صفحه اصلی / اسلایدر / عقب نشینی قیمت ها در بازار ارز و طلا
عقب نشینی قیمت ها  در بازار ارز  و  طلا

کاهش قیمت دلار، ارز، سکه و خودرو پس از یک روز توقف آغاز شد

عقب نشینی قیمت ها در بازار ارز و طلا

کسب و کار نیوز - سیگنال کاهش قیمت در حالی به بازارهای سکه، طلا، ارز، خودرو و مسکن مخابره می شود که رصد بازارها نشان می دهد فروشندگان در برابر ریزش قیمت ها مقاومت و خریداران برای خرید دست دست می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سایه رکود بر سر همه بازارها سایه افکنده و در عمل اصناف مرتبط با این مشاغل هم در وضعیت تعطیل یا نیمه تعطیل به سر می برند. اما آیا می توان به مخابره کاهش قیمت ها دل بست؟ برخی کارشناسان معتقدند امید به ریزش بیشتر قیمت ها تنها یک امید واهی است.

دلار ۱۰۰۰ تومان ارزان شد

کانون صرافان نرخ انواع ارز در بازار دوم آذر ماه را در حالی اعلام کرد که دلار در بازار آزاد با افت ۱۰۰۰تومانی در مقایسه با روز شنبه و کاهش ۳۵۰ تومان نسبت به معاملات صبح یکشنبه به ۲۵۵۰۰ و یورو به ۳۰۲۰۰ تومان رسید. در سامانه نیما قیمت فروش دلار ۲۵۵۷۰ و یورو ۳۱۳۳۱ تومان بود.

قیمت سکه دوباره کاهشی شد

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یکشنبه، دوم آذرماه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز شنبه به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یکشنبه، دوم آذرماه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز شنبه به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع ‌سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون ۱۱۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۸۲۵ هزار تومان فروخته شد. انس جهانی طلا نیز با افزایش به قیمت یک هزار و ۸۷۱ دلار معامله شد. طی دو هفته اخیر قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تاثیر گذاشت.
بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازارساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی در جهت مدیریت نوسان نرخ ارز باعث افت قیمت‌ها در بازار ارز و همچنین بازار طلا شده است.

آغاز کاهش دوباره قیمت خودرو پس از یک روز توقف

قیمت خودرو در نرخ های اعلامی از سوی فروشندگان در دومین روز از این هفته با کاهش محسوسی مواجه شد. شنبه اول آذر ماه قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته ثبات نسبی داشت و شاهد کاهش قیمت خودرو نبودیم، اما روز یکشنبه بار دیگر با شیب تقریبا تندی قیمت خودرو نزولی شد. مهم ترین عامل کاهش بیشتر قیمت خودرو در نرخ های اعلامی آگهی دهندگان، کاهشی بودن نرخ ارز است که سایر بازارهای سرمایه ای را نیز تحت تاثیر قرار داده است. همچنین فروش های فوق العاده اخیر بخش زیادی از نقدینگی آماده ورود به بازار خودرو را جذب کرد و فرصت مانور از دلالان در بازار خودرو را گرفت. با توجه به فضای حاکم در قیمت خودرو، روند کاهشی قیمت ها به نظر ادامه دار می رسد.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازارهای دارایی را بررسی می کند.

مقصر اصلی گرانی ها

آلبرت بغزیان، اقتصاددان
قیمت ها در بازارهای مختلف دارایی در حالی اعلام می شود که همه بازارها راکد است؛ اما صاحبان خودرو یا مسکن حاضر نیستند قیمت های خود را کاهش دهند. اگر معاملات انجام بگیرد و شاهد کاهش قیمت باشیم خیلی هم عالی است؛ ولی بازارهای دارایی تا مطمئن نشوند که کاهش نرخ ارز به طور قطع صورت گرفته و باعث کاهش هیجانات شده، عکس العملی نشان نمی دهند؛ یعنی در حال حاضر که دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده و می تواند ریزش بیشتر هم داشته باشد، بازارهای دارایی تعلل می کنند که ببینند چه اتفاقی می افتد؛ آیا واقعا قرار است دلار ۲۵ هزار تومان باشد و به کانال های پایین تر سقوط کند یا ممکن است به ناگاه اتفاقی بیفتد و دوباره رکورد ۳۲ هزار تومانی سابق را تکرار کند.
بنابراین صاحبان دارایی حاضر نیستند دارایی خود اعم از خانه، زمین و خودرو را ارزان تر از گذشته بفروشند. تنها در صورتی که تا مدتی ارز در کانال کنونی بماند یا حداقل به جای روند افزایشی، کاهشی باشد ما باید انتظار کاهش دارایی ها را داشته باشیم؛ یعنی کاهش قیمت در بازار مسکن و به ویژه خودرو، لوازم خانگی و اجناس خارجی.
قضاوت کردن برای کاهش قیمت در بازارهای دارایی در حال حاضر زود است. بازار داشت خود را نشان می داد و راه سراشیبی را می پیمود؛ ولی بانک مرکزی اجازه نداد دلار از کانال ۲۴ هزار تومان پایین تر بیاید وگرنه می توانست به راحتی انتظارات را برای دلار ۲۰ هزار تومان و پایین تر هم برقرار کند؛ ولی زمانی که دولت در بودجه سال آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۱۵۰۰ تومان تبدیل می کند، دو برابر شدن نرخ آن در بازار آزاد دور از ذهن نیست و حتی بیشتر از آن.
این در حالی است که آمارهایی که در مورد کاهش قیمت مخابره می شود مربوط به اندک معاملاتی است که صورت گرفته از سمت کسانی که پول نیاز داشته اند اما بقیه حاضر نیستند قیمت دارایی های خود را کاهش بدهند. حتی به نوعی ممکن است معاملات صوری باشد.
بانک مرکزی می توانست خیلی بهتر بازارها را به سمت کاهش قیمت ببرد؛ یعنی اراده دولت هم باید در آن باشد. وقتی ما هر آن می شنویم که دولت اعلام می کند که «من می خواهم برای بحث معیشت ۱۰۰ هزار تومان یارانه به خانوارها بدهم» به چه معناست؟ به این معناست که انتظار نداشته باشید که قیمت ها کاهش پیدا کند. به طور مرتب اخبارهای گرانی کالاها در بازار به گوش می رسد ازجمله «لبنیات هفته آینده افزایش قیمت دارد»، این هفته گفته اند که «لاستیک گران می شود.» این موارد نشان دهنده این است که نتوانسته اند مسبب افزایش قیمت را بگیرند. پس ما باید شاهد ادامه گرانی ها باشیم.
وقتی با اعلام نتایج انتخابات آمریکا قرار شده که فردی را از آنجا بیرون کنند که خصومت شخصی با ایران داشته است، این انتظار شکل گرفته که شاید آمریکا به برجام برگردد و ایران هم از این طرف بخواهد به میز مذاکره برگردد. این در حالی است که ما داریم برعکس صحبت می کنیم. حرف ها خیلی متناقض است. می گویند تحریم ها اثری بر اقتصاد ما نداشته است و ما مشکل سوءمدیریت داشتیم. مسلما تحریم ها تاثیر داشته ولی در داخل عده ای ماهیگیر داریم که از این آب گل آلود ماهی گرفته اند. «ایران خودرو» خودرو خود را مخفی می کند. فروشگاه های لوازم خانگی کالاهای خود را مخفی می کنند. در واقع هدفشان این است که بگویند بازار کمبود دارد و ما قطعه نداریم. اگر آن را گران کنید شاید تولید زیاد شود. این موارد نشانه های این است که مردم نباید به کاهش قیمت دل ببندند. اما بانک مرکزی می توانست با مدیریت نرخ ارز و نگه داشتن نرخ آن روی ۲۴ هزار تومان به پایین، مسیر انتظارات را به سمت کاهش عوض کند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.