صفحه اصلی / اسلایدر / گوجه فرنگی ۱۷ هزار تومان شد
گوجه فرنگی ۱۷ هزار تومان شد

با وجود کمبود در بازار، محموله‌های گوجه فرنگی از ایران به پاکستان صادر می شود

گوجه فرنگی ۱۷ هزار تومان شد

کسب و کار- قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی با رشد عجیب و غریبی همراه شده بطوری که قیمت گوجه فرنگی تا ۱۷ هزار تومان هم بالا رفته است. در بسیاری از فروشگاه ها و خرده فروشی ها شاهد افزایش و گرانی بی سابقه گوجه فرنگی هستیم که اعتراض مردم را برانگیخته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، برخی معتقدند که گرانی گوجه فرنگی به دلیل افزایش قیمت بنزین است اما به نظر می رسد با توجه به اینکه فصل برداشت این محصول تمام شده با این کمبود و گرانی در بازار مواجه هستیم. این در حالی است که در این شرایط مسئولان اقدام به صادرات گوجه فرنگی به پاکستان کرده اند. پاکستان به منظور پایین آوردن قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی، تصمیم گرفت که این کالای غذایی اساسی را از ایران وارد کند. قیمت عمده فروشی گوجه فرنگی در پاکستان برای نخستین بار در تاریخ این کشور به ۲۰۰ روپیه به ازای هر کیلوگرم رسیده در حالی که فروشگاه‌ها و فروشندگان خیابانی به قیمت هر کیلو ۲۵۰ تا ۳۰۰ روپیه گوجه فرنگی عرضه می‌کنند.

دولت پاکستان به منظور پایین بردن قیمت‌ها، تصمیم گرفت از ایران وارد کند. نخستین محموله دو کانتینری از طریق مرز تفتان وارد شد و یک محموله دیگر هم به مرز رسیده و کانتینرها طی یک تا دو روز آینده وارد استان بلوچستان پاکستان خواهند شد. اما فروشندگان در کراچی، پیشاور و راولپندی در خصوص واردات گوجه فرنگی ابراز بی‌اعتنایی کرده و گفته‌اند تنها میزان محدودی گوجه فرنگی وارداتی به بازار عمده فروشی عرضه شده و قیمتهای خرده فروشی را تحت فشار قرار داده است. قیمت گوجه  فرنگی ایرانی بنا بر کیفیتی که دارد، ۱۸۰ روپیه فروخته می‌شود که مشابه قیمت گوجه فرنگی سوات و سند است.

در اسلام آباد و راولپندی فروشندگان به دلیل قیمت‌های بالا تمایلی به خرید گوجه فرنگی ندارند. در بازارهای اسلام آباد گوجه فرنگی به قیمت ۲۴۰ روپیه فروخته می‌شود. وزارت بازرگانی پاکستان هفته گذشته مجوز واردات ۴۵۰۰ تن گوجه فرنگی ایران را صادر کرده بود. اما وحید احمد رییس انجمن صادرکنندگان، واردکنندگان و فروشندگان میوه و سبزیجات اظهار کرد که تنها ۹۸۹ تن از ۴۵۰۰ تن تاکنون رسیده است. در این بین، صاحبزاده محمد محمود سلطان، وزیر فدرال تحقیقات و امنیت غذا به هیات دولت فدرال گفت که این بحران تا چند روز آینده تمام خواهد شد زیرا ورود محموله‌های گوجه فرنگی ایران به بازار پاکستان آغاز شده است. برقراری جریان صادرات به کشور پاکستان کافی بود تا بار دیگر جریان عرضه این  محصول به بازار داخلی با سکته مواجه شود؛ به طوری که طی روزهای اخیر حتی یک کیلوگرم گوجه فرنگی در میادین میوه و ترباره عرضه نمی شود و در مغازه های سطح شهرها نیز قیمت صادراتی بر بالای گوجه فرنگی نقش بسته است: ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان .

صادرات و کمبود گوجه در بازار

اسدا… کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار

در حال حاضر عرضه گوجه‌فرنگی در بازار کم بوده و تقاضای بسیاری برای این محصول از سمت مصرف‌کننده وجود دارد که این عوامل موجب افزایش قیمت آن شده‌ است. در برخی خرده فروشی ها قیمت هر کیلو گوجه فرنگی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار تومان رسیده که این افزایش قیمت به دلایل مختلفی اتفاق افتاده است. در حال حاضر با توجه به اینکه فصل گوجه فرنگی گذشته و در مزارع این محصول کشت و برداشت نمی شود در بازار کمبود وجود دارد و تا رسیدن بار گوجه فرنگی جنوب کشور این نوسانات قیمت وجود دارد.

با رسیدن بار گوجه فرنگی جنوب کشور طی یک هفته تا ده روز آینده می توانیم شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار باشیم. تمهیدات دیگری نیز باید در این راستا وجود داشته باشد که جلوگیری از صادرات این محصول در زمان فعلی از مهم ترین آنهاست. بنابراین صادرات و کمبود گوجه در بازار داخلی دلیل اصلی گرانی این محصول است که برف و بارندگی‌های چند وقت اخیر نیز در این گرانی بی‌تاثیر نبوده است. بارندگی‌های اخیر موجب از بین رفتن برخی از محصولات از جمله گوجه فرنگی شد. اما در نهایت قیمت گوجه‌فرنگی تا دو هفته آینده با کاهش مواجه خواهد شد. با مساعد شدن شرایط آب‌وهوایی، قطعا عرضه این محصول افزایش خواهد یافت و قیمت گوجه‌فرنگی شکسته خواهد شد و در حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.