صفحه اصلی / اجتماعی / قطعی اینترنت بار دیگر پای نسخه های کاغذی را به داروخانه ها باز کرد/سرگردانی مردم برای تهیه دارو/بیماران نسخه‌ها را به صورت آزاد تهیه می کنند
قطعی اینترنت بار دیگر پای نسخه های کاغذی را به داروخانه ها باز کرد/سرگردانی مردم برای تهیه دارو/بیماران نسخه‌ها را به صورت آزاد تهیه می کنند

قطعی اینترنت بار دیگر پای نسخه های کاغذی را به داروخانه ها باز کرد/سرگردانی مردم برای تهیه دارو/بیماران نسخه‌ها را به صورت آزاد تهیه می کنند

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد با قطعی اینترنت، طرحی را که دولت برای راضی کردن پزشکان جهت صدور نسخه الکترونیک تبلیغات فراوانی انجام داد، دیگر کارایی ندارد. با قطعی اینترنت بار دیگر پای نسخه های کاغذی به داروخانه ها باز شده و سردرگمی مردم و بیماران برای تهیه دارو آغاز شده است. به نظر می رسد دولت و مسوولان مرتبط با قطعی اینترنت باید بازنگری جدی در فرآیند محدودسازی و قطعی اینترنت جهت حفظ جان مردم داشته باشند. این بخش یعنی بخش سلامت دیگر مرتبط با کسب و کار مردم نیست و پای جان در میان است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به هر ترتیب در پی دریافت پیام های مکرر شهروندان و مشاهدات میدانی از داروخانه ها شاهد ازدحام جمعیت برای دریافت دارو آن هم فقط با نسخه کاغذی هستیم. پرسنل داروخانه ها قطعی سامانه دریافت نسخه الکترونیک را علت این اختلال و در نتیجه ازدحام جمعیت عنوان کردند‌ و به بیماران توصیه می کنند از پزشکان بخواهند درکنار نسخه الکترونیک، نسخه کاغذی هم صادر شود. این در حالی است که با توجه به شروع فصل سرما و نیاز مبرم مردم به دارو های مختلف چرا باید تصمیم به قطعی اینترنت باعث سردرگمی و مشکلات ایجاد شده برای مردم در داروخانه ها شود؟

لازم به ذکر است چنانچه موفق به دریافت نسخه فیزیکی برای دارو شوید، هزینه آن را باید به صورت آزاد پرداخت کنید و بیمه ها از جمله بیمه تکمیلی در پرداخت سهم بیمه نسخه کاغذی همکاری نخواهند کرد که در شرایط اقتصادی کنونی، بار مالی مضاعفی به مردم و اقشار آسیب پذیر وارد خواهد شد.

در بررسی میدانی از چند داروخانه، یکی از داروخانه‌داران در این باره گفت: با قطعی اینترنت در روزهای اخیر مشکلات زیادی داشتند و بسیاری از بیماران نسخه‌های خود را به صورت آزاد تهیه می‌کردند که هزینه‌های بسیاری برای آنها داشت، برخی نیز داروهای نسخه‌ خود را با تعداد کمتر و برای مدت زمان کوتاه‌تر خریداری می‌کردند. مسئول فنی داروخانه دیگری نیز در این باره گفت: با قطعی اینترنت برای تایید برخی نسخه‌های الکترونیک با مشکلاتی روبرو بودیم که اختلال بیشتر در سامانه بیمه سلامت روی می‌داد. با این حال، شرایط پیش آمده مشکلات بسیاری را برای تعداد کثیری از مردم به خصوص سالمندان و بیماران با مشکلات جسمی ایجاد کرد و هزینه‌های درمانی آنها را با وجود اینکه بابت بیمه تکمیلی هزینه مازاد می‌پردازند اما خدماتی از آنها دریافت نمی‎‌‌‌‌کنند را افزایش داد.

در این رابطه یک کارشناس اقتصادی به “کسب و کار” گفت: بخش سلامت بخش مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. در اتفاقات اخیر کشور و قطعی اینترنت بسیاری از بیماران که بازنشستگان و کارگران نیز شامل آن می شوند، دچار آسیب های جدی و مشکلات فراوانی در مراجعه به پزشک و تهیه دارو دارند. با تاکید سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به کادر درمان برای نوشتن نسخ الکترونیک و به موازات آن حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه، به نوعی می‌توان گفت که پزشکان و داروخانه‌داران موظف به پذیرش نسخ الکترونیک هستند. اما با قطع اینترنت و کندی آن، عملاً بخش درمان نمی‌تواند به وظایفش پایبند باشد.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: باید در این بخش بازنگری جدی در رابطه با اتصال به اینترنت و فضای مجازی جهت رفع مشکلات سلامت مردم در نظر گرفته شود. بسترهای داخلی اگر مهیاست باید جوابگوی نیازها باشد در حالیکه شاهد هستیم اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است. با وجود اینکه اینترنت بیش از دو دهه است به کشور وارد شده، در استفاده از آن برای بهره وری و بازار کار موفق نبودیم. حتماً باید زیرساخت‌های لازم را برای چنین مواقعی تهیه می‌کردیم. دومین دلیل هم این است که هر اقتصادی ممکن است با چنین برنامه‌ هایی دچار شوک شود که باید آمادگی لازم برای مقابله با آن وجود داشته باشد و ایران هم باید از قبل آمادگی ارائه خدمات از طریق تکنولوژی جدید را ایجاد می کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.