صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بی توجهی نسل دوم استارت آپ ها به نیاز بازار
بی توجهی نسل دوم   استارت آپ ها  به  نیاز  بازار

استارت آپ‌هایی که در سال‌های اخیر ایجاد شد‌ند به ندرت به موفقیت رسیده‌اند

بی توجهی نسل دوم استارت آپ ها به نیاز بازار

امروزه استارت‌آپ‌ها از موضوعات مهم مورد بحث در کشورهای مختلف دنیا هستند. یکی از دلایل میزان اهمیت استارت‌آپ‌ها نقش آن‌ها در اقتصاد کشورها و ایجاد مشاغل جدید است. استارت آپ های ایرانی توانسته اند مشاغل زیادی را ایجاد کنند البته این آمار با نسل اول استارت آپ های ایرانی مربوط است در حالی که استارت آپ های نسل دوم هنوز نتوانسته اند آمار خوبی در موارد مختلف از خود ارایه دهند.

گروه فناوری اطلاعات

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه نیما نامداری، معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا می گوید: این روزها همه با استارت‌آپ‌ها عکس یادگاری می‌گیرند. استارت‌آپ‌ها کسب‌و‌‌‌‌کارهایی هستند که به اتکای قابلیت‌های نوآورانه و تکنولوژیک خود در یک زمان کوتاه رشد سریعی را تجربه می‌کنند. یعنی نوآورانه بودن و رشد سریع دو ویژگی متمایزکننده استارت‌آپ‌ها از دیگر کسب‌وکارهای نوپاست. تقریبا یک دهه است که این واژه وارد ادبیات سیاستگذاری اقتصادی و مدیریت کسب‌وکار ما شده است. اما در سه چهار سال اخیر تعداد استارت‌آپ‌ها در ایران رشد نجومی داشته و بسیاری از مردم عادی هم با این کسب‌وکارها آشنا شده‌اند.

به گفته نامداری، جالب اینجاست که بسیاری از استارت‌آپ‌های معروف و موفق ایرانی نظیر دیجی‌کالا، کافه بازار، تخفیفان، اسنپ، آپارات، دیوار، باما و شپیور در اواخر دهه ۸۰ که هنوز این پدیده تازه و ناشناخته بود پا گرفتند و اتفاقا استارت آپ‌هایی که در سال‌های اخیر یعنی در دوره رونق این صنعت ایجاد شده‌اند به ندرت به موفقیت رسیده‌اند. همین موضوع باعث شده برخی معتقد باشند نسل اول استارت‌آپ‌های ایرانی موفق‌تر از نسل دوم بوده‌اند.

معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا ادامه داد: یک تفاوت بسیار مهم استارت‌آپ‌های نسل اول و نسل دوم در نسبت آنها با نهادهای ناظر و رگولاتورهای دولتی است. استارت‌آپ‌های نسل اول عمدتا در حوزه هایی شکل گرفتند که دولت مداخله مستقیم نداشته مثلا خرده فروشی، حمل و نقل درون شهری، واسطه‌گری کالاهای دست دوم و… حوزه‌هایی هستند که رگولاتوری قوی در آنها وجود ندارد. ضمن اینکه در سال های قبل، دولتی‌ها هم این استارت‌آپ‌ها را جدی نمی‌گرفتند و فکر نمی‌کردند به این سرعت بزرگ شوند و بر حوزه تحت نظارت آنهاتاثیر بگذارند. هم چنین استارت‌آپ‌های نسل دوم عمدتا در دوران تحریم شکل گرفته‌اند. به همین به دلیل دسترسی آنها به منابع خارجی، تکنولوژی، لیسانس‌های فنی، دانش و متخصصان غیر ایرانی با محدودیت زیادی روبه رو شده است. استارت‌آپ‌ها به شدت به فناوری‌های نرم‌افزاری، زیرساخت‌های ارتباطی، لیسانس‌ها و مجوزهای فنی و دیگر مولفه‌هایی وابسته هستند که در یک شبکه جهانی به هم پیوسته به صورت باز عرضه می شوند.

استراتژی اشتباه محصول را بساز و مشتری خود به دنبالش می‌آید

عماد متولی، کارشناس استارت آپ

استارت آپ های نسل دوم تنها تفکری که دارند این است که یک مجموعه راه اندازی کنند و اسن استارت آپ را یدک بکشند. اگر به نیاز بازار توجهی نداشته باشیم و نتوانیم نیاز مشتری را بشناسیم باید مطمئن باشیم که استارت آپ مورد نظر شکست خواهد خورد. استراتژی اشتباه محصول را بساز و مشتری خود به دنبالش می‌آید، شعار بسیاری از کسب و کارهای نوین امروزی است که به دنبال مشاهده موفقیت استارت آپ های قدیمی پا به میدان گذاشته اند. این کسب و کارها از این موضوع غافل اند کسب و کارهای قدیمی نیاز بازار را شناختند و با توجه به آنها کار خود را آغاز کردند.

بنباراین استارت‌آپ‌های امروزی تحقیقات لازم درباره محصولی که می‌خواهند به بازار عرضه کنند و نیاز مشتریان انجام نمی‌دهند. انجام تحقیقات بازار برای درک نیاز جامعه و وارد شدن به فاز طراحی یک محصول مناسب نیاز است. چرخه‌های اشتباه در ایجاد محصول که منجر به ساختن ایده‌ها و آرزوها به‌جای توجه به بازخورد مشتریان از محصولات می‌شود از موانع داخلی اصلی موفقیت استارت‌آپ‌های ایرانی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.