صفحه اصلی / اسلایدر / تحمیل هزینه‌های سربار به تنظیم بازار
تحمیل هزینه‌های سربار به تنظیم بازار

گرانی ها هر روز تامین معیشت مردم را سخت تر می کند

تحمیل هزینه‌های سربار به تنظیم بازار

گراني همچنان در بازارها مي‌تازد و به رشد غیرقابل کنترل خود ادامه مي‌دهد و مسئولان و متولیان نیز از توقف آن عاجرند. در ماه های اخیر و به دنبال اتفاقاتی که از سال گذشته تا به امروز شاهد آن بوده ایم تنظیم بازار با مشکلات زیادی روبرو شده و با وجود ارایه راهکارهای مختلف هنوز چاره ای برای این بازار اندیشیده نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هدف دولت از تنظیم بازار افزایش رفاه اجتماعی است که این امر دربرگیرنده رفاه تولیدکننده و مصرف کننده است و زمانی که بازار شکست می خورد دولت با ابزارهای تنظیم بازار از جمله محدودیت واردات، دادن یارانه های صادراتی، کنترل عرضه و سیاست های قیمتی از نوسان قیمت ها جلوگیری و بازار را مدیریت کند. اگر دولت در بازار مداخله نکند هم به نفع خودش است هم این روش برای بازار مفیدتر خواهد بود. مجموعه هزینه هایی که برای تنظیم بازار انجام شده با هدف تغییر نکردن قیمت ها بوده است.

محمدجواد مویدیان کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید: پیشنهاد می‌شود در کوتاه و میان‌مدت با حذف تخصیص یارانه از مبدأ از طریق حذف ارز ترجیحی و تخصیص یارانه به‌صورت مستقیم به مردم به مقدار منابع آزادشده حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق کالابرگ الکترونیک یا افزایش یارانه نقدی، در جهت تنظیم بهینه‌ی بازار کالاهای اساسی اقدام شود. علاوه ‌بر این ضروری است با اجرای کامل قانون «تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» و تقویت شئون تجاری، توزیعی و نظارتی در این وزارتخانه ضمن دوری از بزرگ شدن دولت و نیز حمایت مستمر از تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ داخلی، از تحمیل هزینه‌های سربار ناشی از آزمودن آزموده‌ها جلوگیری به عمل آید.

اما قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق عمل نکرد، چون هم خود متولی بخش تولید بود و هم برخی ابزار‌های تنظیم بازار را در اختیار نداشت. حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت امروز در امور بازرگانی در همایش معاونین امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق عمل نکرد، چون هم خود متولی بخش تولید بود و هم برخی ابزار‌های تنظیم بازار را در اختیار نداشت.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: پراکندگی مسئولیت‌ها سبب شد تا هفته قبل دولت وظایف تنظیم بازاری را که در قانون انتزاع به وزارت جهاد سپرده شده بود دوباره به وزارت صمت بازگرداند. وی با بیان اینکه تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار که از تاکیدات مقام معظم رهبری  هست را دنبال می‌کنیم، گفت: در حوزه بازرگانی ۲ بخش داخلی و بازرگانی خارجی را دنبال می‌کنیم که تنظیم بازار و توسعه صادرات ۲ محور این برنامه‌ها است. مدرس خیابانی تنظیم بازار را موضوعی فرابخشی و مربوط به کل کشور دانست و اضافه کرد: تامین معیشت مردم موضوع و مساله مهم کشور است و مشارکت حداکثری همه دستگاه‌ها در تنظیم بازار ضروری است. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: تنطیم بازار و سیاست‌های آن به هیچ وجه نباید به تولید ضرر و خللی وارد کند و چرخ تولید نباید برای تنظیم بازار متوقف شود. وی بیان کرد: در برخی موارد نباید با ایجاد سرکوب قیمتی به سمت تعطیلی تولید برویم. مدرس خیابانی با بیان اینکه برای تنظیم بازار، هم مصرف کننده و هم تولید کننده باید توامان و در کنار هم در نظر گرفته شوند و ما باید هر ۲ را در نظر بگیریم تا آسیب نبینند با اشاره به نرخ مصوب قیمت مرغ گفت: قیمت مصرف کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای مرغ، قیمتی است متعادل که نه مصرف کننده آسیب می‌بیند و نه تولید کننده متضرر می‌شود.

دولت باید پاسخگو باشد

محمد دهقان، نماینده مجلس

در بازارهای کشور به وضوح پدیده گرانی کالاها و از همه مهمتر کالاهای اساسی که روزانه مورد نیاز و مصرف مردم است دیده می شود. نباید اجازه داده می شد که این اتفاق در بازارها بیفتد و برای جلوگیری از آن بابد برنامه های دقیقی چیده و اجرایی می شد. در حال حاضر باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بازار کالاهای اساسی در را در مرحله نخست تنظیم کنیم. برای تحقق این امر و خروج از حالت شعاری باید تمام دستگاه ها همکاری تاثیرگذار داشته باشند و از آزمودن آزموده های قبلی در بازارها پرهیز کنیم.

بهترین روش برای ساماندهی کردن وضعیت تنظیم بازار رفتن به سمت بازار رقابتی و شکستن انحصارهاست زیرا با این اتفاق هم رفاه تولید کننده و هم مصرف کننده به حداکثر ممکن خواهد رسید. اینکه با وجود مشخص بودن مسیر و راه‌حل می‌بینیم از درون دولت پیام ناکارآمدی و ناتوانی در کنترل اوضاع کشور مخابره می‌شود جای سؤال دارد؛ دولت باید پاسخگو باشد چرا با وجود مشخص بودن راه‌حل‌ها مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند.

متاسفانه در حال حاضر تعارض منافع و برخی از سوءاستفاده‌ها، دلالی‌ها و فرصت‌طلبی‌ها این ضربه را به اقتصاد کشور زده و گرانی در بازارها بیداد می کند.اینکه چاره ای برای کوچک شدن سفره مردم نداشته باشیم درست نیست و باید برای تنظیم بازار از تمام منابع و امکانات استفاده کنیم. به عنوان مثال در بازار گوشت شاهد گرانی هستیم. حتی اگر گوشت را با قیمت آزاد وارد کنند رقم تمام شده آن بسیار کمتر از رقمی است که اکنون در بازار به فروش می‌رسد اما این روزها شاهد هستیم که به دلیل ناتوانی در تنظیم بازار، گوشت حتی تا قیمت چند برابری نیز به فروش می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.