صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی نوشت افزار در انتظار فصل مدارس
گرانی نوشت افزار در انتظار فصل مدارس

قیمت لوازم التحریر وارداتی 200 درصد افزایش یافته است

گرانی نوشت افزار در انتظار فصل مدارس

از سال گذشته تا کنون به دلیل نوسانات ارزی بازارها دستخوش تحولات بسیاری شدند. در حال حاضر بازار نوشت افزار نیز با توجه به نزدیکی شهریور ماه و فصل خرید مدارس آماده خدمات رسانی می شود. اما این در حالی است که به دلیل نوسان نرخ ارز و عدم مدیریت به هنگام بازار نوشت افزار و لوازم التحریر توسط نهادهای متولی این کالاها هم از گرانی ها بی رویه و فراتر از انتظار مستثنی نیستند و با توجه به قیمت های موجود در بازار نرخ لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان در بازار نسبت به سال گذشته افزایش قیمت 50 تا 200 درصدی داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار معتقد است که ۵۰ درصد لوازم التحریر بازار، تولید داخل است و در صورت حمایت، تولیدکنندگان توان تامین نیاز بازار را دارند. موسی فرزانیان با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد نوشت افزار موجود در بازار، تولید داخل است گفت: تولیدکنندگان قول داده اند که با تمام توان خود اقلام مورد نیاز بازار را تامین کنند. وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مداد تولید داخل و ۸۰ درصد مابقی وارداتی است اظهار کرد: با ممنوع شدن واردات مداد، کارخانجات قول صد درصدی تامین آن را داده اند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار از تاثیر نوسان نرخ ارز بر این صنف خبر داد و اظهار کرد: اگر مشکلات داخلی همچون عدم دسترسی آسان به تولیدات پتروشیمی‌ها برطرف شود، بسیاری از تولید کنندگان توانایی تولید با ظرفیت کامل را دارند و می‌توانند نیاز بازار را پاسخ دهند.

فرزانیان با اشاره به اینکه کمبودی در تولید لوازم التحریر در بازار نداریم اظهار کرد: اگر حمایت‌ها از سوی دولت و مسئولان بیشتر شود به مراتب مشکلاتی در این صنف نخواهیم داشت. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار، هم اکنون بسیاری از کارخانجات با کمبود نقدینگی مواجه اند و تنوع کالا در بازار کم شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار از شایعه مربوط به واردات لوازم التحریر‌ لاکچری در بازار خبر داد و افزود: این خبر نادرست است و چنین موضوعی صحت ندارد. فرزانیان تصیریح کرد: هم اکنون ۲ هزار واحد رسمی پروانه دار و ۱۰۰۰ واحد غیررسمی لوازم التحریر در تهران مشغول به فعالیت اند. در روزهای آینده گزارش های بیشتری از وضعیت نوشت افزارها در بازارها بخصوص در تهران منتشر می شود. انتظار می رود که  با توجه به نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، مسئولان توجه و نظارت بیشتری بر فروش این اقلام داشته باشند. خانواده ها نیز نوشت افزارهای ایرانی را انتخاب کنند تا بتوان شرایط بهتری را در کشور رقم زد.

مانع اصلی در این صنعت گران بودن تولید است

رضا بلغاری، فعال بازار نوشت افزار

اگه ۵۰ درصد نوشت افزار را تولیدکننده داخلی تولید می کند دلیلی برای گرانی در بازار وجود ندارد. در حال حاضر لوازم التحریر تولید داخل تا ۳ برابر گران تر شده اند و لوازم التحریر وارداتی نیز ۲۰۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند. با توجه به اینکه یک ماه از تابستان گذشته و مرداد ماه را می گذرانیم گرانی در انتظار فصل مدارس خواهد بود و از شهریور ماه که خریدهای مدارس آغاز می شود کمتر کسی توان خرید را با توجه به این قیمت ها خواهد داشت.

شرکت های تولیدکننده با نبود مواد اولیه مواجهند و بسیاری از آنها برای اخذ وام های متعدد اقدام کرده اند که صدای آنها به گوش کسی نمی رسد و بوروکراسی تخصیص وام شرکت های تولیدکننده را از ادامه طی هفت خوان منصرف می کند و تعطیلی واحدها کلید خورده است. مواد اولیه را هم پتروشیمی ها تامین می کنند و یا از خارج از کشور وارد می شود که هر دو روش هم درگیر سازوکار اشتباهی است که در نهایت تولیدکننده را وادار به ترک کار می کند. صنایع لوازم‌التحریر جزو صنایع پیچیده نیست و دانش آن سال‌ها است که در کشور وجود دارد، مانع اصلی موجود در این صنعت گران بودن تولید است که بر سر راه دیگر صنایع کشور نیز وجود دارد.

پراکندگی تصمیمات در این زمینه باعث شده که هجوم قابل ملاحظه ای از اقلام لوازم‌التحریر را با برندهای مختلف به کشور را داشته باشیم که ضربات بسیار جبران ناپذیری را به بدنه صنعت کشور وارد کرده است. در سال‌های گذشته از لوازم‌التحریر داخلی استفاده می‌شد، اما در حال‌حاضر شاهد حضور این برندها در سطح کشور نیستیم. بنابراین می توان نتیجه گرفت که قطعا افزایش قیمت ها تاثیر بسیار زیادی بر قدرت خرید والدین دانش آموزان خواهد گذاشت و متاسفانه در این بازار یا برخوردی صورت نگرفته و اگر هم شده به قدری نبوده که باعث پایین آمدن قیمت ها شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.