صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / قیمت دلار به چه سمت و سویی می‌رود؟
قیمت دلار به چه سمت و سویی می‌رود؟

قیمت دلار به چه سمت و سویی می‌رود؟

بازار ارز طی روزهای اخیر و با ناامیدی از برجام روندی صعودی به خود گرفته است. نرخ ارز طی روزهای اخیر در محدوده 33 هزار تومان نوسان داشت و گزارش‌ها حاکی از بازگشت خریداران به این بازار است. اما آیا انتشار خبری در مورد آزادسازی 7 میلیارد دلار از منابع ارزی می‌تواند التهاب بازار ارز و روند افزایشی دلار را کاهش دهد؟

مریم بابایی

بازار ارز طی روزهای اخیر و با ناامیدی از برجام روندی صعودی به خود گرفته است. نرخ ارز طی روزهای اخیر در محدوده ۳۳ هزار تومان نوسان داشت و گزارش‌ها حاکی از بازگشت خریداران به این بازار است. اما آیا انتشار خبری در مورد آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی می‌تواند التهاب بازار ارز و روند افزایشی دلار را کاهش دهد؟

ناامیدی از احیای برجام طی روزهای اخیر باعث بازگشت خریداران به بازار ارز و شلوغی صرافی‌ها شده است اما همزمان خبری مبنی بر آزادسازی بیش از ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران، تا حدودی ترمز رشد دلار را متوقف کرده و از لحاظ روانی از التهاب بازار کاسته است.
عباس آرگون، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه خبرهایی مبنی بر آزادسازی منابع ارزی و… به نوعی خبر کهنه محسوب می‌شود، گفت: این موضوع چندین بار در گذشته نیز مطرح شده است اما عملا محقق نشده است.
آرگون در مورد روند نرخ دلار افزود: نرخ ارز به دلیل التهابات جامعه و ناامیدی از احیای برجام و به نوعی تمام شده محسوب شدن آن از سوی دولت آمریکا و تحریم‌های جدید روند صعودی به خود گرفت.

این فعال اقتصادی در مورد تاثیر آزادسازی منابع ارزی بر روند نرخ ارز ادامه داد: آزادسازی منابع ارزی در صورت تحقق نیز درآمدی برای دولت محسوب نمی‌شود و در منابع دولتی تاثیری ندارد؛ چرا که ریال معادل آن در اختیار دولت قبلا قرار گرفته است و تنها عرضه ارز توسط بانک مرکزی را تقویت می‌کند.

آرگون ادامه داد: به طور کلی نرخ ارز تحت تاثیر متغیرهای متعددی است، وقتی نرخ توم افزایشی است و ارزش پول ملی در حال کاهش است، روند ارز هم افزایشی است. علاوه بر عوامل اقتصادی همچون تورم، نقدینگی و… متغیرهای روانی، نااطمینانی‌های اقتصادی و انتظارات تورمی نیز بر نرخ ارز تاثیرگذار است.
در این میان عدم دسترسی به منابع ارزی و محدودیت‌های موجود ناشی از تحریم نیز این روند را تشدید می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.