صفحه اصلی / استان ها / لرستان / ۲۴ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال دچار یک یا چند اختلال روان‌پزشکی هستند

۲۴ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال دچار یک یا چند اختلال روان‌پزشکی هستند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۴ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال دچار یک یا چند اختلال روان‌پزشکی هستند.

کارگاه سفالگری یکی از قسمت‌های مرکز توانبخشی بیمارستان روانپزشکی رازی است.

دکتر ماندانا ساکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: تغییر سبک زندگی مردم و تغذیه آن‌ها، عدم فعالیت بدنی و کم‌مصرف کردن غذاهای سنتی و جایگزین کردن غذاهای فست فودی در سلامت روان تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته آرامش بیشتر از آسایش بوده و افراد امنیت خاطر بیشتری داشتند، ادامه داد: در سال‌های اخیر همین موضوع رفاه و آسایش بیشتر از امنیت روانی آرامش و سلامت روان افراد را درگیر خود کرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: عوامل بیولوژیکی، محیطی، روانی، اجتماعی و بهره‌مندی آن‌ها از سلامت در امر سلامت روان تأثیر دارد.

ساکی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی درصد زیادی در بخش سلامت روان به خود اختصاص نمی‌دهد و آنچه حائز اهمیت است و در سلامت تأثیر دارد عوامل عمومی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است که شامل تغذیه و امنیت غذایی، تحصیلات، محیط کار، شرایط اقتصادی، بیکاری، آب سالم، خدمات بهداشتی درمانی و مسکن است، یادآور شد:  در حال حاضر در بین ۲۰ کشور منطقه، رتبه ۱۲ را در امید به زندگی داریم، در میزان مرگ‌ومیر نوزادی رتبه ۱۳،میزان مرگ‌ومیر شیرخواری یک سال رتبه ۱۲، مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال رتبه۱۲ و مرگ‌ومیر بالغین رتبه ۱۱دنیا را داریم.

بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین آمار مرگ‌ومیر در استان

وی ادامه داد: در مورد تعداد فوت‌های ثبت‌شده بر اساس بیماری‌ها در کشور، بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، سیستم تنفسی و سایر عوامل بوده و ۲۴ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال دچار یک یا چند اختلال روان‌پزشکی هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه شیوع اختلالات روان‌پزشکی در خانم‌ها بیشتر بوده و شیوع افسردگی اساسی از شیوع بالایی برخوردار است، افزود: ۱۵ درصد بار بیماری‌های کشور را اختلالات روان‌پزشکی به خود اختصاص داده است.

ساکی بابیان اینکه شیشه ششمین ماده پرمصرف در کشور بوده و در لرستان دومین ماده پرمصرف اعلام‌شده است، گفت: متأسفانه لرستان در چند حوزه آسیب اجتماعی(سوءمصرف مواد مخدر و بیکاری) آمار زیادی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه سن استعمال مواد مخدر کاهش و به ۱۵ سالگی رسیده است، بیان کرد: نسبت مصرف مردان به زنان در مورد شیشه ۴ به یک بوده درحالی‌که قبلاً ۱۰ به یک بوده است.

۳۰ درصد معتادین تزریقی مبتلا به اچ آی وی هستند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: ۳۰ درصد معتادین تزریقی مبتلا به اچ آی وی هستند که متأسفانه آن را به خانواده‌های خود منتقل می‌کنند.

ساکی با اشاره به اینکه در بحث شادی، آسایش و نشاط در بین ۱۴۲ کشور جهان رتبه ۱۰۲ را داریم، افزود: ایران در شاخص‌های امنیت و سلامت اجتماعی ایران رتبه ۱۲۵ را در بین ۱۴۲ کشور داراست و از لحاظ شاخص آزادی‌های فردی رتبه ۱۲۵ و از لحاظ سرمایه اجتماعی رتبه ۱۲۱ را دارد.

وی مهم‌ترین عوامل خطر در بیماری‌های غیرواگیر را چاقی، استعمال دخانیات، فست فود، فعالیت‌های فیزیکی نامناسب، بی‌تحرکی دانست و عنوان کرد: تبعات موارد مذکور مشکلات قلبی عروقی، اسکلتی، روانی، ریوی، سرطان، مشکلات متابولیسم، دیابت، چربی خون بالا و سایر اختلالات است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: پسماندها علاوه بر اینکه در ظاهر شهرها نقش منفی دارند باعث  ابتلای افراد به بیماری‌های عفونی و سایر عوارض اجتماعی می‌شوند، یادآور شد: آب و آلاینده‌های هوا بار بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی را افزایش می‌دهد که متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که غلظت این مواد در کشور ما زیاد بوده است، البته پدیده ریزگردها و گردوغبار در شهرهای لرستان و استان‌های جنوبی رقم بالایی را به خود اختصاص داده است و سبب بیماری‌های زیادی شده است.

ساکی به چهار حیطه اولویت‌دار در عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت روان اشاره کرد و گفت: تکامل دوران کودکی سلامت معنوی و روانی،ارائه عادلانه خدمات سلامت، بیکاری و امنیت شغلی، حمل‌ونقل ترافیک، حمایت اجتماعی، آموزش و آگاهی تحصیلات، محیط‌زیست، مسکن، حاشیه‌نشینی، توسعه درآمد و امنیت اقتصادی، گروه‌های ویژه زنان سرپرست خانوار، سوءمصرف مواد ازجمله عوامل اجتماعی هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.