صفحه اصلی / اسلایدر / ارز مورد نیاز تولید در دست دلالان
ارز مورد نیاز تولید در دست دلالان

«کسب و کار» کمبود مواد اولیه تولید را بررسی می‌کند

ارز مورد نیاز تولید در دست دلالان

مشکل دسترسی آسان و به موقع فعالان اقتصادی به ارز نیمایی در حالی فعالان اقتصادی را تحت فشار قرار داده که گزارش‌ها نیز حاکی از دلالی ارزنیمایی برای تولیدکنندگان است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، معلوم نیست که دلال ها چگونه و از چه طریقی به دلالی ارز نیمایی می پردازند و دولت باید از چه طریقی با آنها مقابله کند. اما با توجه به عدم صرفه ارز نیمایی برای تولیدکنندگان برخی از کارشناسان عقیده دارند که شرایط تورمی فعلی بسیاری از فعالان را از مسیر تولید منحرف کرده است.
در همین رابطه عضو انجمن فولاد تولیدکنندگان گفت: در حال حاضر برخی دلالی‌ها در مورد تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان صورت می‌گیرد و وقتی برای دریافت ارز نیمایی ثبت‌نام می‌کنیم و در نوبت تخصیص قرار می‌گیریم پس از گذشت چند ماه افرادی که ظاهراً از فهرست متقاضیان ارز مطلع هستند با ما تماس می‌گیرند و پیشنهاد می‌دهند که با پرداخت مبالغی، ارز مورد نیاز‌مان را تأمین خواهند کرد.
با وجود انتقاداتی که نسبت به عملکرد سامانه نیما و کارکرد آن چه از جانب کارشناسان و فعالان اقتصادی وجود دارد، تغییری در فرایند تامین ارز فعالان اقتصادی از سامانه نیما طی ماه های گذشته به وجود نیامده است.
به گفته تولیدکنندگان صف های طویل برای دریافت ارز در سامانه نیما شکل گرفته و تولیدکنندگان مدت ها برای دریافت این ارز در انتظار باقی می مانند و همین کندی عرضه ارز باعث توقف بخشی از فعالیت های تولیدی شده است.
مجید رضا حریری، فعال اقتصادی
ریشه دلالی ارزهای نیمایی
ریشه دلالی ارزهای نیمایی به عرضه ارز توسط برخی از شرکت‌های خصولتی در سامانه نیما بر می‌گردد که ارز را با قیمت بالاتر از آن چیزی که در سامانه است به متقاضیان می‌دهند. به این صورت که خریدار ارز باید خارج از سامانه نیما مبلغی بیشتر به آنها پرداخت کند. از آنجایی که متقاضیان برای دریافت ارز، با موانع ومشکلاتی روبرو هستند، این پیشنهاد را می‌پذیرند که در نهایت باعث می‌شود، ارز با قیمت بالاتر به دست تولید کننده و متقاضی واقعی آن برسد.ماه‌های گذشته نیز که فاصله قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد زیاد شده بود، برخی از افراد چنین کاری می‌کردند. این موضوع ریشه در تعدد نرخ ارز و همچنین عدم شفافیت سامانه نیما دارد. همچنین الزام دولت به بازگشت ارز با نرخ تعیین شده سامانه نیما که پایین‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد است، عرضه‌کنندگان را ناگزیر از چنین کاری می‌کند. در حالی که اگر شرایط تخصیص ارز به تولیدکنندگان در سامانه نیما راحت بود و فعالان به راحتی به ارز مورد نیاز دست پیدا می‌کردند، دلالی در فرایند تخصیص ارز نیمایی صورت نمی‌گرفت.
مشابه همین اتفاق در سال ۹۱ که ارز چند نرخی بود، افتاد. در آن زمان سه نرخ ارز ۱۲۲۶، ۲۴۰۰ و نرخ بازار آزاد وجود داشت و اکنون هم یک نرخ ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان و یک نرخ ارز بازار نیمایی که حدود ۷ تا ۸ هزار تومان است و یک نرخ ارز هم به قیمت بازار آزاد وجود دارد. بنابراین چنین امری اجتناب‌ناپذیر است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.