صفحه اصلی / اسلایدر / گسترش رژیم تحریم‌ ها چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟/دلار در مسیر افزایش
گسترش رژیم تحریم‌ ها چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟/دلار در مسیر افزایش

گسترش رژیم تحریم‌ ها چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟/دلار در مسیر افزایش

کسب و کار نیوز- اعمال تحریم های جدید افراد و نهادهای ایرانی توسط دو کشور آمریکا و کانادا منجر به صعودی شدن نرخ ارز خواهد شد. تجربیات گذشته و نزدیک در بازار ارز نشان می دهد این بازار تاثیرپذیری بالایی از اخبار و تحولات بین المللی دارد. تحریم ها به طور قطع در نیمه دوم سال، منجر به پیشروی دلار در کانال های بالاتر خواهد شد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد این کشور به بهانه اتفاقات اخیر در ایران، مجموعه‌ای از اقدامات مالی و مهاجرتی جدید علیه ایران و همچنین گسترش رژیم تحریم‌های خود را دنبال خواهد کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با سیمون کاونی وزیر امور خارجه ایرلند در این رابطه گفته است: بخشی از اتفاقات اخیر در ایران تظاهرات مسالمت آمیز است که ما طبق قانون اساسی کشور از آن حمایت می کنیم و طرح مسالمت آمیز مطالبات مردم را حق قانونی آنان می دانیم و همواره به آن توجه و پاسخ داده ایم.

عده ای از معامله گران با اشاره به تحریم های جدید آمریکا و کانادا علیه ایران از احتمال افزایش قیمت دلار در بازار امروز صحبت کردند. قیمت دلار در محدوده ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. در معاملات پشت خطی دیروز اسکناس آمریکایی بر مدار رشد قرار گرفت و به سمت کانال ۳۳ هزار تومان حرکت کرد. قیمت دلار دیشب در محدوده ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. عده ای از معامله گران با اشاره به تحریم های جدید آمریکا و کانادا علیه ایران از احتمال افزایش قیمت دلار در بازار امروز صحبت کردند. برخی از فعالان بازار می گفتند اگر سطح تقاضای احتیاطی در بازار امروز بالا برود بازارساز کار دشواری برای مدیریت قیمت ها دارد.

از سوی دیگر بخشی از تحلیل گران باور دارند قیمت دلار دلار در هفته گذشته به اندازه کافی رشد کرده و احتمالا در بازار امروز هم مانند روزهای پایانی هفته اصلاح شود و احتمال می دهند که هم زمان با عرضه بازارساز، اسکناس آمریکایی به سوی محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت کند. با وجود این،‌ اگر قرار باشد قیمت دلار دچار نزول قیمت شود، به احتمال زیاد این اتفاق در همان دو ساعت ابتدایی بازار رخ خواهد داد. برخی معامله گران باور دارند که بازارساز در همان ساعات ابتدایی روز سعی خواهد کرد که پیام کاهشی خود را به نوسان گیران افزایشی ارسال کند.

سرگردانی نرخ ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

تاثیرپذیری اصلی بازار ارز از دلایل و عوامل بین المللی است. یکی از عوامل عدم تثبیت نرخ ارز، فرازها و فرودهای نرخ ارز مسائل حاشیه ای واصلی سیاست خارجی کشور است که این بازار را دچار تنش ها و فشارهای مختلفی می کند. به تجربه ثابت شده اخبار مثبت و منفی برجامی منجر به کاهش و افزایش نرخ ارز می شود بنابراین نمی توان منکر نقش سیاست خارجی در فراز و فرودهای نرخ ارز شد.

بدین ترتیب تحریم های جدیدی که کانادا اعمال کرده به طور قطع بر بازار ارز تاثیر گذاشته و منجر به صعودی شدن قیمت دلار خواهد شد. اکثر شرکتهایی که قادر به دور زدن تحریم ها بوده اند در کانادا مستقر هستند که تحریم های جدید بر عملکرد آنها تاثیرگذار است. این مساله می تواند بر تعاملات خارجی کشور اثر بگذارد. با توجه به شرایط داخلی و با توقف ادامه مذاکرات و ناامیدی نسبت افق های روشن، اگر در همین مدار حرکت کنیم به نظر می رسد تا پایان سال به رغم تلاش های بسیار دولت برای پایین نگه داشتن قیمت، دلار در کانال های بالاتر پیشروی کند.

در چند روز اخیر شاهد بودیم قیمت سکه در کانال بالای ۱۵ میلیون تومان معامله شد. این بدان معناست که قیمت واقعی دلار باید ۳۷ هزار تومان باشد. اما چون معاملات دلار به صورت رسمی نبوده و بازار عرضه و تقاضا واقعی نیست فعلا در کانال موجود باقی مانده است. اما در بازار سکه به دلیل واقعی بودن عرصه و تقاضا نوسانات شدیدتری را شاهد هستیم. به هر ترتیب اگر نتوان از فرصت هایی که وجود دارد استفاده کرد تاثیر آن در تمام اقتصاد کشور دیده خواهد شد. حتی اگر برجام در ماه گذشته تحقق می یافت شاید اتفاقات داخلی اصلا اتفاق نمی افتاد و یا وقفه ای در بروز آن ایجاد می شد. متاسفانه فرصت سوزی های زیادی اتفاق افتاد. به عبارتی طی یک سال گذشته هیچ گونه آثار مثبتی که منجر به امیدواری شود وجود نداشته است.

مردم احساس ناامیدی کردند و همین اتفاق زمینه اتفاقات داخلی را فراهم کرد. مردم متوجه شدند دیگر هیچ چشم انداز مثبتی وجود ندارد. اگر برجام حتی در مقیاس بسیار پایین تر از هدف مشخص شده امضا می شد تاثیرات اقتصادی مثبتی فراهم می شد. امیدواریم با اجرای توافق برجام، دست بانک مرکزی با وارد شدن ارز به کشور باز شود تا حداقل نرخ دلار دریک قیمت مشخص تثبیت شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.