صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / معاون علمی رئیس جمهور مطرح کرد/همکاری فناورانه ایران و کشورهای آفریقایی
معاون علمی رئیس جمهور مطرح کرد/همکاری فناورانه ایران و کشورهای آفریقایی

معاون علمی رئیس جمهور مطرح کرد/همکاری فناورانه ایران و کشورهای آفریقایی

کسب و کار نیوز- معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به همکاری ایران و آفریقا در حوزه‌های سلامت، منابع‌ و کشاورزی گفت: کمک ایران به این کشورها در راستای تکمیل زنجیره‌های ارزش و ارتقای تاب آوری فناورانه است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان با هدف گسترش تعاملات و همکاری‌های اقتصادی، فناورانه و راهبردی، به سه کشور زیمباوه، کنیا و اوگاندا سفر کرد و روز جمعه به کشور بازگشت. تقویت روابط راهبردی، امضای ۲۱ توافق‌نامه و سند همکاری، رفع موانع مبادلات تجاری، از محورهای این سفر سه روزه بود.

یکی از سرفصل‌ها و محورهای برجسته همکاری در این سفر، توسعه و تقویت تبادلات علمی، فناوری، ایجاد بازارها و تقویت ظرفیت‌های صادراتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری در پروژوه‌های پژوهشی، فناورانه و شرکت‌های مشترک بود.

روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان که در این سفر رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کرد با اشاره به فناوری و نوآوری به عنوان اصلی‌ترین محور و موضوع گفت‌وگوها در این سفر سه روزه، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در قاره آفریقا وجود دارد، یکی از سیاست‌های محوری دولت سیزدهم، همکاری با کشورهای آفریقایی است چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تبادل و همکاری‌های چندجانبه علمی، فناوری و اقتصادی، توسعه بازارهای محصولات ایران و خلق ارزش افزوده بالا وجود دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که سفر سه روزه به سه کشور غرب آفریقا، عمدتاً با هدف ارتقای همکاری‌های فناورانه و اقتصادی صورت گرفت، عنوان کرد: توسعه روابط خارجی یکی از سیاست‌های جدی دولت است و در این میان همکاری و توجه به کشورهایی که کم‌تر به ظرفیت‌های آن‌ها توجه و تمرکز شده، در اولویت‌های دولت قرار دارد.

دهقانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب کشورهای غرب آفریقا، برنامه‌ای فشرده و جامع در قالب سفری سه روزه به سه کشور یاد شده صورت گرفت که از تعاملات تجاری تا دیدار با ایرانیان مقیم این کشورها را شامل می‌شد. این سفر در عین فشردگی، ثمرات ارزنده‌ای داشت که امیدوارم برکات و ثمرات آن در متن زندگی جامعه پدیدار شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، قاره آفریقا را یکی از ظرفیت‌مندترین نقاط جهان برای تعاملات فناورانه و معرفی دستاوردهای ایران در این حوزه دانست و گفت: آفریقا به عنوان کهن‌سال ترین و ثروتمندترین قاره جهان، مملو از فرصت‌های ویژه زیرزمینی و سرزمینی از جمله معادن، کشاورزی، غذا و سایر حوزه‌های راهبردی است. با توجه به ارزش بالای این منابع، کشورهای غربی اجازه ورود فناوری و پیشرفت را به کشورهای آفریقایی نداده و کمتر فضایی ایجاد کرده‌اند تا کشورهای آفریقایی استقلال منابع، استقلال اقتصادی و پیشرفت فناورانه داشته باشند. برای کشوری مثل ما که روابط دیرینه و ظرفیت‌های بسیار خوب فناورانه دارد، این ظرفیت بسیار خوب و ارزنده‌ای برای صادرات محصولات فناورانه به آفریقا است.

دهقانی با بیان این‌که مهم‌ترین محور و هدف سفررئیس‌جمهوری به آفریقا نیز بر مدار توسعه همکاری‌های فناورانه و نوآورانه بود، عنوان کرد: در صدر گفت‌وگوها و تعامل با رؤسای جمهور کنیا و اوگاندا، مباحث و موضوعات فناورانه قرار داشت. بیش از ۵۰ درصد گفت‌وگوها حول محور همکاری‌های فناورانه می‌چرخید که این موضوع، علاقمندی کشورهای آفریقایی به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشی، فناورانه و محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایران را نشان می‌دهد.

وی، آگاهی جامعه آفریقا از ضرورت خلق ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش را یکی از فرصت‌های خوب برای حضور ایران در بازار این کشورها دانست و افزود: با توجه به توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی کشورهای آفریقایی و بیداری مردم در عصر اطلاعات، متوجه شده‌اند که باید از خام فروشی منایع جلوگیری کنند، به صیانت و حفاظت از این منابع بپردازند، زنجیره‌های ارزش ر در کشورشان تکمیل کنند و اقتصادشان را با تکیه به فناوری و نوآوری، توسعه دهند. این کشورهای ثروتمند مملو از فرصت و در حال توسعه هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، منابع زیرزمینی، کشاورزی و امنیت غذا و سلامت را سه حوزه محوری همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی با هدف تکمیل زنجیره‌های ارزش و خلق ارزش افزوده دانست و گفت: با توجه به بررسی‌ها و تعاملاتی که صورت گرفته و مطالعاتی که انجام شده، مشخص شد سه حوزه ظرفیت‌دار و بسیار خوب در آفریقا وجود دارد که منابع زیرمینی و معادن سرشار از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود، چرا که آفریقا از حیث منابع زیرزمینی، قاره‌ای غنی است؛ منابع سرشار نفتی و هیدروکربوری نیز در برخی از کشورهای آفریقایی، با سوار شدن فناوری می‌تواند زمینه‌ساز خلق ارزش افزوده قابل توجه و سرشار باشد.

دهقانی، کشاورزی و امنیت غذا را یکی دیگر از محورهای همکاری ایران بر محور فناوری و نوآوری دانست و افزود: ظرفیت‌های کشاورزی و منابع غنی غذایی یکی دیگر از ظرفیت‌های کشورهای آفریقایی است و این کشورها در حوزه تولید غذا، توانمندی‌های بسیاری دارند اما شاید بعضاً در جذب و توسعه بازار موفق نباشند که پیوند فناوری و نوآوری به این عرصه نیز می‌تواند ارزش آفرین و ثروت زا باشد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و سلامت نیز از حوزه‌های دیگری به شمار می‌رود که ظرفیت‌های توسعه همکاری در آفریقا فراهم است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری عنوان کرد: کمک ایران به این کشورها در راستای تکمیل زنجیره‌های ارزش و ارتقای تاب آوری فناورانه است تا بتوانند حلقه‌های مفقوده فرآوری را تکمیل کنند، ارزش افزوده را خلق و محصول دارای ارزش افزوده را به بازار عرضه کنند.

دهقانی، تجهیزات پزشکی و سلامت را یکی دیگر از حوزه‌های مورد علاقه کشورهای آفریقایی برای حضور فناورانه ایران دانست و افزود: حوزه دیگری هم که به صورت عمومی همه کشورها به سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری در آن علاقه‌مند هستند و ایران نیز دستاوردهای بسیار ارزشمندی را در این حوزه دارد، حوزه دارو، سلامت و تجهیزات پزشکی است. در سال‌های اخیر، علاقمندی به توانمندی‌های ایران در حوزه سلامت به دلیل کیفیت بالا، قیمت پایین‌تر و نیز تأمین نیازهای مردمان کشورهای مسلمان افزایش یافته است.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری فناورانه و همکاری با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: در حال حاضر فرصت سرمایه‌گذاری به شکل سنتی و زیرساخت‌سازی در آفریقا را نداریم اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری علمی، فناورانه و نوآورانه ایران بسیار بالا است و فناوری ایران با کیفیتی هم‌پای نمونه‌های خارجی، بسیار ارزان‌تر و بعضاً با قیمتی تا ۲۰ برابر کمتر از مشابه خارجی است و بنابراین اگر بتوانیم از فرصت سرمایه‌گذاری فناورانه در آفریقا استفاده کنیم، می‌تواند یک ظرفیت خوب برای صادرات نرم با دستاوردهای بسیار بالا برای کشور به ارمغان بیاورد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله

به گزارش کسب و کار نیوز ، طرز علی، معاون ارزی مرکز مبادله طلا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.