صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / خسارت ۷ میلیارد دلاری صنایع از قطعی برق سال گذشته/ زمین رایگان در ازای تولید برق
خسارت ۷ میلیارد دلاری صنایع از قطعی برق سال گذشته/ زمین رایگان در ازای تولید برق

رئیس سازمان صنایع کوچک اعلام کرد

خسارت ۷ میلیارد دلاری صنایع از قطعی برق سال گذشته/ زمین رایگان در ازای تولید برق

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از خسارت ۷ میلیارد دلاری صنایع از قطعی برق سال گذشته خبر داد و گفت: به ازای هر مگاوات تولید برق، ۱۰۰ متر مربع زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، علی رسولیان در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: از ابتدای تابستان امسال تاکنون قطع برق صنایع به‌صورت برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی صورت گرفته و قطع برق خارج از برنامه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور کاهش یافته که این موضوع رضایت نسبی در بین صنعت‌کاران ایجاد کرده است. امسال در برخی روزها هیچ قطعی برق خارج از برنامه‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی رخ نداده و در برخی روزها کل قطعی برق خارج از برنامه در حد یک ساعت بوده است.

وی با اشاره به قطعی برق غیرمنظم در سال ۱۴۰۰، به‌ خصوص در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، گفت: بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تابستان ۱۴۰۰ بخش صنایع ۷ میلیارد دلار از قطعی‌های نامنظم و مکرر برق متضرر شده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در حوزه صنایع کوچک، هر مگاوات برق ۹۶ شغل ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بر اساس توافق وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت، سهمیه قطعی برق و تعطیلی صنایع یک روز در هفته در نظر گرفته شد و حتی برخی مواقع نیز نیاز به اعمال یک روز تعطیلی در هفته هم نبود. این وضعیت باعث شد از ۱۵ خرداد تا پنجم شهریور که این برنامه اعمال شد، رشد تولید در حوزه فولاد ۱۱.۸۴ درصد، در بخش سیمان ۵.۳۵ درصد و در حوزه صنایع فلزی ۱۸ درصد نسبت به بازه زمانی سال گذشته باشد. همچنین میانگین برق تحویلی به صنایع در یک سال اخیر ۱۵ درصد افزایش داشته است.

بهره‌ برداری بیش از ۱۰۰۰ مگاوات برق نیروگاه‌های مقیاس‌ کوچک

وی در ادامه با بیان اینکه صنایع ۵۳۶ مگاوات نیروگاه‌های خود تأمین برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: طبق اعلام وزارت نیرو اگر واحد تولیدی نیروگاه خود تأمین (CHP) ایجاد کند، بدون پرداخت حق ترانزیت، می‌تواند برق مازاد خود را به صنایع دیگر بفروشد. نیروگاه‌های خود تأمین امسال ۱۲۷۰ مگاوات برق به کل صنایع کشور تزریق کرده‌اندو ۱۰۰۰ مگاوات برق نیز به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کردند.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با وزارت نیرو در سال گذشته، گفت: امسال نیز ۴۰۰۰ مگاوات جدید به این رقم اضافه شده است. کار ساخت ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی ۶۲ درصد پیشرفت قراردادی و ساخت ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی امسال نیز بیش از ۱۷ درصد پیشرفت قراردادی داشته است. از ۱۰ هزار مگاوات تفاهم شده، ۱۸۰ مگاوات تاکنون وارد چرخه تولید شده و ۳۶۰ مگاوات دیگر نیز ظرف یک ماه آینده وارد چرخه تولید خواهد شد.

واگذاری ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در ازای تولید هر مگاوات برق

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال خود تأمینی برق صنایع هستیم، تصریح کرد: به ازای هر مگاوات تولید برق، ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات نیروگاه‌های کوچک مقیاس خارجی را فراهم کرده که همه این مشوق‌ها و مزایا به استان‌ها ابلاغ نیز شده است.

وی همچنین درخصوص انرژی‌های تجدید پذیر خورشیدی گفت: بر اساس تفاهم با سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) مقرر شده از سقف واحدهای تولیدی موجود برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی استفاده و هم شهرک‌های صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی ایجاد شود.

به گفته رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ۹۲ شهرک و ناحیه صنعتی دارای پتانسیل برای راه اندازی شهرک انرژی خورشیدی در سراسر کشور شناسایی شده که این موارد به ساتبا نیز اعلام شده است.

مصرف برق صنایع چقدر است؟

رسولیان در ادامه با بیان اینکه در مجموع ۱۱ هزار و ۲۰۰ مگاوات ظرفیت برق مورد استفاده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، اظهار کرد: البته باید در حوزه بهره وری صنایع نیز با ارائه مشوق کار شود که در این راستا به دنبال افزایش مشوق‌ها برای ارتقاء بهره وری در حوزه صنعت هستیم. این مهم با ارتقاء موضوع آموزش و ارائه تسهیلات لازم قابل تحقق است. استانداردهای بهره وری در سازمان ملی استاندارد مشخص می‌شود و بر اساس چارچوب‌های ارائه شده و الزامات این سازمان جلو خواهیم رفت.

همچنین مطالعه کنید:

سازمان امور مالیاتی: جلوی فعالیت‌های غیرمولد سفته بازی را می‌‌گیریم/کاهش فشار مالیاتی بر تولید

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.