صفحه اصلی / اسلایدر / بی‌اعتنایی بازارها به تحریم‌های جدید
بی‌اعتنایی بازارها به تحریم‌های جدید

«کسب و کار» تاثیر تحریم های جدید آمریکا بر بازارهای مالی را بررسی می‌کند

بی‌اعتنایی بازارها به تحریم‌های جدید

طبق فرمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صادر کرد، تحریم‌های جدیدی قرار است علیه ایران وضع شود که رهبران کشور را از دسترسی به منابع مالی محروم خواهد کرد. هر چند وضعیت بازارهای مالی ارتباط مستقیمی با تحولات سیاسی دارد اما وضعیت بازارها حاکی از عدم تاثیر پذیری از این خبر منفی است. به طوری که قیمت‌ها در بازار سکه روند کاهشی داشته است و نرخ دلار هم اندکی کاهش پیدا کرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، از جمله کسانی که به گفته استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا  تحریم می‌شوند، عبارت‌اند از: سه فرمانده ارشد ایران ازجمله سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، فرماندهان ۵ منطقه دریایی دیگر ایران یعنی عباس غلامشاهی، فرمانده منطقه یکم، رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم، یدالله بادین، فرمانده منطقه سوم، منصور روانکار فرمانده منطقه چهارم و علی عظمایی، فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران.

طبق گزارش‌های موجود در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز قبل، به قیمت ۴میلیون و ۷۰۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۵۰۴ هزار تومان معامله شد و در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۲میلیون و ۴۱۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و  ۶۱۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته شده است.قیمت طلای ۱۸عیار هم ۴۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است که البته نسبت به روز گذشته اندکی افزایش داشته اما این میزان محسوس نبوده است.قیمت دلار نیز در صرافی‌های بانک ها  ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است.

به دنبال این اتفاقات بازار بورس نیز به رشد خود ادامه داد.در چهارمین روز معاملات بورس تهران بیشتر سهم‌ها با روند افزایش قیمت مواجه شدند و نماگر اصلی بار دیگر رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در فرابورس ایران نیز شاخص کل رکورد جدیدی زد. روز سه شنبه شاخص کل با رشد بیش از ۲۵۳۰ واحدی تا عدد ۲۴۵ هزار و ۹۸ بالا رفت.

بنابراین وضعیت کلی بازارها حاکی از بی‌اعتنایی بازار به موضوع تحریم است که به اعتقاد کارشناسان دلایل مختلفی دارد. برخی از کارشناسان معتقدند بازار به تحریم ها عادت کرده و برخی می‌گویند، رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا به اوج خود رسیده و از این پس نباید منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها باشیم.

علی مروی کارشناس اقتصادی

کاهش قدرت اثرگذاری تحریم‌ها

عملکردی که در بازارهای مالی و اقتصاد پس از وضع تحریم‌های جدید قابل مشاهده است، دو دلیل عمده می‌تواند داشته باشد. اولین دلیل این است که قدرت اثرگذاری تحریم‌ها کاهش پیدا کرده  و تحریم‌های اصلی اثر خود را بر بخش‌های اساسی در دوره های گذشته تخلیه کرده است و آنچه در حال حاضر می‌بینیم تحریم بخش‌های کم اهمیت‌تر است. دیگر آنکه بخشی از فعالان بازار و بنگاه‌ها سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس وجود تحریم ها طراحی کرده‌اند و طبق انتظار آنها شدیدترین نوع تحریم هم ممکن است برای کشور اتفاق بیفتد، بنابراین این اتفاقات و تحریم‌های جدید در برنامه‌ریزی آنها خللی ایجاد کند و انتظارات آنها را تغییر بدهد .از این جهت تحریم‌های اخیر  به شدت کم اثر بوده و بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار نداده است. حتی واکنش برخی از بازارها نسبت به تحریم، برعکس هم بوده است و باید از این بابت خوشحال باشیم. اما یک بعد خطرناک ماجرا این است که مردم و اقتصاد ما آنقدر در شرایط بدی هستند که به هر نوع تحریمی عادت کرده‌اند. یعنی برای آنها شرایط دیگر از این بدتر نمی‌تواند باشد تا با اتفاقی جدید واکنشی جدید داشته باشند. بر همین اساس به تحریم عکس‌العملی هم نشان نمی‌دهند. سال گذشته که تحریم‌ها به این شدت شکل نگرفته بود، مردم سعی داشتند خود را از چرخه تحریم با سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نجات دهند اما بعد از گذشت ماه‌ها و بعد آنکه پی بردند مشکلی حل نمی‌شود، عکس العملی خنثی نشان دادند که حکایت از بی اعتنایی به تحریم‌ها داشت. اما مسئولان باید بدانند عدم واکنش بازارها به تحریم چیز خوشایندی نیست و یا قرار هم نیست چیزی از رسالت و وظیفه آنها در اصلاحات ساختاری کم کند. بلکه شرایط آنقدر بحرانی است که تا راه حلی برای خروج از آن ارائه نکنیم؛ اوضاع بهبود پیدا نمی‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.