چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / یک استراتژی راهبردی برای تحقق نظام اقتصادی پویا
یک استراتژی راهبردی برای تحقق نظام اقتصادی پویا

طرح جامع مالیاتی؛

یک استراتژی راهبردی برای تحقق نظام اقتصادی پویا

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: طرح جامع مالیاتی یک استراتژی راهبردی برای نیل نظام مالیاتی سنتی به یک نظام اقتصادی پویا، توسعه یافته و کاملاً الکترونیک است و این به نفع مردم است چراکه با تحقق کامل این اهداف و استراتژی‌ها، نظام مالیاتی یک نظام نوین خودتشخیص با ضمانت‌های اجرایی مؤثر و کارآمد با تکیه بر اعتماد متقابل بین ادارات امور مالیاتی و مودیان مالیاتی خواهد بود.

مالیاتی

مهدی نباتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: عملکرد مثبت در سازمان امور مالیاتی کشور نوعی عبادت است، هم در بخش تأمین درآمدهای دولت و هم کمک به تمامی فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی برای انجام تکالیف قانونی و برخورداری از مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی.

وی افزود: زمانی نیاز بود که لباس رزم بپوشیم و در جنگ رو در رو با دشمن بجنگیم، ولی امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری دشمن می‌خواهد ما را در جبهه اقتصادی از پای درآورد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی خراسان جنوبی و همچنین خشکسالی‌های متمادی، وصول مالیات در این استان با مسائل و مشکلات خاصی همراه شده است، لذا شرایط کاری ما به عنوان سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه از طرفی باید حقوق حقه دولت را محقق کنیم و از سویی دیگر ضمن رعایت عدالت مالیاتی همکاری لازم را با تمامی فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی داشته باشیم.

نباتی ادامه داد: در همین راستا با توجه به اختیاراتی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات امور مالیاتی داده شده است همکاران این اداره‌کل می‌توانند بیشترین بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی‌های مالیاتی را برای تعامل بیشتر با مودیان اعمال کنند.

وی افزود: قانون مالیات‌های مستقیم حاوی مقرراتی است که زمینه مناسبی را برای تشخیص مالیات فعالان اقتصادی بر مبنای اطلاعات حاصل از فعالیت‌های مالی و پولی، زمینه تمکین مودیان، کاهش فرآیند دادرسی مالیاتی، وصول سریع مالیات‌ها توسط دولت و رعایت عدالت در وصول مالیات‌ها و زمینه کاهش فرار مالیاتی را فراهم می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: در قانون مالیات‌های مستقیم، جرم انگاری مالیاتی مطرح و در مواد ۲۷۴ تا ۲۷۶ مصادیق جرم‌های مالیاتی کاملاً بیان شده و مجازات مربوطه تعریف شده است که این امر موجب کاهش فرار مالیاتی می‌شود.

نباتی اظهار کرد: به طور قطع، هر شهروندی که تابع قانون بوده و مسئولیت‌پذیر باشد، در موعد مقرر اقدام به پرداخت مالیات متعلقه می‌کند چرا که می‌داند درآمد خود را از طریق استفاده از امکانات عمومی کشور کسب کرده و در قبال هموطنانش متعهد است.

وی افزود: مشارکت در پرداخت مالیات یعنی مشارکت در اداره کشور و در نظر گرفتن ضمانت‌های اجرایی محکم برای فرار مالیاتی، به منظور کاهش تکرار این جرم است و با این ضمانت‌های اجرایی جلوی فرار مالیاتی گرفته شده و انگیزه‏ فرار مالیاتی کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مبارزه با جرایم مالیاتی کلان و گسترده به عنوان یکی از مظاهر و مصادیق مهم جرایم اقتصادی به یکی از راهبردهای اصلی کشور در مسیر پیشرفت و عدالت مبدل شده است، بدون تردید بهره‌مندی از یک نظام کیفری کارآمد و منسجم در مقابله با جرایم مالیاتی به بهبود عملکرد نظام مالیاتی کمک قابل توجهی می‌کند.

به کارگیری ابزارهای نوین، کاهش فرار مالیاتی را به دنبال دارد

نباتی ادامه داد: بدون تردید در کنار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، ساده سازی فرآیندها و به کارگیری ابزارهای نوین در راستای انجام امور مودیان، مشارکت داوطلبانه مودیان در پرداخت مالیات را افزایش می‌دهد و موجب کاهش فرار مالیاتی می‌شود.

وی افزود: امروزه شگردهای متنوع و مختلفی از سوی افراد سودجو به منظور پولشویی و فرارهای مالیاتی به کار گرفته می‌شود و تمامی کارکنان ادارات امور مالیاتی سعی می‌کنند با تسریع در بروزرسانی سامانه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور، ایجاد فضای تعامل مناسب با مردم و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب و اعلام هزینه کرد مالیات در جامعه، جلوی هرگونه از سو استفاده از کارت‌های بازرگانی، حساب‌های شخصی، دسته چک و کارت‌های اعتباری و فعالیت‌های مخرب اقتصادی را بگیرند.

اثربخشی مالیات در اقتصاد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر نیز طرح جامع مالیاتی به عنوان یکی از طرح‌های مؤثر و بازوی قدرتمند اقتصاد مقاومتی، با هدف شفاف سازی درآمدهای مالیاتی، کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش رضایت مؤدیان با اولویت خدمت رسانی به مردم محروم منطقه برای توسعه یافتگی و پایداری اقتصاد سالم کشور مبتنی بر گردآوری مالیات حقه مؤدیان، تأمین هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی، تقویت امکان بازتوزیع درآمدها با هدف تحقق عدالت اجتماعی و نیز افزایش رضایت و اعتماد صاحبان منافع نسبت به عملکرد نظام مالیاتی که از دستاوردهای کلان مورد انتظار در اجرای طرح جامع مالیاتی و اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند، در تمامی ادارات امور مالیاتی استان از محل هزینه‌های ملی تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

نباتی یادآور شد: طرح جامع مالیاتی یک استراتژی راهبردی برای نیل نظام مالیاتی سنتی به یک نظام اقتصادی پویا، توسعه یافته و کاملاً الکترونیک است و این به نفع مردم است چراکه با تحقق کامل این اهداف و استراتژی‌ها، نظام مالیاتی یک نظام نوین خودتشخیص با ضمانت‌های اجرایی مؤثر و کارآمد با تکیه بر اعتماد متقابل بین ادارات امور مالیاتی و مودیان مالیاتی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جرایم مالیاتی از ابتدا تا اواخر بهمن ماه ۱۰۰ درصد بخشیده می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.