صفحه اصلی / استان ها / لرستان / رتبه اول‌ ایران ‌در اهدای خون در بین کشورهای در حال توسعه ‌
رتبه اول‌ ایران ‌در اهدای خون در بین کشورهای در حال توسعه ‌

رتبه اول‌ ایران ‌در اهدای خون در بین کشورهای در حال توسعه ‌

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: ۷۰ درصد خون‌گیری‌ها در استان توسط اهداکنندگان مستمر انجام‌شده است.

اهدای خون

‌‌دکتر امیدعلی عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، با اشاره به اهمیت خون در زندگی افراد اظهار کرد: خون ماده‌ای ارزشمند، گران‌بها و بی‌بدیل است که تنها از منابع انسانی به دست می‌آید؛ با وجود پیشرفت‌های دانش پزشکی هنوز جایگزین مناسبی برای خون وجود ندارد.

وی خون را نوعی دارو تلقی کرد و با بیان اینکه این ماده حیاتی در خونریزی‌ها، جراحی‌ها و بیماری‌هایی نظیر سرطان استفاده می‌شود، افزود: فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از خون تهیه می‌شود.

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: خون از دو قسمت تشکیل شده سلولی و پلاسمایی(مایعی بدون سلول)، فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه می‌شود که هرکدام کاربرد مشخصی دارند.

وی افزود: پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز فرآورده‌های خونی هستند که در یک کیسه خون وجود دارند.

عادلی اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خونی اهدا شده است و ایران رتبه اول اهداکننده را در بین کشورهای در حال توسعه دارد.

مدیرکل انتقال خون لرستان بیان کرد: طی سال ۹۶، در استان ۵۲ هزار و ۷۰۰ مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۴۵  معاف و منجر به خون‌گیری نشدند چراکه شرایط را نداشتند.

وی بیان کرد: یکی از دلایلش عمل جراحی، خال‌کوبی، HIV و هپاتیت و یا زندان رفتن باشد.

عادلی با اشاره به اینکه از مجموع آمار فوق ۳۷ هزار و ۹۵۵ نفر خون‌گیری شدند و۷۰ درصد این خون‌گیری مربوط به اهداکنندگان مستمر باشند، یاداورشد: ۳۰ درصد اهداکنندگان باسابقه است.

مدیرکل انتقال خون استان  با بیان اینکه از مجموع  خون‌گیری انجام شده، ۲۷ هزار و ۵۸  واحد آن برای بیمارستان‌ها  فرستاده  و ۹۳۵۷ به سایر پایگاه‌ها و استان خوزستان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه اهداکننده مستمر کسی است که حداقل ۲ بار در سال اهدا داشته باشد، گفت: در پاییز سال ۹۵، یک پروسه به فعالیت اهدای خون اضافه شد که بر اساس آن  افرادی که برای بار اول جهت اهدا مراجعه می‌کنند نمونه خون از آن‌ها گرفته می‌شود و پس از ۳ ماه مراجعه می‌کند و چنانچه خونش مشکلی نداشت موفق به خون‌گیری می‌شود.

مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه هر چه تعداد اهداکننده مستمر بیشتر باشد خون سالم‌تری تهیه می‌شود، بیان کرد: تعداد اهداکنندگان مستمر به‌طور متوسط در کشور ۵۳ درصد است و ۸۳ درصد کشورهای دنیا اهداکنندگان خونشان داوطلب هستند.

وی گفت: ازنظر خون‌گیری و مستمر بودن جزو رتبه‌های برتر بوده و جزو استان‌هایی هستیم که رتبه اول را در اهداکننده خانم‌ها را داریم.

عادلی بیان کرد:  با پیشرفت علم پزشکی، انتقال خون هم هم‌زمان با این پیشرفت‌ها مراکز جامع انتقال خون نیز به پیشرفت‌هایی دست‌یافته به‌عنوان نمونه، فردی می‌تواند بگوید می‌خواهم فقط پلاسما و یا پلاکت اهدا کنم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.