چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / نظارت بر کار دولت و مطالبه حقوق ملت از وظایف شهروندان است

یک وکیل دادگستری:

نظارت بر کار دولت و مطالبه حقوق ملت از وظایف شهروندان است

یک وکیل دادگستری گفت: از آنجا که دولت نماینده اراده عمومی شهروندان است، نظارت بر کار دولت، پیگیری و مطالبه حقوق اساسی ملت از وظایف شهروندان محسوب می‌شود.

کامران آقایی . وکیل دادگستری

کامران آقایی، در رابطه با ضرورت تعریف و تبیین حقوق شهروندی و رعایت آن از سوی افراد جامعه، اظهار کرد: محور حقوق شهروندی در جهان مدرن، حق مداری است و بر فرد مستقلی اشتمال می‌یابد که با تفکر عقلانی با مسائل اجتماعی و از جمله حاکمیت و اداره جامعه برخورد می‌کند، بنابراین حقوق شهروندی به معنای پذیرش مسئولیت اجتماعی در برابر دیگر شهروندان و حکومت است و این مسئولیت پر اهمیت‌ترین رکن حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: از آنجا که دولت نماینده اراده عمومی شهروندان است، نظارت بر کار دولت، پیگیری و مطالبه حقوق اساسی ملت از وظایف شهروندان محسوب می‌شود. با توصیف بالا معلوم است که ارجاع کلیه امور به دولت به معنای آن است که شهروندان صلاحیت آزادی را که روی دیگر سکه پذیرش مسئولیت است، ندارند زیرا عقلانیت و مسئولیت و آزادی ارکان یک جامعه شهروندمدار را بنیاد می‌گذارد.

این وکیل دادگستری در خصوص فرهنگ سازی در رابطه با رعایت حقوق شهروندی در جامعه خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی به این معنا است که حقوق شهروندی در فرهنگ جامعه شریان یابد و بخشی از مطالبات ملت باشد. جلب نظر افکار عمومی یکی از روش‌های مناسب برای فرهنگ سازی است با این توضیح که با تبیین شاخصه‌های حقوق شهروندی برای ملت، آنان را با این حقوق آشنا کنیم و با کمک رسانه‌های ارتباطی و تشویق نهادهای مردمی و تبیین جایگاه آن حق مذکور را عمومیت بخشیم.

آقایی یادآور شد: در خصوص فرهنگ سازی در رابطه با رعایت حقوق شهروندی در جامعه ما کارهایی انجام شده، اما این فعالیت‌ها هماهنگ نیست و باید تمام اجزاء حاکمیت و نهادهای مختلف اولویت آن را درک کنند.

وی با اشاره به نقش آموزش‌ و پرورش در فرهنگ سازی در حوزه حقوق شهروندی تصریح کرد: در این باره نقش آموزش و پرورش بسیار پراهمیت است. آموزش از دوران خردسالی آموخته‌ها را با جان در می‌آمیزد و فقدان و ناکارآمدی آن در میان کشورها یکی از بنیادی‌ترین تفاوت‌ها میان ملت‌های پیشرفته و جهان پیرامونی را شکل می دهد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:‌ بدیهی است اگر جامعه کودکان را حق محور و مسئولیت پذیر بار آورد و اگر نظام آموزشی آزادی را بزرگ‌ترین دستاورد تمدن انسانی بداند، از همان آغاز نسلی پرورش می‌یابد که این مفاهیم را در نهایت استقامت پاسداری خواهد کرد.

آقایی در پایان گفت: سازمان‌های بزرگی چون صداوسیما که مخاطبان فراوانی دارند و تشکل‌های مردمی می‌توانند نقش بسیار مهمی را در گسترش حقوق شهروندان ایفا کنند.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.