صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / درب استانبول در تبریز چه می‌کند؟
درب استانبول در تبریز چه می‌کند؟

درب استانبول در تبریز چه می‌کند؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی در دیدار با حسین گون گور، سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز از شهر ارزروم به عنوان مرکز مبادلات تجاری ایران و ترکیه یاد کرد و افزود: یکی از دروازه‏‌های قدیمی شهر تبریز معروف به درب استانبول است که هنوز به قوت خود باقی مانده و همانطور که در شهر ارزروم نیز «تبریز قاپوسی» از سال‎ها پیش خودنمایی می‎کند.

درب استانبول

به گزارش کسب و کار نیوز، درب استانبول (به ترکی آذربایجانی: ایستامبول قاپیسی) مهمترین دروازه شهر تبریز در گذشته بود که به جهت قرار گرفتن آن در مسیر کاروانی تبریز به “اسلامبول” (ترکیه عثمانی) و وقوع نبردهای متعدد مشروطه‌خواهان با نیروهای سلطنتی در محدوده آن، ارزش و اهمیت خاصی در بین دروازه‌های تبریز داشت. تاریخ وصاف، نام این درب را به عنوان «درب روم» آورده که منظور از روم، همان روم شرقی یا عثمانی است.

در هنگام انقلاب مشروطه، به علت نزدیکی درب “اسلامبول” به پایگاه مشروطه‌خواهان و منزل مسکونی ستارخان در محله امیرخیز، کوچه ایرانچیلار و میدان مسجد ایرلی‌ها، این دروازه از موقعیت خاص نظامی برخوردار بود.

تبریز در گذشته نه چندان دور داری ۹ درب ورودی بود که درب استانبول درب شمالغربی شهر محسوب می‌شد. درب تاریخی استانبول که برج‌ها و طاق‌های بلندی داشته و یکی از درب‌های نه‌گانهٔ تاریخی شهر تبریز محسوب می‌شده، راه ارتباطی تبریز به کشورهای غربی و شهر استانبول  بوده است.


 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.