چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / لرستان / توسعه روستایی و توقف روستاگریزی

توسعه روستایی و توقف روستاگریزی

وضعیت مهاجرت روستاییان به شهرها آنقدر بغرنج است که دولت‌مردان را بر آن داشته تا به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال روستایی برای جلوگیری از مهاجرت جوانان و نیروی مولد روستا به شهرها روی آورند.

روستا

به گزارش کسب و کار نیوز، جریان مهاجرت از روستا به شهر همواره وجود داشته و این امر حکایت از پویایی جامعه دارد. اما مهاجرت بی‌رویه و تخلیه روستاها از نیروی کارآمد و مولد، امروزه به یکی از نارسایی‌های اجتماعی- اقتصادی جامعه روستایی بدل شده است.

پرداختن به موضوع روستاگریزی جوانان با هر هدفی که باشد به نحوی اجتناب‌ناپذیر با مسائل کشاورزی و ناگزیر با توسعه روستایی پیوند می‌یابد. روستاگریزی جوانان، روستا را در معرض ناپایداری جمعیتی، عدم تعادل سنی و جنسی جمعیت، کاهش شاخص‌های توسعه در روستا نظیر سواد و مهم‌تر از همه سالخورده شدن روستاییان و کاهش نیروی کار فعال و کاهش بهره‌وری قرار داده و به تعمیق توسعه‌نیافتگی روستاها انجامیده است.
 

مشاغل خانگی روستایی  راه‌ نوین کسب و کار و ایجاد اشتغال در روستا

در این باره دکتر محمد جعفری عضو هیئت‌علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه ورود به مشاغل خانگی، یکی از راه‌های خروج از رکود است، اظهار کرد: باید در حوزه مشاغل خانگی حساب‌شده و با استفاده از تجربه کشورهای موفق به نحوی عمل کرد که تولیدکننده بتواند جای خود را در بازار پیدا کند.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه لرستان بابیان اینکه مشاغل خانگی عرضه محصولات ارگانیک هستند که می‌توانند به عبور از رکودی که کشور ما دچار آن است منجر شود، گفت: در لرستان به‌طور مشخص در بحث مشاغل خانگی و محصولات ارگانیک و تولیدات کشاورزی، تولید مرغ، گوشت سفید و قرمز می‌توانیم خوب ظاهر شویم.

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی روستایی از جمله راه‌های نوین کسب و کار و ایجاد اشتغال در روستاست که به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب بسیار مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد، ادامه داد: نیاز است در این بین دولت با پرداخت تسهیلات لازم، بیمه صاحبان مشاغل و ایجاد بازار برای فروش محصولات و ایجاد زیرساخت لازم در روستا تلاشی دو چندان داشته باشد تا بتوانیم شاهد توسعه روستا و روستانشینی باشیم.
 

۱۲ روستا به عنوان پایلوت در طرح روستای بیکار در استان

در این خصوص رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان با بیان اینکه طرح روستای بدون بیکار اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: بناشد در هر شهرستان یک روستا به‎عنوان پایلوت انتخاب شود که این مهم را به فرمانداران، بخشداران و دهیاران سپردیم تا براساس الگوی توسعه‌ای روستای مورد نظر را معرفی کنند و در مجموع ۱۲ روستا را پایلوت هدف خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، در هر شهرستان یک روستا به‎عنوان پایلوت انتخاب می‎‏شود و با استخراج شاخص‎های جمعیتی و فهرست مشاغل بومی و امکان‌پذیر با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی، جدول توسعه مشاغل آن روستا تهیه و برنامه‌‎های آموزشی مناسبی اجرا خواهد شد.
 

شناسایی ۲۰۰۰ بیکار در روستاهای پایلوت استان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان بیان کرد: در ابتدا ۲۶۰۰ نفر فرم‌های نظر سنجی را پر کردند اما پس از غربالگری تعداد این افراد به ۲۰۰۰ نفر رسید.

قلاوند اضافه کرد: بسته به نوع بافت روستایی دوره‌های آموزشی مختص هر روستا را شروع کردیم و ظرف هفته آینده این آموزش‌ها به اتمام می‌رسند و البته گروه‌های شغلی تشکیل دادیم.
 

۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح روستای بدون بیکار

وی بیان کرد: جمع تسهیلاتی که برای طرح روستای بدون بیکار  قبل از غربالگری در ۱۲ روستای پایلوت پیش بینی کرده بودیم ۵۴ میلیارد تومان بود که پس از غربالگری به ۴۵ میلیارد تومان رسید و البته برای تامین بخشی از این اعتبار با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) مذاکرات و رایزنی‌های داشتیم و بنا شد بخشی از مبلغ مذکور توسط این نهاد تامین شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان تصریح کرد: تاکنون ۸۰ درصد افراد شناسایی شده در این روستاها در سامانه کارا ثبت نام کردند و بسته به مهارت فرا گرفته شده بین سه دستگاه میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن برای دریافت تسهیلات تقسیم کردیم تا پس از ثبت نام در سامانه کارا و پس از بررسی کارشناسان مربوطه مجوز فعالیت حرفه‌ای روستایی آنان صادر شود.

قلاوند اضافه کرد: برای جلوگیری از انحراف این تسهیلات، اعتبار مورد نظر را به دست متقاضیان نمیدهیم بلکه در چند بخش به آنها برای تهیه تاسیسات و تجهیزات پرداخت می‌شود  و البته عده‎ای دیگر از این متقاضیان را برای بازاریابی، حمل و نقل و فروش محصولات در نظر گرفته‌ایم.

نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویایی و رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و فعالیت دارد و در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک نیز موثر است، باید بستر مناسبی برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و امنیت، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، حراست و نگهبانی مرزها را فراهم کرد.
 

۵۴ طرح اشتغال روستایی موفق به دریافت تسهیلات شدند

در این خصوص علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز بابیان اینکه اشتغال روستایی به دنبال اجرای طرح‌های خرد، کوچک و متوسط است، گفت: هدف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای این‌گونه طرح‌ها در کشور است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستایی عنوان کرد: در این زمینه ۱۱۹ میلیارد تومان طرح به بانک‌ها معرفی‌شده و ۷.۵ میلیارد تومان از این میزان در مرحله عقد قرارداد و پرداخت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه تاکنون ۵۴ طرح اشتغال روستایی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند، گفت: در راستای اجرای طرح مشاغل خانگی روستایی در لرستان ۱۰۱۰طرح با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان به بانک‌های عامل استان معرفی شده است.
 

ایجاد ۲۷۰۰ شغل در جامع روستایی استان

آشتاب با بیان اینکه بر اساس طرح توسعه روستایی باید برای جامعه روستایی لرستان، ۲۷۰۰شغل در حوزه‌های مختلف و متناسب با ظرفیت و پتانسیل‌های هر منطقه ایجاد شود، عنوان کرد: امیدواریم بتوان با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های متولی شرایط را برای استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت در جهت ایجاد اشتغال روستایی در لرستان مهیا کنیم.

این مسئول یادآورشد: ۷۰ درصد سهم تسهیلات روستایی مربوط به طرح‌های با اشتغال دو تا ۵۰ نفر است و بنگاه‌های بالای ۵۰ نفر اشتغال تنها ۲۰ درصد سهم تسهیلاتی دارند.
 

تسهیلات روستایی و عشایری با نرخ شش درصد پرداخت می‌شوند

در این باره دکتر سید موسی خادمی استاندار لرستان با بیان اینکه تسهیلات روستایی و عشایری با نرخ شش درصد پرداخت می‌شوند، گفت: این تسهیلات، ارزان و خوب بوده و البته در جذب آن نیز رقابت وجود دارد که تاکنون بخشی از این تسهیلات در استان جذب‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان خرداد و حداکثر تیر امسال باید همه منابع تخصیص داده‌شده در این زمینه جذب شود افزود: در این راستا برنامه و سهمیه‌ای برای بانک‌ها تعیین‌شده که هر هفته نسبت به جذب این منابع اقدام کنند تا سهم خود را در پایان زمان مقرر جذب کنیم.

استاندار لرستان درباره پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در استان گفت: در این راستا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تسهیلات اختصاص پیداکرده جذب‌شده است.

خادمی با بیان اینکه مردم می‌توانند از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کنند و در قالب آن پنج میلیون تومان وام با بهره چهار درصد پرداخت می‌شود، تأکید کرد: مردم طبق ضوابط اداره کار پیگیر و نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

 وی با تأکید بر اینکه علیرغم محدودیت‌ها و مشکلاتی که به لحاظ منابع مالی در کشور وجود دارد اگر کسی دنبال کار باشد این منابع اختصاص‌یافته بسیار خوب است و می‌توانند از این تسهیلات استفاده کند بیان کرد: این منابع تنها به افراد خاص پرداخت نمی‌شود و اگر مردم اطلاع از پرداخت این تسهیلات داشته باشند می‌توانند آن‌ها را دریافت کنند.

استاندار لرستان بر ضرورت اطلاع‌رسانی در رابطه با پرداخت این تسهیلات به مردم از سوی رسانه‌ها و صداوسیما تأکید کرد.

وجود روستا به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های تولید مواد و رفع نیازهای اساسی هر جامعه بوده و ۹۶ درصد تولیدات کشاورزی مربوط به آن است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد و نیازمند ترسیم نقشه راهی است تا نقشش را در نظام برنامه‌ریزی کشور تعیین کرد.
 

عدم توجه سرمایه‌گذاری در روستا حاشیه‌نشینی در شهرها را به دنبال دارد

مهندس مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی  نیز گفت: در این رابطه بسیاری از  ناهنجاری‌های مربوط به فقر، تبعیض و بیکاری که امروز در برخی از روستاها شاهد هستیم ناشی از عدم توجه به سرمایه‌گذاری در آنهاست که منجر به پدیده حاشیه‌نشینی و خالی از سکنه شدن روستاها شده است.

 وی اظهار کرد: اهتمام دولت در ایجاد اشتغال در کشور بویژه برای خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی که بیکار هستند وجود دارد.

 این نماینده با بیان اینکه بسیاری از زنان و دختران توانمند روستایی کشور می‌توانند با استفاده از این تسهیلات مشاغل موفقی را راه‌اندازی و توسعه دهند، تصریح کرد: تسهیلات مربوط به اشتغال‌زایی روستایی اگر با پیوست توان‌افزایی همراه باشد می‌تواند موجب ایجاد اشتغال پایدار و شرافتمندانه در کشور برای زنان و جوانان شود.

وی بهترین راهکار توسعه و اشتغال پایدار روستایی را جلب مشارکت مردم دانست و با بیان اینکه این مهم یکی از راهکارهای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است و موجب رونق و آبادانی روستاها و کاهش مهاجرت‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: شناسایی مشاغل خانگی و اتصال آن به بازار از اهداف طرح توسعه باید باشد  و در این طرح باید مشاغل خانگی مزیت‌دار یعنی مشاغل سازگار با پتانسیل، منابع و فرهنگ منطقه شناسایی‌شوند.

کیان‌پور با اشاره به اینکه  ظرفیت‌سازی و شکل‌دهی بازارهای فیزیکی، تولید استاندارد، برندسازی و ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و کمک به تنظیم برنامه تولید و فروش هدف نهایی طرح باشد، گفت:سهم و نقش مشاغل خانگی باید افزایش پیدا کرده و اگر به درستی هدایت شوند، در آینده نه چندان دور فضای خوبی در این بخش ایجاد می‌شود.
 

 اشتغال خانگی کم اهمیت و کاذب نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، امر توسعه مشاغل خانگی وابسته به پرداخت وام و صدور مجوزهای مختلف بود که مطمئنا این اقدامات موجب ایجاد مشاغل و کسب‌وکار خانگی نمی‌شود، بیان کرد: اشتغالزایی از طریق دستیابی به رشد کلاسیک، اشتغالزایی از طریق برنامه‌های مربوط به اشتغال فراگیر و خانگی  از جمله مسیرهای مختلف این حوزه هستند.

کیان‌پور با بیان اینکه  اشتغال خانگی کم اهمیت و کاذب نیست و باید درک درست از تعاریف داشته باشیم، تاکید کرد:مشاغل خانگی باید پایدار شوند و گام بزرگی به سمت رسمی کردن آنها برداشته شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه و اشتغال روستایی با انحرافی در منابعش مواجه شده و نتوانسته اهداف طرح را تأمین کند، البته سهم لرستان از محل اعتبارات توسعه و اشتغال روستایی کامل داده نشده است.
 

اعتبار مشاغل روستایی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

کیان‌پور ادامه داد: هدف قانونگذار صرف اعتبارات این حوزه برای مشاغل خرد روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار بوده نه اینکه احیانا پروژه نیمه‌تمامی وجود داشته و در آنجا هزینه شود.

کیان‌پور تاکید کرد: با این ارقامی که پرداخت شده نمی‌توان اشتغال خرد روستایی ایجاد کرد چون این اعتبار را به پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص دادند و ممکن است به این راحتی انجام نشود، این درحالیست که اگر این اعتبار در جای خود صرف می‌شد قطعاً توفیقات بیشتری داشت.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه عدالت برابری فرصت‌هاست و چنانچه این مهم رعایت شود کارها بهتر به سامان می‌رسد، خاطرنشان کرد: باید کمک کنیم با صرف این اعتبارات، اشتغال پایدار در روستاها ایجاد شود چرا با تحقق این مهم قطعاً راحت‌تر کار انجام و مشکلات کمتر می‌شود.

با وجود جمعیت میلیونی ساکن در روستاهای استان، اتخاذ تدابیر صحیح و مدبرانه زمینه شکوفایی و توسعه پایدار مناطق روستایی و به تبع آن کشور را به همراه خواهد داشت.
 

بودجه ۱٫۵ میلیارد دلاری مجلس برای اشتغال و توسعه مناطق روستایی

 در این خصوص سیدحمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  توسعه مشاغل خانگی به اقتصاد خانواده‌ها، اشتغال و تولید کمک می‌کند، اظهار کرد: با توجه به شرایط استان یقیناً بحث مشاغل خانگی کمک بسیار زیادی به خانواده‌ها، اشتغال و تولید می‌کند.

 نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در لرستان باید از ظرفیت صنایع دستی استفاده و آنها را احیا کرد، گفت: با توسعه مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت خانوارها می‌توان به نتیجه مطلوب رسید؛ به عنوان مثال با دار قالی و یا  چند رأس گاو زندگی یک خانواده متحول می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری برای اشتغال در مناطق روستایی و توسعه روستاها، مجلس ۱٫۵ میلیارد دلار بودجه گذاشته و دولت در حال انجام اقدامات اجرایی آن است، یادآور شد: یقیناً  این برنامه درست، هدفمند و با نظارت و کنترل صحیح اجرا شود کمک زیادی به اشتغال و اقتصاد خانواده و مناطق روستایی خواهد شد.
 

شرایطی مهیا شود تا اهالی روستا از اقتصاد توریسم بهره‌مند شوند

وی با بیان اینکه شرایطی مهیا شود تا اهالی روستا از اقتصاد توریسم بهره‌مند شوند، گفت: زیرساخت‌های لازم برای گردشگری فراهم شود تا اهالی  از اقتصاد توریسم بهره‌مند شوند.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعا ایجاد اشتغال روستایی هم در توسعه روستا  و هم  پیشرفت و توسعه استان موثر خواهد بود.

کاظمی تصریح کرد: با توسعه اشتغال روستایی و رونق مشاغل خانگی در روستاهای استان قطعا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رفع مهاجرت روستاییان در کاهش حاشیه‌نشینی کلان‌شهرها موثر خواهد بود از طرفی نیز شاهد کاهش درصدی از بیکاری افراد خواهیم بود.

قطعا برنامه‌ریزی برای توسعه روستایی با هدف بهبود زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاییان باید طراحی شود. این توسعه باید پایدار، مشارکتی، عدالت محور و پاسدار ارزش‌ها و میراث فرهنگی باشد تا موتور محرکه بخش مهمی از اقتصاد کشور باشد.

گزارش از آزیتا یوسفیان خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.