صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / هاشمی: ورزش بعد از انقلاب پیشرفت داشته اما اعتباراتش باید بیشتر شود
هاشمی: ورزش بعد از انقلاب پیشرفت داشته اما اعتباراتش باید بیشتر شود

چهل سالگی انقلاب اسلامی

هاشمی: ورزش بعد از انقلاب پیشرفت داشته اما اعتباراتش باید بیشتر شود

رییس پیشین کمیته ملی المپیک گفت: ورزش بعد از انقلاب در بخش های مختلف رشد مطلوب و خوبی داشته است و به نظرم در بخش اعتبارات کمبود دارد و نسبت به حوزه های دیگر اعتبارات ورزش کم است.

کیومرث هاشمی

کیومرث هاشمی  درباره جایگاه ورزش در چهل سالگی انقلاب اسلامی بیان کرد: من ابتدا چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می گویم. طبیعی است تمام حوزه هایی که در قالب دستگاه ها و نهادهای غیر دولتی بعد از انقللاب فعالیت ها داشتند، پیشرفت کرده‌اند که پیشرفت‌شان خیلی هم چشم گیر بوده است. در بخش ورزش هم اگر از منظر شاخص های مختلف صحبت کنیم، می‌بینیم که رشد بسیار خوب و مطلوبی را در بخش های مختلف ورزش داشته‌ایم. به طور مثال در بخش زیر ساخت ها و سرانه فضای ورزشی سرپوشیده و روباز در حوزه تربیت بدنی رشد داشته باشیم. زمانی که حرف از تربیت بدنی می‌زنم منظورم همه دستگاهها اعم از وزارت ورزش، وزارت کار، آموزش و پرورش و تمام دستگاه هایی است که فعالیت ورزشی در کارشان دارند، محسوب می شوند. ما دربخش ورزشگاه ها، سالن های چند منظوره و فضاهای روباز مثل پیست های دوومیدانی و اسکی رشد چشم گیری داشتیم و اصلا قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، او ادامه داد: اما با توجه به افزایش جمعیت جا دارد رشد سرانه فضای ورزشی را بیشتر کنیم خصوصاً در ورزش دانش آموزی. با این حال سرانه فضای ورزشی نسبت به قبل از انقلاب، با جرات می توانم بگویم بیش از ۵۰ برابر شده است. با توجه به اینکه خود من تجربه کار کردن در چند استان را داشتم و این مساله مشهود است. در بخش کلان ملی هم نگاه کنیم فدراسیون ها در تهران فضاهای اختصاصی خاص خود را دارند و مسابقات و اردوهایشان را در آن برگزار می کنند و این جدا از فضاهای اختصاصی است که هیات ورزشی استان ها احداث می کنند.

*مدال های کسب شده بعد از انقلاب قابل قیاس با گذشته نیست

هاشمی در مورد جایگاه ورزش قهرمانی در انقلاب اسلامی نیز تاکید کرد: مدال هایی که ما در رویدادهای بین الملی اعم از المپیک، قهرمانی جهان، بازی های آسیایی و قهرمانی آسیا کسب کردیم بسیار بیشتر از گذشته بوده است. برای مثال در بخش بانوان ما قبل از انقلاب مدالی در المپیک نداشتیم اما بعد از انقلاب اولین مدال بانوان را در المپیک توسط کیمیا علیزاده به دست آوردیم. در بازی های آسیایی هم بیشترین تعداد طلا را بانوان در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینجئون گرفتند و بیشترین تعداد مدال مجموع هم در جاکارتا به دست آمد و این اصلا قابل قیاس با گذشته نیست.

او افزود: از طرفی در مسابقات جهانی و یا المپیک قبلا در وزنه برداری و کشتی آزاد حرف برای گفتن داشتیم اما بعد از انقلاب در ۱۲ رشته صاحب سکو شدیم. در المپیک هم رشته های تکواندو، کشتی فرنگی و دوومیدانی به جمع رشته های مدال آور اضافه شدند. همچنین ما در شمشیربازی  و تیراندازی بانوان به نزدیک مدال رسیدیم و نشان می‌دهد امکان گرفتن مدال هم در این رشته ها هست و انءشاالله مدال هم خواهیم گرفت. اکنون چند رشته جدید هم به المپیک ۲۰۲۰ اضافه شده‌اند که امیدواریم برخی از آنها مدال آور باشند. ما در پارالمپیک هم رشد داشته‌ایم و در رشته هایی مانند فوتبال ساحلی و فوتسال صاحب سکوهای خوبی شدیم و تمام این موارد نشان می دهد در بخش قهرمانی کار شده و ظرفیت های خوبی وجود دارد و ان شاالله مدال های بیشتری را کسب کنیم.

*در آموزش و پرورش حرکت بزرگی انجام شد

 رییس پیشین کمیته ملی المپیک در مورد بخش همگانی ورزش نیز گفت: در بخش همگانی طبق آخرین آمار تقریبا ۲۱درصد از مردم برای سلامتی خود ورزش می کنند و فکر می کنم قبل از انقلاب این آمار بیشتر از ۲، ۳ درصد نباشد. هر چندنیاز است که توجه به سلامتی در سبد خانواده ه دیده شود و این ۲۱درصد افزایش پیدا کند. تعداد فدراسیون هایی هم که دربخش قهرمانی کار می کنند و اگر فدراسیون پزشکی ورزشی را که یک فدراسیون پشتیبان است را در نظر نگیریم۵۰ است در حالی که قبل از انقلاب کمتر از ۱۵ فدراسیون فعالیت داشند. الان علاوه براین فدراسیون ها، فدراسیون هایی که فعالیت صنفی دارند مثل دانشجویی، دانش آموزی و کارگری ایجاد شده‌اند. همچنین قبل از انقلاب اگر اشتباه نکنم ۶هزار و ۳۰۰ هزار نفر در سراسر کشور و برای پرورش قهرمانان فعالیت داشته اند و الان این رقم به ۱۹۰ هزار نفر رسیده اند که این افراد در کلاسهای آموزشی مختلف شرکت کرده اند و دارای مدرک مربیگری هستند. در بحث آموزش و پرورش حرکت بزرگی انجام شد و ۳۳ هزار نفر معلم ورزش که دارای تحصیلات تربیت بدنی هستند را داریم اما قبل از انقلاب این رقم کمتر از ۵۰۰ نفر بودند.

* کمبود ورزش در بخش اعتبارات است

هاشمی در پاسخ به این پرسش ورزش بعد از انقلاب در کدام بخش ها با کمبود مواجه بوده است، تصریح کرد: ما کمبودی که داریم و می تواند به توسعه ورزش در بخش های مختلف قهرمانی، همگانی، تربیتی کمک کند، دربخش اعتبارات است. البته بعداز انقلاب در سال‌های متمادی  و در سال های اخیر کمک های خوبی در بحث اعتبارات به ورزش ایران شده اما اعتقادم بر این است که نسبت به حوزه های دیگر کم است. به نظرم ورزش نیرویی است که نسل ها و مرزها را به هم پیوند می دهد و استقلال و غرور ملی را به ارمغان می آورد و به این دو دلیل موظف هستیم ورزش را عزیز و گرامی بشماریم و توجه کنیم.

او افزود: زمانی که ورزشکاران کشورهای دیگر به ایران می‌آیند با مسائل دورن کشور ما آشنا می شوند و اطلاعات غلطی که داشتند رفع می شود. برای نمونه رییس کمیته ملی المپیک آلمان که به ایران آمده بود از من سوال کرد می تواند عکس بگیرد و من هم پاسخ دادم بله چرا نتوانید عکس بگیرید. او حتی گفت اگر از من بپرسند بین برلین، اصفهان و تهران کدام شهر در شب امنیت بیشتری برای انجام ورزش همگانی دارد من اصفهان و تهران را انتخاب می‌کنم. این نشانگر این است ورزش در تغییر نگاه کسانی که نگاه دیگری به کشور ما دارند، اثر گذار است. همچنین وقتی ورزشکاران ما به رویدادهای بین المللی می روند و  سرود ملی کشورمان نواخته می‌شود همه به احترام آن بلند می شوندو این خاصیت ورزش است که باعث غرور ملی می شود. مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند باید به ورزش توجه شود ودر کنار آن معنویات و مسائل فرهنگی هم توجه شود. به نظرم ورزشکاران ما در مسائل فرهنگی هم سرآمد هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.