سامانه نیما خوددرای می کند. بانک مرکزی باید قواعد بازی در بازار را بپذیرد و اگر اجازه ندهد که از هر طریقی که ممکن است ارز به کشور برگردانده شود مشکلات ادامه خواهند یافت. این نهاد نمی تواند تجار را به این قوانین ارجاع دهد چراکه مشکلات بسیاری در بازگرداندن ارز به کشور وجود دارد.

همچنین طبق قانون صادرات از پرداخت مالیات معاف است و دولت در صدد است که از هر طریق ممکن این معافیت مالیاتی را دور بزند و صادرکنندگان را درگیر کند. صادر‌کنندگان برای دفاع از حق خود و چالشی که با دولت دارند انرژی زیادی مصرف می‌کنند و به قدری این چالش آزاردهنده است که باعث شده صادرکنندگان نسبت به امر صادرات بی‌توجه شوند.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.