صفحه اصلی / استان ها / قزوین / چه چیزی تعیین‌کننده سهم جوانان در مدیریت است؟
چه چیزی تعیین‌کننده سهم جوانان در مدیریت است؟

ایسنا بررسی می‌کند؛

چه چیزی تعیین‌کننده سهم جوانان در مدیریت است؟

مدیریت جوانان و جوان‌گرایی در عرصه مدیریتی مسئله‌ای است که علی‌رغم توانمندی و شایستگی بالای جوانان مغفول مانده است درحالی‌که پویایی کشور در گرو به‌کارگیری جوانان در عرصه‌های مدیریتی است.

قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز، روز جوان بهانه‌ای شد برای هم‌نشینی با مدیران جوان؛ پیدا کردن مدیران موفق جوان کار آسانی نبود، اگر کمی نگاهمان را به اطراف دقیق‌تر کنیم کمتر سازمان یا ارگانی را می‌توان یافت که به جوان‌گرایی در رده‌های بالای مدیریتی تن دهد.

مهران قاسمی -معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین- در این خصوص می‌گوید: به معنای واقعی مدیریت جوانان در کشور نداریم و نمی‌توانیم در این مورد عملی صحبت کنیم، مدیر جوان یعنی افراد زیر ۳۰ سال که مدیر هستند، کار اجرایی و قدرت تصمیم‌گیری دارند.

وی تأکید می‌کند: ما آن‌قدر بد کار کردیم که حتی به مدیر زیر ۳۰ سال فکر نمی‌کنیم این در حالی است که اوایل انقلاب بیشتر مدیران ما را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دادند که با موفقیت کار می‌کردند و دستاوردهای خوبی برای کشور به دست آوردند، اما امروز اگر از مدیرکل شدن جوان زیر ۳۰ سال صحبت کنیم پدیده عجیب‌وغریبی است.
 

مدیران جوان جزء موفق‌ترین مدیران هستند

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان‌ها سعی می‌کنند، برای اداره امور در عرصه‌های گوناگون از مدیران باتجربه که عموماً از سن و سال بیشتری برخوردارند، استفاده کنند و اصطلاحاً در این زمینه ریسک نکنند، این در حالی است که جوانان دهه شصتی مدیران موفقی در عرصه فعالیت خود هستند.

محسن ادهمی -جوان متولد سال ۶۶ است- که در حال حاضر مدیریت بیمارستان شهید رجایی قزوین را بر عهده دارد، وی می‌گوید: بیمارستان شهید رجایی بیمارستانی پرتنش و پرمراجعه است که نیاز به تلاش خاص خود دارد بااین‌حال در طرح تحول پیشرفت خوبی داشته و در سال ۹۴-۹۵ به‌عنوان دستگاه برتر استان و واحد برتر دانشگاه علوم پزشکی انتخاب‌شده است.

وی معتقد است که مدیریت جوانان می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و تصریح می‌کند: در مدت مدیریت خود مشکلات و نقاط ضعف را شناسایی و از منابع موجود استفاده کردیم، برای مثال در حال حاضر آی سی یو بیمارستان شهید رجایی مجهزترین آی سی یو در غرب کشور است که در عرض ۱۵۰ روز بازسازی آن انجام شد.

وی می‌گوید: ساختمان جدید بیمارستان در مساحت ۱۴ هزار متری در حال احداث است که به‌مرورزمان بار بیشتری از بیمارستان شهید رجایی به آن منتقل می‌شود، تأسیس ساختمان جدید در این زمینه حدود ۱۴ سال پیش مطرح‌شد ولی عملی نشده بود؛ که امروز به دلیل ریسک‌پذیری اتفاق افتاده است و همین یکی از مهم‌ترین ویژگی مدیران جوان است.

سعید پورایمانی مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین نیز متولد ۶۴ و از سال ۹۰ در حوزه رسانه دیجیتال فعال است، این مرکز سه سال به‌عنوان برترین مرکز دیجیتال کشور انتخاب‌ شده و نشان عالی سرآمد را کسب کرده است، می‌گوید: تولید محتوای دیجیتال، ارتقاء سواد رسانه‌ای، حمایت از کسب‌ و کار نوپا و استارت آپ‌ها و ساماندهی مراکز توسعه استان ازجمله فعالیت‌های این مرکز است.

به گزارش کسب و کار نیوز، از اویل انقلاب اسلامی تاکنون تقریباً ۵۰۰۰ مدیر ارشد در قالب وزیر، استاندار، مدیران کل و مدیران صنایع بزرگ، همچنان در رأس مدیریت کشور قرار دارند که بیش از ۳۰ سال سن دارند و جوان‌گرایی در امور مدیریتی دیده نمی‌شود.

درواقع جوان‌گرایی به معنای به‌کارگیری افراد کم سن و سال در مدیریت رده‌های بالا و سطوح عالی نیست بلکه جوان‌گرایی به معنای تربیت مدیران جوان است.

پور ایمانی خاطرنشان می‌کند: باید به دهه شصتی‌ها اعتماد کنیم چراکه جریان‌سازی را باید این افراد انجام دهند، در حال حاضر مدیران دستگاه‌ها افراد باتجربه هستند که نسبت به جوانان از توان جسمی و فکری پایین‌تری برخوردارند این در حالی است ک افراد جوان دارای نیرو و توان بالایی هستند و می‌توانند موفقیت بیشتری به دست بیاورند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جوانان می‌گوید: باید جوانان را پای‌کار بیاوریم، اگر استان و صنعت پویا می‌خواهیم باید جوانان را دریابیم، نیروی جوان ستون کشور است باید به آن‌ها اعتماد شود.

سید محمدمهدی ابطحی -فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی هسته‌ای از دانشگاه شهید بهشتی- نیز در این خصوص می‌گوید: هر جوانی را نباید به‌عنوان مدیر انتخاب کرد مدیریت علاوه بر جوانی شایستگی هم نیاز دارد، صرف جوان بودن نمی‌شود اعتماد کرد و این‌که یک فرد در روز اول به‌عنوان مدیر انتخاب شود اشتباه است ولی می‌شود فردی که وارد سیستم می‌شود و شایستگی دارد را به‌عنوان مدیر انتخاب کنند.

ابطحی تأکید می‌کند: در حال حاضر مدیران به دنبال مدیریت موروثی هستند درحالی‌که انقلاب ما برای از بین رفتن حکومت ارثی اتفاق افتاد، مدیران باتجربه باید مدیر تربیت کنند و جوانانی که شایسته هستند را معرفی کنند همان‌طور که در کشورهای غربی مدیریت سلسله مراتبی است.

مهران قاسمی می‌گوید: در جامعه ما مشاوره را به جوانان می‌سپارند درحالی‌که مشاور کسی است که تجربه داشته باشد و در اتاق فکر در کنار مدیر جوان قرار بگیرد در این میان رسانه‌ها نقش مهمی دارند، اگر مدیران زیر ۴۵ سال را جوان بدانیم، موفق‌ترین مدیران زیر ۴۵ سال هستند؛ افراد زیر ۴۰ سال آرمان‌گرا، صریح و شجاع هستند و دروغ‌پردازی نمی‌کنند.

قاسمی یادآور می‌شود: رسانه‌ها کمپین مدیریتی جوانان در استان راه بیاندازند چراکه تاثیرگذاری رسانه‌ها زیاد است، در کشور بانک مدیران نداریم که استانداران به آن بانک مراجعه کنند و ببیند چه کسی شایسته است و مدیر را از آن بانک انتخاب کنند.

مدیر بیمارستان شهید رجایی تأکید می‌کند: تیم ما در بیمارستان تیم جوانی است و همه متولد دهه شصت هستیم، همین موضوع یکی از دلایل موفقیت بیمارستان شهید رجایی است، علی‌رغم اینکه در حوزه سلامت پیشکسوت زیاد است ولی انتصاب مدیران جوان در وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی نهادینه‌ شده است به‌خصوص در رشته مدیریت بیمارستان که جوانان به بدنه ورود پیداکرده‌اند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه افرادی که در وزارت بهداشت‌کار می‌کنند وابستگی به منابع مالی ندارند، مدیریت را راحت واگذار می‌کنند چون منافع آن‌ها در عرصه پزشکی به‌راحتی تأمین می‌شود، درواقع سیستم خدمت‌رسان است و خیلی سیاسی نیست.

ادهمی معتقد است که مدیران میانی و رده پایین از انتخاب مدیران جوان بیشتر احساس خطر می‌کنند، احساس خطری که در مدیران کلان خیلی دیده نمی‌شود چراکه مدیران هم‌رده نمی‌توانند قبول کنند که مدیران جوان وارد کار شوند و می‌ترسند که منافعشان به خطر بیافتد.

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین تصریح می‌کند: حوزه فناوری حوزه نوپایی است و باید جوانان در کار باشند، با تدابیر وزارت ارشاد در سراسر کشور در این حوزه مدیران جوان انتخاب‌شده است از مدیران میانی وزارتخانه تا مدیران استان‌ها همه فعال و جوان و پرتکاپو هستند، چون فناوری خودش علمی جوان است و نیاز به تخصص جوانان دارد و جوان‌ها احاطه به این موضوع دارند.

وی تأکید می‌کند: با مدیریت جوانان در حوزه رسانه‌های دیجیتال شاهد رشد در این عرصه هستیم، از زمان تأسیس شورای عالی دیجیتال با توجه به هجمه‌های موجود و روند رو به رشد تکنولوژی خوب وارد شدیم و جریان ایجادشده است.
 

شایستگی مهم‌ترین اصل انتخاب مدیر جوان

به گزارش کسب و کار نیوز، کم‌وبیش در ارگان‌ها و سازمان‌ها و در رده‌های میانی و پایین از نیروهای جوان استفاده می‌شود، اما شاید با ذره‌بین هم نتوانیم شاهد تربیت نیروهای جوان و مدیریت یک جوان باشیم، اما می‌خواهیم بدانیم چه چیزی باعث مدیر شدن جوانان در این برهه از زمان شده است.

ادهمی در این خصوص یادآور می‌شود: برای ورود به عرصه مدیریتی به ما اعتماد کردند و ما هم‌توان گذاشتیم و نتیجه گرفتیم، کار ما در بیمارستان تعطیلی ندارد بنابراین فکر باید جوان باشد و نیرو و قوای زیادی می‌طلبد از طرفی ما در رقابت با سایر بیمارستان‌ها هم هستیم.

وی تأکید می‌کند: بهایی که سیستم به شما می‌دهد نکته مهمی است، هرکسی ظرفیت و شایستگی دارد مهم این است که سیستم چطور از شایستگی استفاده و به جوانان اعتماد کند، مدیرانی که من با آن‌ها کار می‌کردم به ما بها دادند و اعتماد کردند.

وی می‌گوید: وقتی به ۳۰ سال نرسیده باشی و مدیر دانشگاه اعتماد کند نشان از بها دادن است، من از ۲۲ سالگی وارد کار شدم و مدیر امور اداری بیمارستان قدس بودم؛ هیچ ارتباط نزدیکی هم با دکتر مهرام نداشتم اما به من اعتماد شد و توانستم خدمت کنم.

وی تصریح می‌کند: مگر ما چند پست مدیریتی داریم، متقاضیان پست‌های مدیریتی زیاد است و هرکسی می‌خواهد در رأس بشیند، درست است که باید به جوانان اعتماد کنیم اما جوانان باید شایستگی داشته باشند اگر فردی فاقد شایستگی انتخاب شود و نتواند کار کند ذهنیت در خصوص مدیران جوان خراب می‌شود.

 ادهمی تأکید می‌کند: این تفکر که جوانان می‌خواهند پشت میز بنشینند آفت است، هر کسی باید در کار خود با تخصص کار کند، جوانان بهتر است در کار خود پیشرفت کنند تا اینکه به فکر دریافت پست مدیریتی کلان باشند.

پورایمانی تأکید می‌کند: در حوزه فرهنگ فعالیت سیاسی مطرح نیست و کار فرهنگی مهم است، دستگاه‌ها خدمت‌رسان هستند، انتخاب مدیران میانی از قشرهای مختلف سیاسی نشان می‌دهد که نگاه سیاسی نیست بلکه برنامه و اهداف را محک می‌زنند ما نیز تمام تلاش خودمان را کردیم و تاکنون موفق شدیم.

وی می‌گوید: جوان‌ها فکر نکنند اگر توفیقی حاصل‌شده است در اثر شانس است بلکه نتیجه تلاش و زحمت است، اگر فردی به منصبی رسیده است شایستگی و تجربه داشته‌ و این انتصاب همین‌طوری اتفاق نیفتاده است.

مدیر مرکز دیجیتال استان یادآور می‌شود: امروز جوان‌ها به دنبال میز هستند، ما به دنبال میز نبودیم بلکه دنبال دغدغه ذهنی خودمان بودیم از قضا این فرآیند را دیدند و مسئولیت را به ما سپردند، اینکه بخواهی با یک مدرک دانشگاهی وارد عرصه کار شوی درست نیست لازمه حضور در عرصه اجرایی داشتن تجربه است.

وی تصریح می‌کند: من نیز کار خود را با معلمی آغاز کردم به‌طوری‌که هفته‌ای ۳۶ ساعت کار و تلاش می‌کردم؛ جوانان کار کردن را عیب ندانند باید از یک جایی شروع به کار کنند تا موفق شوند.

مهران قاسمی نیز معتقد است اگر نخبه‌ترین، شایسته‌ترین و بافکرترین فرد جامعه باشید اگر کسی شما را سفارش نکند، سراغ شما نخواهند آمد، وی تأکید می‌کند: در جامعه حتماً باید سفارش وجود داشته باشد تا از شما استفاده کنند، اگر جوانی درجایی بدرخشد نیاز دارد که به‌جایی وصل باشند و رانتی وجود باشد؛ امانگاهی هم داریم که براساس آن می گوییم اگر آدم شایسته با رانت بالا بیاید، خوب است، آدم‌هایی که صلاحیت ندارند نباید در رأس مدیریت قرار بگیرند بلکه باید شایستگی داشته باشد.

وی می‌گوید: ما الان هم کار کشاورزی را انجام می‌دهیم، از دوره‌ای که دانش‌آموز بودم، از نظافتچی بودن تا معلمی را تجربه کردم و الان هم در عرصه جوانان خدمت می‌کنم، اگر این شغل را هم از دست بدهم در نهایت معلم هستم.

ابطحی نیز تأکید می‌کند: در سمت وزیر و معاونان وزیر باید فرد دارای تجربه باشد اما برای انتخاب مدیران کل باید به جوانان فرصت داد تا شایستگی خود را نشان دهند، مدیران باید مدیر شایسته تربیت کنند و پاسخگو باشند، ما مانند اوایل انقلاب نیاز به انقلاب فرهنگی داریم.

وی تصریح می‌کند: همان‌طور که نظام علمی را دادند دست جوان‌ها و پیشرفت خوبی در این زمینه اتفاق افتاد و امروزه پژوهش دست متولدین دهه ۶۰ است و درزمینه پژوهش موفق هستیم؛ در امور اجرایی نیز باید این اتفاق بیافتد.

به گزارش کسب و کار نیوز، حالا که دیگر دهه شصتی‌ها نسل سوخته شدند باید برای آیندگان برنامه‌ریزی درستی انجام داد؛ با برنامه‌ریزی متناسب با نرخ جمعیتی می‌توان از بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر گریبان‌گیر دهه شصتی‌ها است جلوگیری کرد.

ادهمی در این خصوص می‌گوید: امروز ما باید به فکر دهه ۹۰ باشیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم، ما جز نسل دهه شصت بودیم و مشکلات را لمس کردیم بنابراین به‌راحتی می‌توانیم برای دهه ۹۰ برنامه‌ریزی کنیم، اگر درست برنامه‌ریزی نکنیم همان مشکلات ما برای دهه نیز ۹۰ ایجاد می‌شود.

وی اظهار می‌کند: اگر نتوانیم برای آیندگان راه را مشخص کنیم باید پاسخگو باشیم، ما برای ۲۰ سال بعد هم تجربه‌داریم و برای آینده نزدیک تصمیم بگیریم، ما دهه شصتی‌ها نسلی هستیم که دیگر برای خودش دنبال کار نیست.

ابطحی نیز یادآور می‌شود: برنامه‌ریزی سال ۶۰ آزمایش و خطا بود بعد از ۳۰ سال باید از کشورهای موفق الگوبرداری کنیم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت بگیرد که متولدین دهه ۹۰ بتوانند زندگی موفق داشته باشند.

به گزارش کسب و کار نیوز، نیروهای قدیمی نهایتاً یک روز سازمان را ترک می‌کنند و این جوان‌ترها هستند که می‌توانند جای خالی آن‌ها را پر کنند، درک پتانسیل‌های این افراد و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها فرصت بزرگی است؛ مدیر جوان به‌منزله یک سرمایه ارزشمند است که باید بیشتر به آن‌ها بهاداده شود و شاهد به‌کارگیری مدیران جوان بیشتری در عرصه مدیریتی باشیم.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.