صفحه اصلی / اسلایدر / نمی‌توان تجار خارجی را متقاعد به استفاده از پلتفرم داخلی کرد/فعالان اقتصادی پشیمان از فعالیت در فضای مجازی
نمی‌توان تجار خارجی را متقاعد به استفاده از پلتفرم داخلی کرد/فعالان اقتصادی پشیمان از فعالیت در فضای مجازی

نمی‌توان تجار خارجی را متقاعد به استفاده از پلتفرم داخلی کرد/فعالان اقتصادی پشیمان از فعالیت در فضای مجازی

کسب و کار نیوز- فعال اقتصادی حوزه فناوری ارتباطات گفت: آیا ما توانستیم آموزش و بسترسازی لازم را برای کسب‌وکار‌های داخلی ایجاد و آن‌ها را متقاعد کنیم که به سمت پلتفرم‌های خارجی نروند؟ به همین میزان هم نمی‌توان تجار خارجی را متقاعد کرد که پلتفرم‌های داخلی را نصب کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران گفت: تجار خارجی تشخیص می‌دهند که در کدام پیام‌رسان فعالیت خود را دنبال کنند آن‌ها برای خود این پرسش را مطرح می‌کند که چرا باید در این پلتفرم داخلی عضو شوند و چه فعالیتی می‌تواند در این فضا داشته باشند؟ بدون تردید به پاسخ روشنی نخواهند رسید. سادینا آبایی منابع آماری در ایران را یکدست ندانست و افزود: دبیرخانه شورای گفتگو اتاق بازرگانی با هدف تاثیر قطعی اینترنت و فیلتر شدن پلتفرم‌های خارجی جلسه‌ای را با مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار کرد؛ در این جلسه هر کدام از این گروه‌ها آماری متفاوت در این زمینه ارائه می‌دادند و این مساله تاسف‌آور است که نمی‌توان دیتا ثابت و قابل اعتنایی در این زمینه ارائه و به آن آمار‌ها اعتماد کرد.

وی با اشاره به شکل‌گیری نگاه منفی در بدو ورود اینترنت به ایران، تصریح کرد: امروز فضای اینترنت بستر کار است و وقتی این فضا بدون اطلاع قبلی قطع شود کسب‌وکار‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ امروزه بسیاری از رابطه تجاری بازرگانان در بستر فضای مجازی شکل گرفته و هم‌اکنون همه این فعالیت‌ها معلق شده است.

این فعال اقتصادی حوزه فناوری ارتباطات در پاسخ به این پرسش که بسیاری از تجار داخلی از طریق پلتفرم‌های خارجی فعالیت اقتصادی خود را دنبال می‌کردند و تجار خارجی در ارتباط بودند آیا این امکان وجود دارد که تجار خارجی قانع شوند و پلتفرم‌های داخلی نصب و فعالیت‌هایشان را از این فضا دنبال کنند؟ تصریح کرد: آیا ما توانستیم آموزش و بسترسازی لازم را برای کسب‌وکار‌های داخلی ایجاد و آن‌ها را متقاعد کنیم که به سمت پلتفرم‌های خارجی نروند؟ به همین میزان هم نمی‌توان تجار خارجی را متقاعد کرد که پلتفرم‌های داخلی را نصب کنند.

نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران با اشاره به حق انتخاب در بازار آزاد، خاطر نشان کرد: تجار خارجی تشخیص می‌دهد که در کدام پیام‌رسان فعالیت خود را دنبال کنند آن‌ها برای خود این پرسش را مطرح می‌کند که چرا باید در این فضا عضو شود و چه فعالیتی می‌تواند در این فضا داشته باشند؟ بدون تردید به پاسخ روشنی نخواهند رسید.

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران ترسو هستند و به‌دنبال فضای امن و پایدار برای کسب‌وکار هستند، افزود: در این شرایط تمایل برای سرمایه‌گذاری در فضای آی تی در ایران تقلیل پیدا کرده است و کسانی‌که در این حوزه ورود کردند بدون تردید پیشیمان هستند. فعالان اقتصادی تلاش زیادی کردند که این مهم را برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان جا بیاندازیم که سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر بازدهی خوبی خواهند داشت امروز همه این تلاش‌ها با قطعی اینترنت و مسدود کردن پلتفرم‌ها بی نتیجه مانده است به عبارتی تمام رشته‌هایی که بافتیم پنبه شد و نمی‌دانم کدام سرمایه گذار برای ورود به حوزه رغبت دارد.

آبایی در پاسخ به این پرسش که وزیر اقتصاد اعلام کرد که این وزارتخانه در حال تدوین مصوبه‌ای برای جبران خسارت‌های وارده به فعالان اقتصادی در فضای مجازی است این موضوع را تا چه میزان قابل اجرا شدن می‌دانید؟ افزود: دغدغه مهم فعالان اقتصادی این است که دولت همواره شرکت سود آنهاست این در حالیست که ایجاد اشتغال برعهده دولت‌هاست، اما در ایران بخش مهمی از ایجاد اشتغال به بخش خصوصی واگذار شده است، دولت در این میان هیچ اقدامی برای کاهش هزینه‌های فعالان اقتصادی انجام نمی‌دهد، اما از سوی دیگر فقط شریک درآمد آنهاست. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این طرح‌های حمایتی انجام نشود چراکه اگر دولت می‌خواست کاری کند محیط آرام را برای کسب‌وکار‌ها فراهم می‌کرد درغیر این صورت این اقدامات نوش دارو بعد از مرگ سهراب است و اگر بخواهد مشوقی و جبران خسارتی بپردازد از محل درآمد‌هایی است که از بخش خصوصی دریافت کرده آن‌ها را پرداخت می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه مشاغل خانگی به سمت کسب وکار‌های مجازی هدایت شدند، تصریح کرد: کسب‌وکار‌های خانگی یعنی افرادی که دست‌شان به جایی بند نبود و نمی‌توانستند از جایی امتیازی دریافت کنند از این‌رو در این فضا ورود کردند اگر فضا برای کسب‌وکار این افراد مسدود شود آن‌ها باید چه اقدامی انجام دهند؟

وی ادامه داد: چرا باید محدودیت تجاری برای جامعه روستایی و بانوانی که سرپرست خانوار بودند و در این فضا فعال می‌کردند ایجاد شود حالا این افراد از چه مجرا‌هایی درآمدزایی کنند؟ به عنوان مثال فردی که یک فروشگاه مجازی در اینستاگرام داشت بعد از تعطیلی آن نهادی وجود دارد که به آن شخص تضمین بدهد که فروشگاه را از این فضا خارج به فضای دیگری منتقل کنید، بدون تردید همان درآمد گذشته را خواهی داشت؟ آیا این مهم شدنی است و آیا فضای برابری برای تجارت در این پلتفرم‌ها ایجاد شده است؟ بدون تردید پاسخ منفی است و این مسائل علاوه بر مسائل اقتصادی تبعات و پیامد‌های اجتماعی. آبایی در پایان بیان کرد: قانون بهبود فضای مستمر کسب‌وکار در فضای مجازی خدشه دار شده است و کمتر به این نکته توجه می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.