صفحه اصلی / استان ها / قزوین / آداب‌ورسوم مردم استان قزوین از گذشته‌های دور تا امروز
آداب‌ورسوم مردم استان قزوین از گذشته‌های دور تا امروز

آداب‌ورسوم مردم استان قزوین از گذشته‌های دور تا امروز

یک کارشناس مردم شناسی با اشاره به مراسم عزاداری در قزوین گفت: دسته‌های عزاداری شب تاسوعا به سمت سلطان سید محمد و در شب عاشورا به امامزاده حسین (ع) می‌روند همچنین مراسم روستای زرآباد نیز به گذشته‌های دور باز می‌گردد.

آیین عزاداری حسینیه اعظم زنجان

مجتبی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از گذشته‌های دور دسته‌های عزاداری شب و ظهر عاشورا به امامزاده حسین (ع) و شب تاسوعا نیز به امامزاده سلطان سید محمد می‌رفتند و مسیرها در هر شب مشخص و نسبت به حال حاضر منظم‌تر بود.

وی اضافه کرد: در گذشته شهر به دو بخش حیدریان و نعمتیان تقسیم می‌شد که این دو رقابت‌های مختلفی داشتند،‌ هر کدام بر اساس اعتقادات خود سوگواری می‌کردند.

این کارشناس مردم شناسی ابراز کرد: در حال حاضر در مراسم عزاداری طبق کشی و علامت کشی مشاهده می‌شود که در برخی شهرها به «طبق»، «حجله» نیز می‌گویند که حجله‌ای نورانی است و با سر حمل شده و جلوی دسته حرکت می‌کند.

عباسی با اشاره به مراسم روستای زرآباد تشریح کرد: سوگواری در محوطه امامزاده علی‌اصغر زرآباد نیز به گذشته‌های دور بازمی‌گردد و در آن آیینی به نام شور گرفتن است که از شب عاشورا تا طلوع خورشید روز عاشورا دسته‌ها به امامزاده رفته و دور درخت خونبار زرآباد گروه‌های سینه‌زنی تشکیل می‌دهند که هیجان و شور شکل می‌گیرد.

این کارشناس مردم شناسی ابراز کرد: در سایر مناطق استان نیز هیئت‌ها و دسته‌ها عزاداری از شب عاشورا به نزدیک‌ترین امامزاده مراجعه کرده و صبح عاشورا دسته‌های عزاداری وارد روستا می‌شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.