صفحه اصلی / استان ها / لرستان / تخریب مراتع و سگ‎های ولگرد سوغات عشایر کوچ‎رو
تخریب مراتع و سگ‎های ولگرد سوغات عشایر کوچ‎رو

تخریب مراتع و سگ‎های ولگرد سوغات عشایر کوچ‎رو

ورود زود هنگام عشایر و دامداران استان‌های همجوار معضل بزرگی برای تخریب مراتع بروجرد محسوب می‎ شود.

ایلراه عشایر

این عشایر از استان‌های خوزستان، همدان و کرمانشاه به مراتع استان و بروجرد هجوم می آورند و عبور زودهنگام عشایر و دامداران غیر ذی حق استان های دیگر به مراتع خسارات جبران ‎ ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

ورود زود هنگام عشایر و دامداران استان های همجوار موجب نابودی و تخریب مراتع می‌شود چون در این زمان مراتع تازه سبز شده و بر اثر هجوم دام ها له می ‎ شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز، ورود دامداران از ۱۵ اردیبهشت به مراتع شهرستان بروجرد باید انجام شود اما متاسفانه زودتر از موعد انجام می‌شود.

معمولاً دام‌های ورودی به این شهر از بیراهه‌هایی که خود عشایر آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسند وارد می‌شوند.
 

کوچ عشایر گریبانگیر بروجرد است

فاطمه گودرزی بخشدار مرکزی بروجرد دراین باره اظهارکرد: هر ساله کوچ عشایر مشکلات زیادی را گریبانگیر شهرستان بروجرد کرده است.

وی با بیان اینکه عشایر قشر تولیدکننده اصلی جامعه ما هستند، افزود : عشایر از استان های همجوار به بروجرد کوچ می ‎ کنند.

بخشدار مرکزی بروجرد خاطرنشان کرد: عشایر استان خوزستان به همدان با عبور از لرستان و به ویژه بروجرد برای این شهرستان دردسرساز می‌شود .

گودرزی بیان کرد: مسئله خشکسالی یکی از مشکلات عشایر است که باعث کوچ زودهنگام آنها به شهرستان می ‎ شود.

وی ادامه داد: در حالی عشایر باید کوچ بهاره خود را از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز کنند که سال گذشته بروجرد از نیمه اسفند میزبان کوچ زودهنگام آنان بود .

بخشدار مرکزی بروجرد اضافه کرد: متاسفانه در حالی شهرهای دیگر لرستان استقبالی از عشایر نداشته و اجازه اقامت را به آن‌ها نمی ‎ دهند که بروجرد به باراندازی برای عشایر غیر بومی تبدیل شده و از این بابت بسیار هزینه می ‎ پردازد .

گودرزی ادامه داد: یکی از معضلات عدم وجود مسئول عشایر در شهرستان است و عشایر در شهرستان متولی ندارد.

وی اظهار کرد: باید وظایف هر یک از دستگاه ‎ های اجرایی مشخص و تدابیری اتخاذ شود که علاوه بر رعایت تقویم کوچ شاهد حضور طولانی مدت عشایر در عرصه ‎ های این شهرستان نباشیم .

عدم اداره امور عشایر در شهرستان بروجرد منابع طبیعی را با مشکلاتی روبرو کرده است که مسئولین باید برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند. از بین رفتن همیشگی پوشش و گونه ‎ های خوش‌خوراک و جایگزینی گونه ‎ های بدخوراک به عنوان یکی از اثرات چرای بی ‎ رویه دام صدمه ‎ ای جبران ناپذیر است .
 

عشایر در بدو ورود به استان، شهرستان بروجرد را هدف قرار می ‎ دهند

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد نیز در این باره گفت: استان لرستان در مسیر کوچ ییلاق و قشلاق عشایر کوچ ‎ رو قرار دارد .

وی خاطرنشان کرد: بخشی از عشایر کوچ ‎ رو بومی استان همدان و بخش دیگر بومی لرستان هستند که چرای مفرط دام موجب تخریب بیش از حد و بی ‎ رویه مراتع شده و گاه آسیب ‎ های جدی را به عرصه ‎ های مرتعی وارد می ‎ کند .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد تصریح کرد: عشایر در بدو ورود به استان لرستان، شهرستان بروجرد را هدف قرار می ‎ دهند و کوچ زودرس در مراتع شهرستان انجام می ‎ شود .

ثقلینی ادامه داد: عشایر باید از نیمه دوم اردیبهشت ماه وارد بروجرد شوند ولی از اسفند ماه به این شهرستان کوچ می‌کنند .

فرسایش خاک ناشی از چرای بی ‎ رویه دام در طولانی مدت در فصل بارش ایجاد روان آب‏ها را به دنبال دارد که باید برای جلوگیری از تخریب مراتع و کشت‌زارهای شهرستان بروجرد، عشایر و دامداران از ورود زودهنگام دام ‎ ها به مراتع خودداری کنند.
 

بروجرد مامن عشایر شده است

مصطفی مصطفی ‎ وند رئیس اداره محیط زیست بروجرد در این باره اظهار کرد: بروجرد به تنها اتراق‌گاه و مامن لرستان برای این افراد و دام‌های آن‌ها تبدیل شده و بابت این میزبانی خسارات و هزینه ‎ های زیادی را می ‎ پردازد .

وی خاطرنشان کرد: سگ ‎ های ولگرد یکی سوغات عشایر برای شهرستان است که پس از خارج شدن از شهرستان تعداد سگ ‎ های ولگرد از آنها به جا می ‎ ماند .

رئیس اداره محیط زیست بروجرد بیان کرد: ورود دام ‎ ها به فضاهای سبز شهری و سطح شهر نارضایتی گسترده مردم را نیز به همراه دارد .

مصطفی ‎ وند ادامه داد: ریشه اصلی این مشکل به مبدأ و مقصد کوچ عشایر در استان ‎ های خوزستان  همدان برمی ‎ گردد، به طوری ‎ که آن ‎ ها پیش از موعد مقرر وارد حوزه لرستان شده و به بروجرد می ‎ آیند، اما استان همدان تا بازه زمانی تعیین کرده اجازه ورود به عرصه ‎ های این استان را نمی ‎ دهد .

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران و روستائیان برای هدایت عشایر به سمت خروجی ‎ های بروجرد ضروری است تا از اتراق عشایر جلوگیری کنند .

رئیس اداره محیط زیست بروجرد اضافه کرد: حوزه شهرستان باید به ۴ منطقه آبسرده، دشت سیلاخور، شهر بروجرد و شهر اشترینان تقسیم شود .

راه حل اصلی این است که در ورودی ‎ های لرستان از ورود زودهنگام عشایر به استان جلوگیری شود، چرا که با حضور آن ‎ ها در عرصه ‎ های طبیعی و مرتعی بروجرد مدیریت کار بسیار دشوار خواهد شد .

نباتی رئیس جهاد کشاورزی بروجرد نیز در این باره گفت: رعایت تقویم کوچ عشایر نیازمند هماهنگی بین مسئولان استان ‎ های لرستان و خوزستان است .

وی تصریح کرد: جایی برای آبشخورها و مکان ‎ های اسکانی برای اسکان عشایر ایجاد و تعریف شود که علاوه بر خدمات ‎ دهی به این قشر می ‎ توان مانع اقامت طولانی و غیرقانونی آنها شد.

رئیس جهادکشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت حضور بیش از حد و طولانی مدت عشایر در بروجرد، از بین رفتن گیاهان خوش خوراک است که پیش از تولید دانه و امکان تکثیر آن ‎ ها در سال ‎ های بعد به خوراک دام ‎ ها تبدیل می ‎ شوند .

نباتی ادامه داد: در سال‌های گذشته آمار عشایر شهرستان بروجرد ارائه نشده و به همین دلیل اداره امور عشایری در این شهرستان تشکیل نشده است .
 

کوچ زودهنگام عشایر نزاع ‎ های را به دنبال داشته است

مقداد صارمی بخشدار اشترینان نیز در این باره اظهار کرد: کوچ زودهنگام عشایر در بروجرد و اشترینان در بعضی مواقع مشکلاتی مانند نزاع ‎ هایی را به دنبال دارد .

وی بیان کرد: باید خسارات و اثرات سوء حضور نابهنگام عشایر در بروجرد و اشترینان از طریق شورای تامین بروجرد به شورای تامین استان ابلاغ شده شود .

بخشدار اشترینان ادامه داد: پس از آن باید کارگروه مشترکی بین استان‌ ‎ های لرستان و خوزستان تشکیل و تصمیماتی برای جلوگیری از ورود عشایر به شهرستان بروجرد اتخاذ شود .

از جمله عوامل مؤثر در جلو آمدن تقویم کوچ عشایر جنوب که از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود فقر مراتع این استان‌ها و مشکل تأمین علوفه دام است که باید با تامین نهاده‌های دامی و آب شرب مورد نیاز دام و انسان، از جامعه بهره‌بردار مراتع حمایت شود .

تهیه و تنظیم از زهره گودرزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.