صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / چرای بی رویه دام‌ها، بلای جان منابع طبیعی هشترود
چرای بی رویه دام‌ها، بلای جان منابع طبیعی هشترود

چرای بی رویه دام‌ها، بلای جان منابع طبیعی هشترود

فرماندار هشترود با بیان اینکه سالانه بیش از هشت هزار راس دام غیر مجاز برای چرا به هشترود آورده می شود، گفت: در سال‌های گذشته به علت چرای بیش از حد احشام در مراتع هشترود، منابع طبیعی منطقه از بین رفته و اگر نظارت دقیقی براین مسئله نشود وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

image.png

‌امین امینیان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه اداره منابع طبیعی باید از چرای غیر مجاز گوسفندان در مراتع شهرستان هشترود جلوگیری کند، خاطر نشان کرد: در راستای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی توسط افراد سودجو که بدون مجوز و یا بیش از حد مجاز از چراگاه‌ها استفاده می‌کنند پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: تداوم حیات انسان‌ها و احشام وابسته به منابع طبیعی است و حفاظت از منابع طبیعی یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار بوده و نباید در حفاظت از مراتع و گونه‌های گیاهی کوتاهی شود.

یک فعال محیط زیست نیز در این رابطه گفت: یکی از عوامل جاری شدن سیلاب‌ها، خشکسالی، رانش زمین و بلایای طبیعی دیگر تخریب منابع طبیعی، چرای بی رویه احشام، قطع درختان، از بین بردن جنگل‌ها و مراتع می‌باشد.

یاسین کاسبی خاطرنشان کرد: با شروع فصل بهار و رشد بوته‌های مختلف گیاهی، هجوم ایلات و عشایر از شهرهای مختلف مانند میاندوآب، بناب و … به بهانه اجاره زمین‌های کشاورزی خالی از سکنه به مراتع روستاهای موجود در اطراف قلعه ضحاک شروع شده و تعداد زیادی از گوسفندان را برای چرا به این منطقه آورده اند که باعث تخریب منابع طبیعی می‌شوند.

وی افزود: زمان شروع چرای حیوانات از ۱۵ خرداد به بعد می‌باشد اما متأسفانه ایلات و عشایری که در روستاهای اطرف شهرستان هشترود ساکن شده اند پیش از موعد مقرر و بدون داشتن پروانه‌ی چرا اقدام به چرای گوسفندان می‌کنند و مکاتبه‌های انجام شده در این مورد با ادارات مربوطه بی نتیجه باقی مانده است.

وی ادامه داد: با یک تحقیق ساده از طرف کارشناسان مربوطه، زمین‌هایی که مربوط به منابع طبیعی می‌باشند مشخص خواهد شد و غاصبان به حریم طبیعت شناسایی می‌شوند.

کاسبی اظهار کرد: قطع درختان مناطقی که عشایر در آن ساکن هستند به یک درآمد پرسود تبدیل شده و به مرور زمان تمامی درختان آن مناطق را ریشه کن می‌کنند و برای فروش به ورودی و خروجی‌های شهر انتقال می‌دهند که نیاز است از طریق ادارات مربوطه، جلوی قطع درختان گرفته شود.

وی اضافه کرد: طبق قانون؛ چرانیدن دام در عرصه‌های منابع طبیعی بدون اخذ پروانه یا مازاد بر ظرفیت تعیین شده در پروانه و یا خارج از زمان و مکان مقرر ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.