صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / صرفه جویی ۵۰۰ میلیاردی با حذف فرآیند کاغذی انتشار آگهی در روزنامه ها

صرفه جویی ۵۰۰ میلیاردی با حذف فرآیند کاغذی انتشار آگهی در روزنامه ها

هیأت وزیران، آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مورد تصویب قرار داد که از جمله مهمترین مفاد آن، بهره گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه های سنتی و موازی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، هیأت محترم وزیران آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و به شماره ۱۳۶۱۵۹/ت۵۵۲۸۹ه‍ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ابلاغ کرد. از جمله مهمترین مفاد این مصوبه می توان به بهره گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده ها و مناقصه ها اشاره داشت.

بر اساس ماده ۱۳ این تصویبنامه، دستگاه های مشمول سامانه مکلفند با انجام معاملات در بستر این سامانه، از انجام معامله ذیل قوانین، دستورالعمل ها و آئین نامه مرتبط به صورت کاغذی اجتناب کنند. بررسی ‌ها نشان می ‌دهد بهره برداری از قابلیت تجهیز اسناد الکترونیکی به امضای الکترونیکی (اسناد پیشنهاد پاکت ­های ب و ج) برای امور اجرایی و نظارتی و نیز حذف کاغذ و رویه‏ های سنتی و موازی، منجر به حذف حدود یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل‏ و نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم‏ تر سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی خواهد شد.

همچنین، طبق ماده ۱۴ این تصویبنامه، مبنی بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، باید از انجام آن بصورت کاغذی خودداری گردد و لذا دیگر نیازی به درج آگهی روزنامه در روزنامه­ های کثیرالانتشار نخواهد بود. بر اساس برآوردهای انجام شده در معاملات منتشرشده در سامانه و تخمین هزینه­ های حداقلی دو نوبت چاپ آگهی در روزنامه­ های کثیرالانتشار، پیش بینی می­ شود حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه ­های دولت جهت چاپ آگهی صرفه جویی صورت پذیرد. همچنین طبق بررسی­ های انجام شده، حداقل یک هفته در فرآیند زمانی چاپ آگهی مشتمل بر تکمیل فرم درخواست آگهی و تکمیل مدارک آگهی و نیز ارسال درخواست و اخذ تأییدیه و مجوزهای لازم تا درج دو نوبت آگهی در روزنامه ­های کثیرالانتشار صرفه جویی می­ گردد.

علاوه بر موارد فوق الذکر، این مهم باعث می­ شود با قابلیتی که در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت جهت اعلام و انتشار کلیه معاملات مشمول سامانه ایجاد شده است، کاربران بخش خصوصی اعم از مناقصه ­گران و مزایده­ گران بدون نیاز به ثبت نام و صرف هزینه بتوانند کلیه اطلاعات معاملات منتشر شده در سامانه را مشاهده کرده و در سراسر کشور از این اطلاعات بهره مند گردند.

جهت دریافت متن کامل آئین نامه “نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)”، اینجا کلیک نمایید.

همچنین مطالعه کنید:

دریافت گواهی اهتمام به تعالی در آمادگی دولت الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، روز سه …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *