صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / قیمت کالاها را چگونه محاسبه کنیم؟
قیمت کالاها را چگونه محاسبه کنیم؟

درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالا

قیمت کالاها را چگونه محاسبه کنیم؟

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، همزمان با آغاز مرحله پنجم درج قیمت تولیدکننده از امروز، جداول ضرایب سود و هزینه‌های شبکه‌های توزیع و عرضه را منتشر کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان‌ها با اشاره به جلسات هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها برای تصمیم درباره بررسی، محاسبه و کنترل عوامل مؤثر در قیمت تمام شده کالا و خدمات و سیستم‌های مربوط به توزیع تا مرحله مصرف، بر اساس درخواست‌ بنگاه‌های اقتصادی و در راستای اجرای طرح شفاف سازی قیمت و درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده، جداول ضرایب سود و هزینه‌های شبکه‌های توزیع و عرضه را به همراه ضوابط استفاده از این ضرایب اعلام کرده است.

وی در ادامه این ابلاغیه تاکید کرده که هزینه‌های مربوط در ضرایب اعمالی، قبلا در قیمت کالاها لحاظ شده و بنابراین هرگونه افزایش قیمت به بهانه مصوبه ابلاغی ممنوع است. بر این اساس ضرایب افزایشی از محل جابجایی هزینه‌های مرتبط در حلقه‌های دیگر تامین و توزیع، پوشش داده می‌شود.

همچنین به گفته این مقام مسئول این ابلاغیه جایگزین آیین نامه و ضوابط قبلی استفاده از ضرایب سود عمده فروشی و خرده فروشی کالا شده است.

جداول ضرایب سود و هزینه‌های شبکه‌های توزیع و عرضه:

قیمت کالاها را چگونه محاسبه کنیم؟

قیمت کالاها را چگونه محاسبه کنیم؟قیمت کالاها را چگونه محاسبه کنیم؟

قیمت کالاها را چگونه محاسبه کنیم؟

گفتنی است طرح خرید شفاف (یا همان درج قیمت تولیدکننده) از دی ماه آغاز شده و تا تابستان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. در مرحله از این طرح تعدادی کالا ملزم به درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده شدند، اما در نهایت به دلیل نارضایتی‌ها از حذف قیمت مصرف کننده مقرر شد که از امروز با آغاز مرحله پنجم اجرای طرح، همه کالاها به جز ۱۳ گروه کالایی، مشمول درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده شوند.

این ۱۳ گروه شامل موارد زیر هستند:

الف – اقلام دارویی و پزشکی
ب – مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای غیر قابل عرضه به مصرف کننده نهایی
ج – انواع البسه، پارچه و پوشاک
د – انواع طلا، جواهر و زیور آلات
ه_ انواع صنایع دستی
و – محصولات کشاورزی غیر بسته‌بندی
ز- محصولات بورسی و کالاهای عرضه شده در بورس
ح – انواع قطعات، ابزار و لوازم غیربسته‌بندی
ط – انواع مصالح ساختمانی غیر قابل بسته‌بندی
ی – محصولاتی که امکان بسته‌بندی ندارند
ک – انواع لوازم‌التحریر غیر قابل بسته‌بندی
ل – گوشت، مرغ، تخم مرغ، شکر، برنج
م – کالاهای صنفی که در محل تولید عرضه می‌شوند از قبیل آش، حلیم، قنادی و …

البته هنوز مشخص نیست این کالاها برای همیشه از درج قیمت تولید کننده معاف شدند یا در آینده به این طرح اضافه خواهند شد. همچنین طبق اعلام وزارت صمت، درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده در دوره گذار و به طور موقت انجام می‌شود تا مردم با این طرح آشنا شوند اما در نهایت بعد از رایج شدن قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف کننده از روی کالاها حذف خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت فرش دستباف ایرانی به دلیل مازاد عرضه

به گزارش کسب و کار نیوز، مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.