پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / مقصر اصلی گرانی ها 

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

مقصر اصلی گرانی ها 

کسب و کار نیوز - قیمت ها در بازارهای مختلف دارایی در حالی اعلام می شود که همه بازارها راکد است؛ اما صاحبان خودرو یا مسکن حاضر نیستند قیمت های خود را کاهش دهند.

اگر معاملات انجام بگیرد و شاهد کاهش قیمت باشیم خیلی هم عالی است؛ ولی بازارهای دارایی تا مطمئن نشوند که کاهش نرخ ارز به طور قطع صورت گرفته و باعث کاهش هیجانات شده، عکس العملی نشان نمی دهند؛ یعنی در حال حاضر که دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده و می تواند ریزش بیشتر هم داشته باشد، بازارهای دارایی تعلل می کنند که ببینند چه اتفاقی می افتد؛ آیا واقعا قرار است دلار ۲۵ هزار تومان باشد و به کانال های پایین تر سقوط کند یا ممکن است به ناگاه اتفاقی بیفتد و دوباره رکورد ۳۲ هزار تومانی سابق را تکرار کند.

بنابراین صاحبان دارایی حاضر نیستند دارایی خود اعم از خانه، زمین و خودرو را ارزان تر از گذشته بفروشند. تنها در صورتی که تا مدتی ارز در کانال کنونی بماند یا حداقل به جای روند افزایشی، کاهشی باشد ما باید انتظار کاهش دارایی ها را داشته باشیم؛ یعنی کاهش قیمت در بازار مسکن و به ویژه خودرو، لوازم خانگی و اجناس خارجی.

قضاوت کردن برای کاهش قیمت در بازارهای دارایی در حال حاضر زود است. بازار داشت خود را نشان می داد و راه سراشیبی را می پیمود؛ ولی بانک مرکزی اجازه نداد دلار از کانال ۲۴ هزار تومان پایین تر بیاید وگرنه می توانست به راحتی انتظارات را برای دلار ۲۰ هزار تومان و پایین تر هم برقرار کند؛ ولی زمانی که دولت در بودجه سال آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۱۵۰۰ تومان تبدیل می کند، دو برابر شدن نرخ آن در بازار آزاد دور از ذهن نیست و حتی بیشتر از آن.

این در حالی است که آمارهایی که در مورد کاهش قیمت مخابره می شود مربوط به اندک معاملاتی است که صورت گرفته از سمت کسانی که پول نیاز داشته اند اما بقیه حاضر نیستند قیمت دارایی های خود را کاهش بدهند. حتی به نوعی ممکن است معاملات صوری باشد.

بانک مرکزی می توانست خیلی بهتر بازارها را به سمت کاهش قیمت ببرد؛ یعنی اراده دولت هم باید در آن باشد. وقتی ما هر آن می شنویم که دولت اعلام می کند که «من می خواهم برای بحث معیشت ۱۰۰ هزار تومان یارانه به خانوارها بدهم» به چه معناست؟ به این معناست که انتظار نداشته باشید که قیمت ها کاهش پیدا کند. به طور مرتب اخبارهای گرانی کالاها در بازار به گوش می رسد ازجمله «لبنیات هفته آینده افزایش قیمت دارد»، این هفته گفته اند که «لاستیک گران می شود.» این موارد نشان دهنده این است که نتوانسته اند مسبب افزایش قیمت را بگیرند. پس ما باید شاهد ادامه گرانی ها باشیم.

وقتی با اعلام نتایج انتخابات آمریکا قرار شده که فردی را از آنجا بیرون کنند که خصومت شخصی با ایران داشته است، این انتظار شکل گرفته که شاید آمریکا به برجام برگردد و ایران هم از این طرف بخواهد به میز مذاکره برگردد. این در حالی است که ما داریم برعکس صحبت می کنیم. حرف ها خیلی متناقض است. می گویند تحریم ها اثری بر اقتصاد ما نداشته است و ما مشکل سوءمدیریت داشتیم. مسلما تحریم ها تاثیر داشته ولی در داخل عده ای ماهیگیر داریم که از این آب گل آلود ماهی گرفته اند. «ایران خودرو» خودرو خود را مخفی می کند. فروشگاه های لوازم خانگی کالاهای خود را مخفی می کنند. در واقع هدفشان این است که بگویند بازار کمبود دارد و ما قطعه نداریم. اگر آن را گران کنید شاید تولید زیاد شود. این موارد نشانه های این است که مردم نباید به کاهش قیمت دل ببندند. اما بانک مرکزی می توانست با مدیریت نرخ ارز و نگه داشتن نرخ آن روی ۲۴ هزار تومان به پایین، مسیر انتظارات را به سمت کاهش عوض کند.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.