صفحه اصلی / اسلایدر / طرح ملی مسکن پاسخ گوی حجم تقاضا نیست
طرح ملی مسکن پاسخ گوی حجم تقاضا نیست

کارشناسان معتقدند طرح جدید دولت تاثیری در ایجاد تحرک در بازار ندارد

طرح ملی مسکن پاسخ گوی حجم تقاضا نیست

کسب و کار نیوز-افزایش تقاضا برای ساخت مسکن و همچنین شروع فاز اجرایی طرح ملی مسکن به اعتقاد کارشناسان در آینده‌ای نه چندان دور، بازار ساخت و ساز را از شرایط رکودی خارج خواهد کرد که به تبع در افزایش عرضه مسکن و به تبع آن خروج بازار مسکن از رکود، موثر است. اما از دید برخی دیگر از کارشناسان طرح ملی مسکن به تنهایی در خروج ساخت و ساز از شرایط رکودی، موثر نیست و باعث رونق بازار مسکن نخواهد شد و دلیل عمده این امر بی‌برناگی وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس طرح ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد ساخته شود که از دید برخی از کارشناسان این میزان برای تحرک بازار مسکن، کفایت نمی‌کند. از جمله عواملی که به گفته کارشناسان موجب تحرک در بازار ساخت و ساز شده و انگیزه سازندگان را برای ساخت مسکن بالا می‌برد، تشویق دولت از سازندگان با اتکاء به طرح‌های تشویقی است. اما این در حالیست که در طرح ملی مسکن، برنامه‌ای برای مشارکت انبوه سازان در نظر گرفته نشده و این طرح مورد استقبال آنان قرار نگرفته است.
در همین رابطه رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور تاکید کرد : برای تشویق بخش خصوصی و رونق بازار مسکن باید سازه ها و افراد موفق در این حوزه را مورد تشویق قرار داده و به مردم معرفی کنیم. همه سرمایه گذاران بخش خصوصی باید تمام منابع مالی خود را در یک نقطه متمرکز کنند تا یک صندوق مالی با سرمایه مطلوب شکل بگیرد و در ادامه ساخت مسکن ملی تحت مدیریت و حمایت وزارت راه و شهرسازی آغاز شود.
در همین رابطه بانک عامل بخش مسکن از افزایش ۲۵ درصدی اعطای تسهیلات ساخت مسکن در ۷ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.آمار پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی توسط شعب بانک مسکن در سراسر کشور نشان می‌دهد که در هفت ماهه اول امسال تعداد تسهیلات پرداختی به سازنده‌ها ۲۵ درصد نسبت به هفت ماه اول سال گذشته رشد کرده است.

همچنین ارزش تسهیلات مشارکت مدنی ارایه شده به بازار ساخت نیز ۲۱ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در نیمه اول امسال تعداد تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده تنها ۳ درصد نسبت به نیمه اول سال ۹۷ افزایش یافته بود و پنج ماه اول نیز حدود ۱۸ درصد افت داشته بود.

محمد حسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک عامل بخش مسکن نیز در این خصوص اعلام کرد: رشد قابل توجه تقاضا از طرف انبوه­ سازان و شرکت ­های ساختمانی برای دریافت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن در مهر ماه امسال نتیجه و محصول اجرای سیاست ­های اعتباری سال ۹۸ این بانک است.
بر این اساس پیش‌بینی می‌‌شود ادامه این روند افزایشی در پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت ناشی از رشد تقاضا از سمت تولیدکنندگان مسکن باعث شود عرضه مسکن جدید در شهرها رونق بگیرد. در ماه‌های آینده شتاب‌گیری طرح اقدام ملی تولید مسکن نیز در تغییر شرایط رکودی بازار ساخت و ساز اثر خواهد گذاشت.

حسام عقبایی، نائب رئیس اول اتحادیه املاک تهران

طرح ملی مسکن قابلیت اجرا ندارد

طرح ملی مسکن هیچ گونه تاثیری در ایجاد تحرک در بازار مسکن نخواهد داشت. به عبارتی از آنجایی که این طرح قابلیت اجرایی ندارد و بیشتر یک طرح شعاری است، به افزایش ساخت مسکن و بالا رفتن آمار آن کمکی نمی‌کند. به دلیل ضعف معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی و بی‌برنامگی‌های این بخش، با گذشت ۶ سال هنوز هیچ اقدامی که کمک بخش بازار و مسبب تحرک در آن باشد، انجام نشده است. به همین دلیل صحبت از اجرای طرحی می‌شود که قابلیت اجرایی ندارد و حتی با فرض اجرا به رونق بازار کمکی نخواهد کرد. صحبت‌های ضد ونقیض مسئولان در مورد آمار واحدهایی که قرار است ساخته شود نیز گویای این واقعیت است. برای مثال در ابتدا گقته شده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ ساخته می‌شود. بعد از آن از طرح ملی مسکن و برنامه این طرح برای ساخت همین تعداد واحد مسکونی صحبت شده است. در حالی که این طرح جز تغییر نام فرقی با طرح مسکن مهر نکرده است. حتی با این فرض که دولت موفق به اجرای این طرح شود، باز هم هیچ تاثیری در تحرک بازار به دلیل حجم گسترده تقاضا ایجاد نمی‌کند. تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون ازدواج داریم که با این اوصاف دولت در این دو سال یک پنجم ازدواج‌های کشور، تولید مسکن نخواهد داشت. یعنی تولید مسکن در طرح ملی مسکن نقشی در تحرک بازار ندارد. از سویی خود دولت به صراحت اعلام کرده که توان ساخت بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکن را ندارد. بنابراین چشم انداز طرح ملی مسکن و آینده ساخت وساز مثبت نیست.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.