صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / گل محمدی؛ از مقاومت در شرایط خشکسالی تا تلاش برای فرآوری
گل محمدی؛ از مقاومت در شرایط خشکسالی تا تلاش برای فرآوری

گل محمدی؛ از مقاومت در شرایط خشکسالی تا تلاش برای فرآوری

گل محمدی گیاهی مقاوم در شرایط خشکسالی کویر خراسان جنوبی است که فرآوری و تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده از ان سود بیشتری را عاید بهره برداران خواهد کرد.

گل محمدی

به گزارش کسب و کار نیوز، گل محمدی یکی از گونه‌های گل سرخ (رُز) است و متعلق به گیاهان خانواده Rosaceae و نام علمی آن Rosa damascene و زادگاه آغازین گل محمدی سرزمین کهن ایران و مناطق دیگری از خاورمیانه است.

همزمان با بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد، گل‌های محمدی با عطری دل‌انگیز محیط پیرامون را عطرآگین می‌کنند.

فرآوری و تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده فرآیندی است که در آن گروه‌های مختلفی از قبیل بهره برداران، صاحبان صنایع، مراکز علمی و دانشگاهی، صادر کنندگان، واردکنندگان و دستگاه‌های نظارتی مشارکت دارند.

خواص دارویی گل محمدی

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: از گل محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی از جمله قطره گل سرخ استفاده می‌شود که دارویی ضد افسردگی است.

وی با اشاره به اینکه گل محمدی، درختچه‌ای پر شاخ و برگ با انشعابات فراوان که به خانواده گل سرخ تعلق دارد، افزود: در سطح گیاه تیغ‌هایی وجود دارد که منشأ اپیدرمی دارند و گل‌های آن صورتی و معطر است که در تهیه اسانس و گلاب استفاده دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در گلبرگ‌های آن اسانس وجود دارد که از دو قسمت تشکیل شده است، تصریح کرد: بخشی از آن مایع و “اولئوپتن” نام دارد که روغنی و بسیار معطر و بخش دیگر آن جامد و بی‌بو است به نام “استئاروپتن” که تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد حالت جامد دارد.

پویان بیان کرد: در اسانس آن علاوه بر این ماده، “سیترونلول” نیز وجود دارد و مصرف گل آن مفرح و مسهل است و برای رفع اخلاط خونی و درمان یبوست نیز از آن استفاده می‌شود .

وی یادآورشد: در بیماری‌های سردرد، ضعف قلب، تقویت لثه‌ها، زخم دهان و لثه‌ها و به صورت استعمال خارجی برای ترمیم زخم‌ها، رفع بوی ناشی از ترشحات رحمی در زنان و قطع زگیل، ناراحتی‌های پوستی، رویاندن گوشت تازه بر زخم‌های عمیق، تحلیل ورم اعضا، شکستگی اعضا و رفع بدبویی عرق کاربرد دارد.

پویان ادامه داد: از گل‌محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی استفاده می‌شود که برخی از آنها “سنالین”، “پودر سنالین” و “قطره گل سرخ” است.

گل محمدی؛ گیاهی مقاوم در شرایط خشکسالی

مهدی عصمتی پور، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی و خشکسالی در طی ۲۰ سال گذشته، کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی، کم شدن نزولات آسمانی و کاهش دبی آب چاه‌ها و قنوات استان، سیاست‌های جهاد کشاورزی رفتن به سمت محصولات کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا است که یکی از این محصولات گل محمدی است.

وی با اشاره به وجود مزرعه ۵ هکتاری با ۳۷ ژنوتیپ برتر که از مرکز تحقیقات منابع طبیعی کشور آورده شده در بیرجند، افزود: نزدیک ۱۹۵ هکتار زیر کشت گل محمدی داریم که از این مقدار ۱۰۲ هکتار آن بارور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال پیش بینی ما این است که حدود ۲۸۰ تن گل محدی برداشت کنیم که ارزش اقتصادی آن حدود ۱۵ میلیارد تومان است که عاید کشاورزان استان خواهد شد.

عصمتی پور ادامه داد: گل محمدی با توجه به شرایطی که استان دارد یکی از گیاهان بسیار مقاوم نسبت به تنش‌های محیطی است.

وی با بیان اینکه این گل آفات خاصی ندارد و یک محصول با ارزش اقتصادی بسیار بالا است، تصریح کرد: در بحث گیاهان دارویی توجه خاصی به این محصول کرده‌ایم و تسهیلاتی را به کشاورزان بابت احداث باغات جدید پرداخت کردیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: پیگیر این امر هستیم که اعتبارات خوبی برای ترویج و توسعه باغات گل محمدی بگیریم.

عصمتی پور ادامه داد: در استان یک کارگاه صنعتی گل محمدی در شهرستان طبس با ظرفیت ۵۰۰ تن در سال در حال فعالیت است.

وی یادآور شد: ۱۵۰۰ تن در سال تولید تر گل محمدی داریم و حدود یک سوم از گل‌های محمدی تولید شده در استان فرآوری می‌شود.

برداشت ۲۸۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت گل محمدی در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۸۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود.

وی افزود: بیشترین سطح برداشت در سربیشه و زیرکوه است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۸۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهارکرد: سطح زیرکشت گل محمدی در استان ۱۹۵ هکتار است که از این مقدار ۱۰۲٫۵ هکتار بارور و مابقی غیربارور است و برداشت آن تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

قوسی تصریح کرد: گل محمدی برداشت شده در خراسان جنوبی به روش‌های صنعتی و سنتی گلابگیری شده و علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

وی یادآور شد: برداشت گل محمدی تا اواخر اردیبهشت در استان ادامه دارد و همچنین سال گذشته از باغ‌های گل محمدی خراسان جنوبی ۲۶۵ تن گل برداشت شد.

برای استفاده بیشتر از گل محمدی باید از خام فروشی آن جلوگیری کرد که این موضوع در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر مسئولان استان قرار گرفته است تا با جلوگیری از خام فروشی عواید بیشتری در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

تهیه و تنظیم از زهرا حمیدی

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.