صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناورانه
لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناورانه

ارزیابی عملکرد دانش‌بنیان ها از سامانه استعلام‌سنجی بانک مرکزی انجام می‌شود

لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناورانه

امروز بیش از چهار هزار شرکت بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند که بعضی از آنها بزرگ و بسیار موفق هستند و تعداد این نوع شرکت‌ها هم کم نیستند. بنابراین نهاد مالی تخصصی و کمک کننده به شرکت‌های دانش بنیان، باید برنامه ویژه‌ای را برای توسعه بازار محصولات این شرکت‌ها در دستور کار قرار دهند. در همین راستا ضرورت دارد بسته‌های مالی ویژه‌ای تدوین شود تا به بازارسازی این شرکت‌ها کمک کنیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در همین رابطه قرار است طرح «لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور» اجرا می‌شود. از این پس شرکت‌های فناور مورد تایید شبکه فن‌بازار ملی ایران می‌توانند از خدمات لیزینگ صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنند. شبکه فن بازار ملی ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف کمک به توسعه بازار محصولات فناورانه و دانش بنیان، طرح «لیزینگ محصولات دانش بنیان و فناور» را اجرایی می‌کنند. این طرح به شرکت های فناور و دانش بنیان کمک می‌کند تا محصولات خود را با شرایط ویژه‌ای به شرکت‌های خریدار، ارائه کنند. در این طرح که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و تعامل با صندوق‌های پژوهش فناوری اجرایی می‌شود، تسهیلات قابل توجهی به شرکت‌های خریدار محصولات دانش‌بنیان و فناور اعطا می‌شود. صندوق نوآوری و شکوفایی با تکیه بر توان مالی و ارزیابی صندوق‌های پژوهش فناوری، با تخصیص خط اعتباری لازم، مسئولیت ارزیابی و اعطای تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد ریال را به صندوق‌های پژوهش فناوری واگذار کرده است. در قالب این طرح، شرکت‌های فناور و دانش بنیان مورد تایید شبکه فن‌بازار ملی ایران می‌توانند از خدمات لیزینگ صندوق‌های نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. در جدول ذیل جزئیات طرح «لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور» معرفی شده است. طرح ها و محصولات دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از این تسهیلات باید دارای شرایطی باشند؛ از جمله اینکه محصول می‌بایست فناور باشد و این می‌تواند مشمول تمامی کالاها شامل سرمایه‌ای، سفارشی، واسطه‌ای و مصرفی شود.

کالاهای مصرفی با رعایت نظارت بر مصرف و خریداران واسطه‌ای به شرط رصد توزیع کالا در بازار، شامل طرح قرار می‌گیرند. همچنین نرم افزارهای تخصصی، مورد حمایت تسهیلات لیزینگ قرار می‌گیرند و نرم افزارهای عمومی شامل این تسهیلات نمی‌شوند. علاوه بر این، شرکت‌های فروشنده نیز برای استفاده از این طرح باید دارای مجوز فناور از شبکه ملی فن بازار ایران یا عضو پارک فناوری پردیس باشند، ظرفیت تولید با وجود قراردادهای جاری و آتی- را داشته باشند و از انجام دادن به موقع و مناسب تعهدات در قراردادهای فروش، اطمینان داشته باشند (گارانتی محصول). همچنین لازم است شرکت های فروشنده، در صورت نیاز، امکان ارائه تضمین بابت حسن انجام تعهدات را نیز داشته باشند. در نهایت، استعلام از ورشکسته نبودن شرکت لازم است صورت گیرد که این استعلام صرفاً از سامانه استعلام‌سنجیِ بانک مرکزی انجام می‌شود. شرکت‌های خریدار نیز برای بهره‌مندی از این تسهیلات باید دارای شرایطی باشند. از جمله شرایط این است که دارای شخصیت حقوقی خصوصی یا تعاونی (شرکت یا موسسه غیر دولتی و غیر عمومی) یا دارای شخصیت حقیقی با صلاحیت تائید شده در یکی از نظام‌های قانون (پزشکی، مهندسی، صنفی) و یا مراجع رسمی کشور (جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی) باشند. همچنین امکان ارائه تضمین‌ها و چک بازپرداخت اقساط را با توجه به ارزیابی توانمندی مالی و اعتباری داشته باشند. خریدار لازم است، حداقل در شمول یکی از اشخاص نصب کننده، اجرا کننده، پیمانکار (مطابق قراردادی مشخص با کارفرما در موضوع محصول دانش بنیان و فناور)، بهره‌بردار، مصرف کننده نهایی و صادر کننده قرار گیرد. در نهایت، خریدار به هیچ عنوان نمی‌تواند دولتی یا از نهادهای عمومی باشد.

توسعه بازار از طریق شبکه سازی بین شرکت‌ها

محمد صاحبکار خراسانی، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان

توسعه بازار محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان و یا به طور کلی کسب و کارهای نوپا یکی از اصلی ترین مراحل درآمدزایی و شناخته شدن این کسب و کارها در بازارهای جهانی است. هدف اصلی در سال جاری باید تدوین برنامه های ویژه‌ برای شرکت‌های دانش‌بنیان یاشد که مهمترین آنها توسعه بازار این شرکت‌ها است. هر چقدر شرکت های مورد نظر موفق و خلاق باشند و محصولات و خدمات منحصر بفردی هم داشته باشند نمی توان بدون بازاریابی به اهداف تعیین شده رسید. امروز تجربیات کشورهای توسعه یافته نشان می دهد کسب بازارهای عرضه محصولات و خدمات کسب و کارهای نوین از اقداماتی است که همزمان با راه اندازی شرکت ها باید به آن پرداخته شود. باید با کسب اطلاع از نیازهای بازارهای داخلی و خارجی ایده ها طراحی و وارد مرحله تولید و بازاریابی شوند. محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان به دلیل ماهیت جدیدی که دارند مشتریان زیادی را جذب می کنند بنابراین با توجه به اینکه در کشور ظرفیت ها و استعدادهای زیادی در این رابطه وجود دارد باید بیشتر به بحث حمایت از این شرکت ها در توسعه بازارها پرداخته شود.

توسعه بازار از طریق شبکه سازی بین شرکت‌ها انجام خواهد شد که در فضای صنعت و جامعه در کشور وجود دارند و ارائه آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان پذیر است. در همین راستا برنامه‌های متعددی برای تامین مالی خریداران در نظر گرفته شده و در واقع به خریداران شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مالی ارزان قیمت ارایه خواهد شد. از این طریق می توان زمینه حضور شرکت های دانش بنیان را در بازارهای بین المللی فراهم کرد تا با شناساندن خود به دنیا و معرفی محصولات و خدماتشان ارزآروی را آغاز کنند. البته در حال حاضر با کسری برنامه برای کشور‌هایی که جزو بازار هدف ما به حساب می‌آیند نیز رروبرو هستیم. در واقع قرار است تا پایگاه‌هایی تحت عنوان پایگاه‌های صادراتی در این کشور‌ها ایجاد کنیم و در پایگاه‌ها مجموعه‌های ایرانی مستقر خواهند شد تا بتوانند سبدی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان را عرضه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.