صفحه اصلی / استان ها / لرستان / لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ضمانت کیفری ضعیفی دارد
لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ضمانت کیفری ضعیفی دارد

نماینده سمن‌ها در مرجع کنوانسیون حقوق کودکان عنوان کرد:

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ضمانت کیفری ضعیفی دارد

‌نماینده سمن‌ها در مرجع کنوانسیون حقوق کودکان درخصوص نقایص لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان عنوان کرد: یکی از ایرادات وارد به این طرح آنجاست که این طرح به لحاظ کیفری ضمانت ضعیفی دارد و بیشتر جنبه مراقبت دارد. اگر این مشکل اصلاح نشود بسیار غم انگیز است.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

‌نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه(۳مرداد) فصل اول لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان شامل مواد ۱ ، ۲ و ۳ را تصویب کردند، همچنین نمایندگان ماده ۲ این لایحه را تصویب کردند که به موجب آن تمام افرادی که به سن ۱۸ه سال تمام شمسی نرسیده‏‌اند، مشمول این قانون می‏‌شوند.

محمد لطفی آذر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌ با بیان این مطلب، یادآور شد: ارائه این طرح به مجلس برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ مطرح شد اما از آن زمان تا کنون در مجلس مورد بررسی خاصی قرار نگرفت و خاک خورد.

وی گفت: مشکل اولی که وجود دارد آنجاست که مجلس و قوه‌ی قضائیه هر دو خود را مبتکر این لایحه می‌دانند و مشکل در جایی رخ می‌دهد که کدامیک از این نهادها متولی اجرای این لایحه هستند؟

نماینده سمن‌ها در مرجع کنوانسیون حقوق کودک افزود: به عبارتی در قانون، دفتری تحت عنوان کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده که وظیفه ارزیابی این طرح به عهده ی آن است؛ قوه قضائیه و مجلس مدعی هستند که این دفتر نیز زیر نظر کدامیک از آنهاست و به همین دلیل دفتر مذکور مدت ها ناکارآمد مانده است.

وی با اشاره به نکات مثبت و منفی متعدد در لایحه‌ی جدید، عنوان کرد: یک سری از مواد آن نیاز به تغییر دارد، چراکه در صورت تصویب مشکل آفرین خواهد شد.

این فعال حقوق کودک اشاره کرد: از نکات مثبت این لایحه آن است که اولا به صورت مدون شده کودکان در معرض آسیب را وارد نظام حقوقی کرده است به عبارتی تا به الان ما مسئله‌ای تحت عنوان کودکان در معرض آسیب را شاهد نبوده‌ایم چرا که سابق براین کودکان یا باید آسیب دیده یا بزهکار بودند که قانون متوجه آنها باشد.

لطفی‌آذر افزود: این طرح نه تنها به حقوق کودکان درحال آسیب اشاره کرده است بلکه ضمانت اجرا، شامل ضمانت اجرای کیفری و حمایت را در نظر گرفته است.

ضمانت اجرای لایحه شامل حقوق تمامی کودکان می‌شود

وی در رابطه با ضمانت اجرای این لایحه خاطر نشان کرد: این ضمانت اجرایی شامل تمام کودکان، اعم از کودکان کار یا در معرض آسیب یا سایر کودکان می‌شود.

نماینده سمن‌ها در مرجع کنوانسیون حقوق کودک افزود: در بند یک این لایحه از کلمه طفل استفاده شده است ولی‌ در ماده دوم یا سوم این لایحه اشاره کرده است که هر فرد زیر ۱۸ سال شامل کودکان می‌شود.

این فعال حقوق کودک افزود: بخشی در این لایحه وجود دارد که شامل ایجاد پرونده برای شخصیت کودکان است که سابق براین صرفا در مورد جرایم خاص طبق قانون آیین دادرسی کیفری برای کودکان و نوجوانان پرونده‌ای تشکیل می‌شد، ولی‌ اکنون برای کودکان در معرض آسیب نیز پرونده شخصیت تشکیل می‌شود که این جنبه مثبت این لایحه است.

وی درباره رای آوردن این طرح در مجلس متذکر شد: این طرح حتی در صورت عدم تصویب شکست نمی‌خورد و فرصتی بیشتری برای اصلاح نقایص دارد.

لایحه به لحاظ کیفری ضمانت ضعیفی دارد

نماینده سمن‌ها در مرجع کنوانسیون حقوق کودکان درخصوص نقایص این طرح عنوان کرد: یکی از ایرادات وارد به این طرح این است که این طرح دارای حمایت است، ولی به لحاظ کیفری ضمانت ضعیفی را در بردارد و بیشتر جنبه مراقبت دارد. ایراد دوم این طرح، تشکیلات است که قوه قضائیه که خود را متصدی این لایحه می‌داند در اجرای و نظارت آن همواره دچار مشکل بوده است.

لطفی‌آذر در خصوص مهم‌ترین ایراد این لایحه اظهار کرد: اگر این مشکل اصلاح نشود، بسیار غم انگیز است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۶ کمیسیون فرهنگی مجلس به ریاست آقای جمشید جعفرپور بندهایی به این لایحه اضافه کردند، نکته قابل توجه آن اضافه کردن تبصره‌هایی به ماده در بحث وضعیت‌های مخاطره‎انگیز کودکان بود که دارای موارد متعددی از جمله تبصره ‌‌ماده‌ ۳‌(ابتلاع هریک از والدین و یا سرپرستان قانونی که گرفتار به وابستگی رسمی به گروه‌های منحرف اعتقادی و سیاسی شدند، کودکان و نوجوانان باید مورد حمایت دستگاه‌های ذی ربط قرار بگیرند) بود.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که گروه‌های منحرف سیاسی تعریف مشخصی ندارند چراکه ممکن است گروهی زمانی مجوز فعالیت داشته باشد و زمانی نداشته باشند و طبق این ماده فرزندان این هارا به راحتی میتوان از خانواده جدا کرد و تحویل دستگاه های ذی ربط به عنوان جایگزین بهزیستی داد کما اینکه در اینجا تعریف مشخصی از دستگاه های ذی ربط ارائه داداه نشده است.

وی افزود: ایراد بزرگ این تبصره اتهام زنی های بی پایه به افراد است و بدتراز آن، کودکان را تبدیل به ابزار فشار برای والدین کرده است.

 وی هم چنین خاطر نشان کرد: این تبصره باید حذف شود چراکه ماهیت خود را از دست می‎دهد و صرفا تبدیل به اهرم فشار خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.