صفحه اصلی / استان ها / قزوین / احتمال رانش زمین در روستای گازرخان و مدان الموت قزوین

احتمال رانش زمین در روستای گازرخان و مدان الموت قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اعلام اینکه احتمال رانش زمین در روستای گازرخان و مدان الموت وجود دارد، تصریح کرد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب جریان آب و سیلاب را در تمام رودخانه‌ها خواهیم داشت چراکه سطح زمین اشباع شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، حمید پویا در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که ظهر امروز در استانداری برگزار شد، با اعلام اینکه معدل بارش‌ها ۲۱۶ میلی‌متر بود و ۶۷ درصد افزایش بارش داشتیم، اظهار کرد: در بارش چند روز اخیر معدل استان ۳۸ میلی‌متر و حداکثر سیل ۳۵ مترمکعب بر ثانیه در «خررود» بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های گشت این شرکت در تمام شهرستان‌ها آماده شده‌اند، عنوان کرد: در روزهای آینده اگر معدل بارش ۸۰ میلی‌متر باشد حجم بارش در استان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید و علاوه بر شرکت آب منطقه‌ای شرکت‌های خصوصی نیز آمادگی کامل برای مقابله با سیلاب را دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به سیل‌های ثبت شده «خر رود» تاکستان تشریح کرد: میزان آب در سال ۶۷، ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه و در سال ۸۵، ۳۳۰ مترمکعب بر ثانیه و رودخانه حاجی عرب نیز در سال ۵۶، ۵۵۰ مترمکعب بر ثانیه بود.

وی توضیح داد: رودخانه‌ها ظرفیت خود را دارند ولی ساخت‌وساز و تجاوز به حریم رودخانه مشکل‌ساز می‌شود؛ تمامی رودخانه‌ها در تمامی شهرهای استان مورد بازرسی قرار گرفتند و حکم تخریب ساخت‌وسازهای بسترهای رودخانه‌ها را داریم.

پویا در پایان با اشاره به اینکه احتمال رانش زمین در روستای گازرخان و مدان الموت وجود دارد، تصریح کرد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب جریان آب و سیلاب را در تمام رودخانه‌ها را خواهیم داشت چراکه سطح زمین اشباع شده است.

افزایش شیفت‌های کاری مدیریت بحران

علی صفری شهردار قزوین نیز در این جلسه، اظهار کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران استان از شب گذشته نوبت‌ها افزایش پیداکرده است و ۵۵۰ نفر در سه نوبت کاری مشغول به ارائه خدمات هستند.

وی ادامه داد: ۲۱۷۰ چاه جذبی در سطح شهر داریم که ۱۷۰۰ حلقه چاه در نقاط پرخطر بازار و بافت تاریخی بهسازی، لایروبی و آماده جذب سیلاب شده‌اند که از این ۱۷۰۰ چاه ۴۰۰ حلقه در سال ۹۷ و بقیه آن نیز در سال ۹۶ لایروبی شدند.

شهردار قزوین با بیان اینکه در سال ۹۷ رودخانه‌های استان ۴۰۰۰ تُن لایروبی شدند، اضافه کرد: سه رودخانه از شهر قزوین می‌گذرد که رودخانه «دلی چای» را از بالادست یا همان روستای نظام‌آباد مدیریت کردیم. رودخانه «وشته» نیز چند بند انحرافی داشت که مدیریت شد. رودخانه نواب نیز لایروبی شده است.

وی از جمله نقاط آسیب‌پذیر در شهر به تقاطع پل امام رضا (ع) و تقاطع پل امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: یک دستگاه اتوبوس سیار برای بحران‌های شهری طراحی‌شده بود که از امروز در ایستگاه پسماند راه‌آهن مستقر شده است.

صفری خاطرنشان کرد: ۳۰۰۰ کیسه شن در برخی نقاط شهر که پیش‌بینی آب‌گرفتگی شده مستقر و علاوه بر آن نیز ۱۵ هزار کیسه شن آماده نیز تهیه شده است. همچنین ۷۰ درصد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات آتش‌نشانی و پسماند در حال آماده‌باش هستند.
 

هشدار سازمان جهانی هواشناسی برای بروز سیل

یوسف شیخ الملوکی مدیرکل هواشناسی استان قزوین نیز در این جلسه عنوان کرد: از هفته گذشته انتظار موج بارشی داشتیم که اداره کل هواشناسی استان مرکز پیش‌بینی وضعیت را رصد و ۱ اطلاعیه و ۲ اخطاریه صادر کرد.

وی ادامه داد: برای ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۳ موج بارشی پیش‌بینی‌شده است که موج نخست از بعدازظهر امروز آغاز و موج دوم نیز از بامداد تا اواخر وقت دوشنبه فعال خواهد بود؛ موج سوم نیز در روز ۱۳ فروردین فعال می‌شود که در برخی از نقاط با رگبار بارشی همراه خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین خاطرنشان کرد: سازمان جهانی هواشناسی به سازمان هواشناسی ایران در خصوص شدت بارش‌ها و بروز سیل هشدار داده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها حداکثر بارش‌ها در استان‌های جنوبی کشور بیش از ۲۰۰ میلی‌متر خواهد بود.

وی با اعلام اینکه در چند روز گذشته میانگین بارش‌ها در استان ۵۰ میلی‌متر بوده است، اضافه کرد: طی هفته گذشته در قزوین ۳۵، آبیک ۴۶، آوج ۴۲، اقبالیه ۳۳، تاکستان ۳۸، رازمیان ۳۲، سیردان ۲۲، کوهین ۴۷ و معلم کلایه نیز ۲۹ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

شیخ الملوکی با اعلام اینکه هفته گذشته با رشد ۶۴ میلی‌متری بارش، شاهد افزایش ۳۰ درصدی بارندگی‌ها بودیم، اشاره کرد: سیستم بارشی جدید که از امروز وارد استان شده است از سیستم بارشی هفته گذشته فعال‌تر خواهد بود و شاهد ۲ تا ۳ برابری بارش‌ها خواهیم بود.

وی اعلام کرد: ۱۱ و ۱۲ فروردین سیستم بارشی استان را فرا خواهد گرفت و امواج فعالیت برای روز دوشنبه به اوج می‌رسد و بارش‌ها اغلب رگباری بوده و در برخی از ساعات همراه با رعدوبرق، تگرگ و گاهی وزش باد خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین یادآور شد: سامانه بارشی تا آخر هفته فعال است و امواج بارشی از پنجشنبه و جمعه وارد استان می‌شود و با پایان سفرها بار ترافیکی افزایش پیدا خواهد کرد که بایستی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.