صفحه اصلی / استان ها / لرستان / تدوین سند جامع خشکسالی لرستان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان عنوان کرد

تدوین سند جامع خشکسالی لرستان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: سند جامع خشکسالی استان تدوین شده است.

خشکسالی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر مراد سپه‌‎ وند در نشستی خبری، با بیان اینکه مرکز تحقیقات اهل سیاسی ‎بازی و تبلیغ نیست، افزود: محققان مرکز متعهدانه کار کرده و بدون هیچ دیدگاه شخصی به وظایف خود عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای ما درجه و رتبه علمی مهم است و مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را در کار وارد نمی‌کنیم. بخشی از سربازان علمی استان و کشور در این مرکز مشغول انجام وظیفه هستند و با مسائل پشت پرده و باندبازی میانه‌ای نداریم.

سپه ‎وند گفت: آنچه را که تا به حال نگفته‎‌ایم، امروز بیان می کنیم و اعلام خواهیم کرد زمین‎ خواران و رانت‌خواران چه کسانی هستند و چقدر مرکز را آزار داده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: مرکز تحقیقات قدیمی‌ترین دستگاه پژوهشی استان است که در زمان قبل از انقلاب تحت عنوان باغ فلاحت و بعدها به اسم مرکز تحقیقات کشاورزی تا به امروز در حال فعالیت است.

وی از وجود ۱۷۰ پرسنل در این مرکز خبر داد و افزود: این افراد شامل ۳۵ هیئت علمی، ۳۵ محقق هیئت علمی، بین ۱۵ تا ۲۰ مدرس و آموزش‎ گر و ۸۵ پرسنل خدماتی هستند.

سپه ‎وند با بیان اینکه این مرکز مهمترین پایگاه تحقیقاتی غرب کشور را پایه‎ گذاری کرده است، ادامه داد: باغ فلاحت را از دست رانت‌‎ خوارانی که اشخاص موثر دولتی هستند با چنگ و دندان حفظ کرده‎ایم و هم اکنون پرونده باغ با تمامی حواشی در اختیار مقام معظم رهبری و وحید حقانیان است.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: به عنوان نماینده مردم پیگیر موضوع زمین‎ خواری باغ فلاحت هستیم و در این راه تهدیدها و جدل‌های زیادی را دیده‎ ایم.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز بازوی علمی و فنی سازمان جهاد کشاورزی است و در اکثر موارد بدون مشاوره از ما تصمیمی نمی‌گیرد.

سپه ‎ وند به عملکرد مرکز در رابطه با طرح ‎ های آبخیزداری، مبارزه با آفات و بیماری ‎ ها، تولید ارقام اصلاح شده و… اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون چندین رقم توسط مرکز به کشاورزان استان و کشور معرفی شده است، گفت: زیبنده یک مسئول نیست که بدون اطلاع، اقدامات مرکز را زیر سوال ببرد و در کل منکر آنها شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی از تولید سالیانه ۲۵ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو توسط محققین این مرکز خبر داد و افزود: همچنین با دو موسسه تحقیقات بین‌‎ المللی سیمیت و ایکاردا همکاری داریم و پروژه‌های مهمی را پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما پا به پای اداره کل منابع طبیعی استان کارهای مطالعاتی را در شول‎ آباد الیگودرز آغاز کرده‌ایم و در این رابطه با آنها قرارداد داریم.

سپه‎ وند در بخش دیگری از صحبت‎ های خود به راه‌اندازی مرکز رشد اشاره کرد و افزود: قرار است به زودی واحدهای فناور در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی در این مرکز مستقر شوند.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در مورد اعتباری که برای تدوین سند به مرکز داده شده است، نیز بیان کرد: این پول تحت دو فقره چک به صورت مستقیم از سوی استانداری به حساب تمرکز وجوه درآمد خزانه دولت واریز شد و بعد از برداشت مقداری از آن توسط خزانه به مرکز برگشت و صرف نگه داشتن نیروهای شرکتی شده است.

وی با بیان اینکه دولت تنها هزینه پروژه ‎ های عمرانی و حقوق پرسنل را تامین می‌کند، افزود: برای هزینه های جاری، مرکز موظف به گرفتن طرح و انجام پژوهش برای دیگر دستگاه ها است.

سپه‎ وند خاطرنشان کرد: در ابتدای تهیه این سند از مدیریت بحران چیزی درخواست نکردیم و خود آنها به صورت داوطلبانه هزینه آن را تقبل کردند و حال می‎ گویند که ۹۰ میلیون را بردید و چه کاری کردید؟

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: ۵۰ نفر از محققین، کارشناسان و اساتید دانشگاه‎ ها با ما بر روی این سند کار کرده‌اند و نهایی شده است، باید در شورای اداری مطرح می‎ شد که متاسفانه مدیریت بحران این کار را انجام نداده و صدها ساعت کار کارشناسی به زیر سوال رفته و نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: رونوشت نهایی سند برای تمامی ادارات فرستاده شده و اولین سند خشکسالی ملی بوده که در نوع خود اقدام ارزشمندی است.

سپه ‎وند گفت: در زمینه خشکسالی حدود ۵۰ سال به خود جفا کرده‌ایم و روند بهبود آن نیز به آهستگی انجام خواهد شد و نباید انتظار داشت یک شبه تمامی مشکلات حل شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.