صفحه اصلی / استان ها / قزوین / تخصیص رانت‌های ارزی زمینه‌ساز تضعیف تولید داخل

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) تاکید کرد:

تخصیص رانت‌های ارزی زمینه‌ساز تضعیف تولید داخل

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: سیاست واردات محصولات مختلف هنوز توسط مسئولین کلان کشور موردتوجه است و متأسفانه تخصیص رانت‌های ارزی زمینه را برای تضعیف تولید داخل ایجاد کرده است.

ارز حاصل از صادرات

مهدی محمدی استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه توجه به عدم کم‌فروشی و ایفاء حق مصرف‌کننده از مؤلفه‌های فرهنگ تولید است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اتقان در عمل و تولید محصول با حداکثر توان و به هر وسیله‌ای از مؤلفه‌های فرهنگ مناسب تولید است.

وی اضافه کرد: توجه به ایجاد ارزش‌افزوده واقعی در راستای منافع ملی می‌تواند زمینه توجه به تولید را فراهم کند؛ هرچند سیاست‌گذاری و ایجاد انگیزه‌های اقتصادی نیز می‌تواند در نهادینه‌سازی آن مؤثر باشد.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در اشاره به نهادینه نشدن خرید کالای ایرانی عنوان کرد: برند سازی، تبلیغات مناسب، اقدامات فرهنگی و آگاه‌سازی رسانه‌ای می‌تواند تا حد زیادی علاوه بر فشارهای قیمتی برای کالاهای وارداتی زمینه را برای مصرف کالاهای داخلی فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه اقدامات فوق به گونهٔ مناسبی انجام نشده و تنها افزایش نرخ ارز منجر به افزایش هزینه مصرف‌کننده داخلی در تقاضای کالای خارجی شده است؛ سیاست واردات محصولات مختلف هنوز توسط مسئولان کلان کشور موردتوجه است و متأسفانه تخصیص رانت‌های ارزی زمینه را برای تضعیف تولید داخل ایجاد کرده است.

محمدی در خصوص راه‌حل مشکل اقتصاد کشور بر اساس علم توضیح داد: اتخاذ سیاست‌های مالیاتی در جهت مدیریت نقدینگی کشور به سمت تولید واقعی کالا و از بین بردن انگیزه‌های واسطه‌گری و سوداگری در بخش پولی می‌تواند زمینه را برای افزایش انگیزه و توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در تولید ملی فراهم کند.

وی در اشاره به نقش بانک‌ها و مؤسسات در رونق تولید تشریح کرد: توجه به تأمین منابع مالی و رفع نیاز سرمایه در گردش کسب‌وکارها می‌تواند تا حد زیادی عیوب ساختاری و زمینه‌ای اقتصاد ملی را مرتفع و زمینه را برای رونق تولید فراهم کند. سازوکار بانک که تنها سود را مدنظر قرار می‌دهد، هرگز نمی‌تواند هدف خود را تقویت تولید ملی و تخصیص منابع پولی برای رفع نیاز واقعی و نیز همه اقشار جامعه قرار دهد لذا، گرداب نقدینگی توسط بانک‌ها مانع از حرکت آن به سمت تولید و رونق آن می‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در سال‌های اخیر خصوصی‌سازی و رشد قارچ‌گونه بانک‌ها، آسیب‌پذیری از تهدیدات بیرونی را برای اقتصاد کشور افزایش داده و بنگاه‌داری بانک‌ها و حداکثرسازی منافع و سودبخشی چالش‌های ارزی و تورم افسارگسیخته را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که اصلاح اساسی در نظام بانکی کشور صورت نپذیرد تکرار متناوب چالش‌های ارزی و ورشکستگی کسب‌وکارهای نوپا و حتی در برندهای سابقه‌دار ادامه خواهد داشت.

محمدی اظهار کرد: اختصاص بودجه کافی به تحقیق و توسعه برای افزایش پیوند فعالیت‌های داخلی اقتصاد و شکل‌گیری زنجیره تأمین در داخل می‌تواند زمینه را برای تقویت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته بومی فراهم سازد.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) تأکید کرد: نظام ارتقاء علمی و دانشگاهی مقاله محور که معمولاً مسائل بیرونی و غیربومی را موردتوجه قرار می‌دهد باید به واحد حل‌کننده مسائل اصلی و بومی صنایع داخل تبدیل شود که این امر می‌تواند به‌عنوان راهبرد اساسی در دانش‌بنیان سازی صنایع موردتوجه قرار گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.