صفحه اصلی / استان ها / یزد / دلالی اعضای بدن در یزد

دلالی اعضای بدن در یزد

در حالی مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از غیراخلاقی و غیرقانونی بودن خرید و فروش اعضای بدن از جمله کلیه و عدم امکان چنین اقدامی در یزد می‏‏‌گوید که یکی از دلالان این عضو حیاتی بدن از توافق پنهانی بین فروشندگان و متقاضیان کلیه خبر می‏‏‌دهد.

روش جدید دلالان خرید و فروش کلیه!

در حالی که بیماران زیادی در نوبت گرفتن یکی از اعضای حیاتی بدن خود هستند، عده‌ای به دنبال سودجویی از نیاز این بیماران و از سوی دیگر فقر و نداری افرادی که برای رهایی از این وضعیت تن به فروش عضوی از بدن خود می‌‏‏دهند، به شغل پردرآمد دلالی روی آورده‌اند.

فروش پنهانی اعضایی مانند کلیه در حالی رخ می‌دهد که بر طبق قانون هیچ بیمارستانی اقدام به خرید و فروش، جراحی و پیوند اعضای بدن نمی‏‏کند با این حال دلالان اعضای بدن به صورت غیرقانونی با روش‎‎های ابداعی خود در این رابطه قانون‏‏گریزی می‏‏‌کنند.

این قانون‏‏‌گریزی در استان یزد که از بیماران کلیوی زیادی نیز برخوردار است، از دیگر نقاط کشور مستثنی نیست به طوری که به عنوان نمونه امروز در بازار خرید و فروش اعضای بدن به ازای هر  کلیه مبالغی بین ۷ تا ۷۰ میلیون تومان بین سودجویان و بیماران رد و بدل می‏‏‌شود.

توافق پنهانی فروشندگان و متقاضیان کلیه

یکی از دلال کلیه در یزد در گفت‌ و گو با خبرنگار ایسنا در این باره می‏‏‌گوید: کلیه عضوی حیاتی است که خانواده بیماران دچار نارسایی کلیه به دلیل نیاز شدید، هزینه‌های زیادی را به ازای خرید آن متحمل می‏‏‌شوند.

وی با اذعان به این که عضو کلیه در بیمارستان‎‎های یزد تحت عنوان خرید و فروش عضو، جراحی و به بیمار نیازمند پیوند زده نمی‌شود، در مورد نحوه خرید و فروش پنهانی و غیرقانونی این عضو حیاتی بین افراد اظهار می‏‏‌کند: معمولاً توافق بین متقاضی و فروشنده کلیه به صورت پنهانی و براساس قیمت توافقی انجام می‏‏‌شود ولی فرد فروشنده تحت عنوان اهدای عضو به فرد متقاضی به بیمارستان مراجعه می‌کند.

این فرد در مورد قیمت کلیه در بازار فروش این عضو نیز بیان می‌کند: قیمت کلیه از ۷ تا ۷۰ میلیون تومان براساس میزان نیاز بیمار، نیاز مالی فروشنده و همچنین خاص بودن گروه خونی آنها به فروش می‌رسد.

غیرقانونی بودن فروش اعضای بدن

محمدحسین قاسمی، مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت‌وگو با ایسنا تاکید می‌کند: این که افراد به علت مشکلات مالی و پول بخواهند عضوی از بدن خود را بفروشند، اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی است.

وی ‌با اشاره به این‌ که پیوند کلیه در هیچ بیمارستانی از افراد زنده جز اقوام درجه یک و نزدیکان بیمار صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: پیوند کلیه در یزد تاکنون تنها از طریق رضایت خانواده افراد مرگ مغزی شده و با اهدای این عضو برای بیماران متقاضی انجام شده است.

قاسمی با بیان این که در سال گذشته ۱۲ مورد پیوند کلیه در داخل استان انجام شده است، در مورد موضوع خرید و فروش کلیه اظهار می‌کند: هیچ بیمارستانی در یزد عضو کلیه را از فرد زنده تحت عنوان خرید و فروش، جراحی نمی‌کند و این اقدام غیرقانونی است.

این مسئول با اشاره به این که پیوند کلیه مگر در چند بیمارستان کشور ناممکن است، عنوان می‌کند: عضو کلیه زمان زیادی پس از جراحی و خروج از بدن اهداکننده نمی تواند دوام بیاورد از این رو جراحی و پیوند آن جز در یک بیمارستان صورت نمی‌گیرد لذا این اقدام در صورت غیرقانونی بودن در هر بیمارستانی قابل شناسایی است.

وی خرید و فروش کلیه را اقدامی غیراخلاقی می‌‏‏داند و تاکید می‏‏کند: البته فردی که کلیه‌اش را اهدا می‌کند نیز دچار عوارضی می‌شود که تا پایان عمر شامل احوال جسمی وی خواهد بود.

وجود ۶۰۰ بیمار دیالیزی در یزد

قاسمی در مورد بیماران دیالیزی به عنوان یکی از بیماران خاص، تصریح می‏‏‌کند: تعریف خاص بودن از بیماری‏‏‌ها مربوط به پوشش بیمه‌گر آنهاست به طوری که هم اکنون علاوه بر بیماران دیالیزی، بیماران هموفیلی، تالاسمی و ام اس نیز جزو بیماران خاص محسوب می‏‏‌شوند که بیمه‌‏‏ها پوشش هزینه‏‏‌ای آنها را برعهده دارند.

وی می‏‏‌گوید: این خاص بودن دلیلی بر صعب‏‏العلاجی این قبیل بیماران به مفهوم بیماری‏‏‌هایی مانند سرطان‏‏‌های بدخیم نیست و به نوع پوشش بیمه‌‏‏ای آنها باز می‏‏‌گردد.

به گفته ی مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یزد در حال حاضر ۶۰۰ بیمار دیالیزی در یزد تحت درمان هستند، بیان می‏‏‌کند: از مجموع این بیماران ۵۰۰ بیمار خونی و ۱۰۰ بیمار صفاوی هستند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.