صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / نقش دولت در تسهیل و توسعه در آمدهای غیرنفتی
نقش دولت در تسهیل و توسعه در آمدهای غیرنفتی

در سومین روز از نمایشگاه بین المللی ایران کانمین 2019 برگزار شد

نقش دولت در تسهیل و توسعه در آمدهای غیرنفتی

کسب و کار نیوز -در سومین روز از نمایشگاه بین المللی ایران کانمین 2019، شاهد برگزاری پنل تخصصی با عنوان نقش دولت در تسهیل و توسعه در آمدهای غیرنفتی بودیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، این پنل که به همت خانه معدن ایران و شبکه معدن برگزار شد اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، وجیه اله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران، ابوالقاسم شفیعی رییس انجمن سنگ ایران و مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران حضور داشتند.

مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران که مدیریت این پنل تخصصی در حاشیه ایران کانمین ۲۰۱۹ را برعهده داشت، اظهار کرد: در این نشست بر اساس نقش دولت در تسهیل درآمدهای غیر نفتی صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: معدن نقش مهمی در اقتصاد دارد و پتانسیل بالای معدن منجر شده که به عنوان جایگزین نفت مطرح شود.

به گفته اکبریان آنچه مطرح می شود این است که تصمیم گیری ها آیا بر اساس نقشه راه و سند چشم انداز گرفته می شود؟

وی ادامه داد: نقشه راه معدن و صنایع معدنی رونمایی شده است و مقرر شده است که توسعه این بخش و اقدامات بر اساس این نقشه راه انجام شود.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در پنل تخصصی نقش دولت در تسهیل و توسعه درآمدهای غیرنفتی گفت: شرکت ملی مس خرسند است که تا پایان سال ۹۸ ظرفیت ذوب مس به ۴۰۰هزارتن افزایش می دهد و این یک اتفاق بسیار مبارک است.

وی افزود: سرمایه گذاری مس در بخش اکتشاف به این صورت است که در سونگون بالغ بر ۲ میلیارد و دیگر معادن هم ذخیره گستره یافته است.

وی ادامه داد: امیدواریم برای سال ۹۹ شاهد افتتاح کارخانه کنسانتره دره آلو باشیم.

به گفته سعدمحمدی، در مس میدوک نیز با توجه به افزایش ذخیره یک کارخانه قرار است ایجاد شود.

وی گفت: در بحث استارت آپ ما همایشی برگزار کردیم و به دنبال ارتقای مس در سطح دانشگاه ها هستیم.

وی افزود: ایمارک استرالیا نسبت به سال گذشته رشد داشته و بیش از ۵۵ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور فعال داشتند که سخنرانی ها شامل دو محور افزایش ایمنی و سرعت در عملیات معدنکاری و صنایع معدنی بود.

مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: عملیات های معدنی در دنیا به صورت کاملا هوشمند در حال انجام است و امیدوارم بتوانیم ما نیز خودمان را به سطح دنیا نزدیک کنیم.

سعدمحمدی گفت: نیاز است تا تفکراتمان را در این بخش به دانش روز دنیا نزدیک کنیم. پرورش نیروی انسانی ماهر از جمله برنامه های جدی در دنیا است و امیدوارم که کشور ما در همایش های بین المللی دنیا حضور فعال داشته باشد.

وی ادامه داد: افزایش ایمنی و کاهش هزینه از جمله محورهای مقالات دنیا است.

منصور یزدى زاده مدیر عامل ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این پتل تخصصی گفت:
ما روى کاغذ هم کمبود سنگ آهن داریم. امروز بزرگترین دغدغه تامین مواد اولیه است که به شرکت هاى فولادى دیگر نیز سرایت کرده است.

به گفته وی، دلیل کمبود آن است که در زنجیره فولاد متاسفانه زنجیره متناسب توسعه پیدا نکرده است.

یزدی زاده ادامه داد: در تمامى مدل ها براى رسیدن به ظرفیت ٧٠ درصد منابع ما در حوزه سنگ آهن محدود است زیرا توسعه ها به صورت عمودى انجام گرفته است.

وی گفت: امروز شرکت‌هایی مانند گل‌گهر و چادرملو خود درگیر تولید فولاد شده اند. اخیرا فولاد مبارکه نیز دغدغه تامین مواد اولیه را مطرح کرده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن مخالف صادرات نیست اما معتقد است ابتدا باید نیاز ظرفیت هاى موجود در واحدهاى فولادى تامین شود.

وی گفت: حتما باید نشست هاى مشترکى با سنگ آهنى‌ها برگزار شود. هرچند ٢۵ درصد عوارض بازدارنده نیست اما ما آمادگى خریدارى نقد سنگ آهن معادن کوچک را داریم.

وجیه اله جعفرى مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنى ایران در این پنل اظهار کرد: احیاى معادن کوچک از اردیبهشت ماه سال جارى با قرار گیرى در طرح هاى اقتصاد مقاومتى رسمیت پیدا کرد.

وی گفت: از تعداد معادن موجود در وضعیت فعلی ۵۴ درصد فعال، ۴٣ درصد غیر فعال و ٣ درصد در حال تجهیز هستند.

به گفته وی؛ بخشى از فعال ها قابل توسعه هستند و غیر فعال ها می‌توانند توسعه پیدا کنند.

جعفری ادامه داد: در بحث احیاى معادن کوچک ایجاد اشتغال، توسعه و تولید بسیار مهم است.

به گفته وی، امروز در کشورهای مختلف از هر ۵ شغل ایجاد شده ۴ شغل مربوط به بنگاه هاى کوچک و متوسط است.

وی اظهار کرد: در معادن بیش از ٩٨ درصد جز معادن کوچک و متوسط هستند. امروز بخشى از معادن در مناطق محروم هستند که نقش مهمى در اشتغال و توسعه دارند.

وی اظهار کرد: در حوزه غیر فلزى ۶٠ درصد معادن غیرفعال هستند. در این مدت کار اصلى ما با کمک مجموعه بخش خصوصى و مجموعه دولت شروع شده است.

وی اظهار کرد: در بخش زیرساخت ها و تامین مالى اقدامات بسیار خوبى انجام شده است. از طریق استان ها بیشتر معادن شناسایی و ٣٣ معدن فعال شده است.

وی گفت: تسهیلات از طریق شرکت هاى بزرگ در حال پیگیرى است.

قاسم شفیعى رییس انجمن سنگ ایران نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این پنل گفت: ایران چهارمین تولید کننده سنگ هاى تزیینى است اما سهم ما از بازار صادرات حداقل است.

وی افزود: تصمیم دولت نهم باعث شد تا بخشى از بازار را از دست بدهیم امروز نیز باردیگر این اتفاق در حال تکرار است و بازار را در اختیار ترکیه و چین قرار می‌دهیم.

شفیعی اظهار کرد: در زمینه وضع عوارض از دولت خواسته ایم تا حداقل یک برگ کارشناسى را به ما نشان دهند.

وی ادامه داد: در زمینه مالیات بر ارزش افزوده باید از محصول نهایی گرفته شود در غیر این صورت براى بخش معدن سم است.

به عقیده وی، نرخ مالیات ٢۵ درصد رقم اشتباهى براى بخش معدن است. همچنین بحث ماشین آلات نیز از مهمترین موضوعات در توسعه بخش معدن است.

فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در پنل تخصصی نقش دولت در تسهیل و توسعه درآمدهای غیرنفتی گفت: دو بحث درباره نحوه حمایت از پروژه های موجود و جدید صنایع معدنی و دیگری پروژه های دانش بنیان است.

وی افزود: برای سرمایه گذاری در یک بخش اولین رکن داشتن صرفه اقتصادی است که سرمایه گذار را ترغیب می کند.

وی اظهار کرد: صندوق به پروژه هایی ورود می کند که حداقل روی کاغذ هم دارای صرفه اقتصادی باشد تا بتوانیم از آنها حمایت کنیم.

وی گفت: ما مثل بانک عمل نمی‌کنیم و کاربرد ما برای شرکتهایی است که منابع مالی لازم را ندارند و صندوق در خدمت آنهاست.

وی همچنین درباره دانش بنیان و ریسک آنها که باید مدیریت شود نیز باید اشاره کنم که صندوق در این زمینه وارد موضوع جدیدی شده و مباحث را مورد پوشش بیمه ای قرار می‌دهد که با کمک معاونت فناوری ریاست جمهوری و صندوق ها بوده است.

وی گفت: در این زمینه یک شرکت دانش بنیان را به صورت پایلوت در نظر گرفتیم.

به گفته وی در یک ماه آینده تفاهم نامه با معاونت فناوری ریاست جمهوری و صندوق های زیرمجموعه آن به امضا خواهیم رساند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت نیرو و صنعت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.