صفحه اصلی / استان ها / لرستان / بهاران برگ تازه‎ای از کتاب عشایر
بهاران برگ تازه‎ای از کتاب عشایر

بهاران برگ تازه‎ای از کتاب عشایر

همزمان با آمدن بهاران زندگی عشایر نیز فصل جدیدی را آغاز می‎کند و کوچ هر چند سخت و طولانی اما سرشار از زندگی جریان می‎یابد.

دهکده عشایر

زنان و مردان طبق سنت اجداد خود دل در گروی راه می‎نهند و اصالت ناب خود را به تصویر می‎کشند. بار و بنه خود را جمع کرده و به راه می‎افتند و زیباترین نغمه زندگی را سر می‎دهند. زندگی کوچ‌نشینی قدمتی به درازای تاریخ دارد و اکنون نیز پس از قرن‎ها این نوع زندگی در بخشی از جغرافیای کشور هنوز در جریان است.  هرجا علوفه و مراتع سرسبز باشد، منزلگاه عشایر است و این حرکت جمعی هر ساله ادامه دارد.

قرن‎هاست که صدای کوچ در زاگرس طنین‎انداز می‎شود و این زمان اگرچه دشوار‎ترین بخش زندگی عشایر بوده اما خاطره انگیزترین نیز هست و خاطرات تلخ و شیرین کوچ، تجربه‎های دیروز و حکایت‎های فردا را به همراه دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه لرستان، عشایر استان نیز همزمان با سایر نقاط کشور با شروع فصل بهار عازم مناطق ییلاق می‎شوند و برگی تازه از زندگی سرشار از هیاهو را آغاز می‎کنند. در این راستا جلسه‎ای تحت عنوان ساماندهی کوچ عشایر برگزار شد و در ادامه مسئولان نظرات خود را بیان و به ارائه عملکرد پرداختند.
 

۴.۷ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند

 در این رابطه سعید کریمی، مدیرکل امور عشایر لرستان، اظهار کرد: استان لرستان در زاگرس میانی واقع شده و به لحاظ مراتع و منابع آبی غنی است برای همین شرایط زیستی سکونت عشایر فراهم شده است.

وی شغل اصلی عشایر را دامداری عنوان کرد و گفت: این قشر از جامعه با ۱۴ هزار و ۶۸۳ خانوار، جمعیتی بالغ بر ۸۳ هزار و ۶۹۰ نفر را شامل می‌شود که ۷ درصد جمعیت عشایر کشور است.

کریمی با بیان اینکه ۴٫۷ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در همین راستا به لحاظ خانوار رتبه هفتم و جمعیتی رده ششم کشوری را به خود اختصاص داده‎ایم.

مدیرکل امور عشایر لرستان ارزش تولیدات عشایر استان را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طرح مطالعات جامع و ساماندهی عشایر، عملیات اجرایی اسکان، طرح جایگزینی سوخت فسیلی با انرژی‌ها نو و ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان ازجمله وظایف سازمان امور عشایر است که در استان نیز پیگیری می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۲۹ پروژه عشایری در استان داریم، ادامه داد: در همین راستا ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای ما مصوب شده که حدود هشت میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

کریمی خاطرنشان کرد: در راستای جذب ماده ۵۲ نیز ۱۱ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان و ماده ۱۰و ۱۲ خشکسالی ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات اخذ شده که به طور مجموع ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل امور عشایر لرستان با بیان اینکه ۷۰۰۰ نفر از عشایر استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: همچنین ۴۲ هزار راس دام این قشر از جامعه نیز بیمه شده است.

وی با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر گفت: آنان هم اکنون از سامانه قشلاقی که عمدتاً استان‌های خوزستان و ایلام و نیز جنوب پلدختر است به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند که باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

کریمی به سیل اخیر اشاره کرد و افزود: در جریان این حادثه ۶۴ میلیارد تومان خسارت دیدیم و بخش قابل توجهی از راه‌های عشایری آسیب دیدند که توقع داریم هرچه سریع‌تر همکاری‌های لازم جهت برطرف کردن این مشکلات به عمل آید.
 

جمعیت عشایر لرستان کاهش پیدا کرده است

 فرهاد طهماسبی، معاون امور اجتماعی استانداری لرستان نیز با بیان اینکه امنیت کوچ عشایر به اندازه قابل توجهی تأمین شده و کمترین تنش را در این زمینه داشته‌ایم، افزود: نیروهای انتظامی و سپاه در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در جریان کوچ، حوادث طبیعی احتمالی رخ دهد که انتظار داریم جمعیت هلال احمر بیشتر از قبل پای کار بیاید.

طهماسبی موضوع بهداشت دام و انسان را مهم‌ترین مسئله عنوان کرد و افزود: در این خصوص اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌هایی تدوین کرده‌اند که حتما ضمن تصویب به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شوند.

معاون امور اجتماعی استانداری لرستان بر لزوم انجام اقدامات ترویجی و آموزشی ویژه عشایر تأکید کرد و گفت: با این کار کمترین مسئله را در زمان کوچ با عشایر خواهیم داشت و مشکلات کاهش می‌یابند.

وی به کاهش جمعیت عشایر استان اشاره کرد و ادامه داد: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم جمعیت آنها از ۱۲۰ هزار به ۸۳ هزار خانوار کاهش پیدا کرده است.

طهماسبی با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداری بیان کرد: طبق این ماده شهرداری موظف به جلوگیری از ورود عشایر و دام‌های آنها به مناطق شهری است.
 

زمان دقیق کوچ اعلام شود

 سرهنگ حسین نجفی، معاون عملیاتی فرمانده انتظامی لرستان نیز با بیان اینکه از روزهای گذشته جلساتی در بحث امنیت کوچ عشایر استان داشته‌ایم، افزود: برای اجرای برنامه‌ها به زمان دقیق کوچ از مبدأ تا مقصد نیاز داریم که باید اداره کل امور عشایر آن را اعلام کند.

وی بر لزوم توجیه عشایر به موضوعات امنیتی اشاره کرد و گفت: این افراد می‌توانند موضوعات انتظامی را با سامانه ۱۱۰ اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.
 

هزینه حمل و نقل عشایر ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از مشتریان ثابت ماست

 داوود بوالحسنی، رئیس گروه حمل و نقل و بازرگانی راه‌آهن لرستان نیز بیان کرد: طی سال گذشته در کوچ بهاره ۱۵۹ و پاییزه ۱۶۸ واگن در اختیار جمعیت عشایری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به استقبال خوبی که شده این آمار بیشتر خواهد شد، افزود: هزینه حمل و نقلی که از عشایر گرفته می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از مشتریان ثابت ماست و در این رابطه مشکلی ندارند.

رئیس گروه حمل و نقل و بازرگانی راه‌آهن لرستان خاطرنشان کرد: قبلا از واگن‌های روباز برای جابجایی عشایر استفاده می‌شد که حال برای حفاظت بیشتر از دام، مسقف شده‌اند و سیر واگن‌ها به شب تغییر داده شده تا از اتلاف حیوانات جلوگیری شود و به حداقل ممکن برسد.
 

طرح‌های خوبی برای اشتغال‎زایی عشایر دیده نشده است

 احسان عارفیان، رئیس گروه شورای برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز به سیل اخیر اشاره کرد و گفت: در راستای برآورد خسارات سامانه‌ای طراحی و ذیل آن کارگروه استانی و شهرستانی تعریف شده است.

وی بیان کرد: برای اینکه هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی برسیم نیاز است که این خسارات در سامانه ثبت شوند.

عارفیان با بیان اینکه در کشور ۵ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات سیل پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در این رابطه ملاک عمل، سامانه است و باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم به عمل آید.

این مسئول با بیان اینکه برای کمک‌های بلاعوض هنوز اعتبار مشخصی درنظر گرفته نشده است، افزود: جهت برآورد نیاز استان به این بودجه باید اطلاعات لازم جمع‌آوری شود.

وی خاطرنشان کرد: در اعتبارات ۹۸ بحث خسارات سیل نیز مدنظر قرار گرفته است.

عارفیان به تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایر نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مبلغ این وام‎ ۳۸۵ میلیارد تومان است، ادامه داد: تاکنون بین ۲۱۶ تا ۲۱۷ میلیارد تومان آن ابلاغ شده اما هنوز طرح‌های خوبی از عشایر دیده نشده و طرح خاصی ارائه نکرده‌اند. در این رابطه باید بیشتر پای کار بیایند.
 

در خدمات‌دهی به سیل‌زده‌ها عشایر را ویژه دیدیم

عزیزعلی امرایی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر لرستان به حادثه سیل اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه در خدمات‌دهی به سیل‌زده‌ها عشایر را ویژه دیدیم، افزود: برای ارائه خدمات امدادرسانی به عشایر حادثه‌دیده نیاز به معرفی‌نامه امور عشایر و شرح حادثه است. همچنین نماینده جمعیت نیز موضوع را بررسی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه خرید هر چادر هلال احمر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، گفت: سیل اخیر ۴۵ میلیارد تومان هزینه برای جمعیت هلال احمر به همراه داشت.

امرایی با تأکید بر اینکه برای دادن هر چادر مسئولیت داریم، اضافه کرد: بدون بررسی موضوع نمی‌توانیم به هر کسی چادر بدهیم و باید صحت آن تایید شود.
 

انتقال پیاده دام‌ها عامل افزایش تصادفات است

 میثم قدمی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان نیز با بیان اینکه در راستای نظارت بر قیمت‌ جابجایی دام‌های عشایری مکاتباتی انجام شده است، افزود: طبق عرفی که وجود دارد از یک ماه پیش مکاتبات انجام و نرخ آن مشخص شده است.

وی اضافه کرد: همچنین گشت‌هایی برای بررسی جابجایی‌ها برقرار می‌شود تا تخلفی صورت نگیرد.

قدمی با اشاره به اینکه در زمینه علائم و ایمنی سطح راه‌ها مشکلی نداریم، ادامه داد: اگر محوری نقصی دارد اعلام کنند رفع نقش خواهد شد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با بیان اینکه راه‎گشایی و احداث پل از وظایف راه و شهرسازی است، افزود: در بحث کوچ می‌توانیم تعریض راه‌ها را انجام دهیم.

وی انتقال پیاده دام‌ها را عامل افزایش تصادفات عنوان کرد و گفت: همچنین سبب آسیب به جاده‌ها در قسمت‌های در حال بازسازی می‌شود و ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی نیز به هدر می‌رود.
 

تصویب احداث ۸ خانه بهداشت در مناطق عشایری لرستان

 علی شاهوردی، مدیر سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز بیان کرد: خدمات ما به صورت مستمر به عشایر ارائه می‌شود و در هر جا که مراجعه کنند می‌توانند از آنها بهره ببرند.

وی با بیان اینکه بیشترین هزینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را عشایر برای ما دارند، افزود: آنان در مناطق غیرقابل دسترسی زندگی می‌کنند و ممکن است نیاز به امداد هوایی داشته باشند.

شاهوردی گفت: ایجاد راه باعث می‌شود که هزینه‌های ما کاهش یافته و خدمات بهتر ارائه شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه دو بالگرد در استان داریم که در مواقع لزوم برای ارائه خدمات پزشکی به عشایر استفاده می‌شوند، اضافه کرد: هزینه هلی‌برد بالا است و اگر راه باشد تیم‌ها به راحتی می‌توانند به این مناطق وارد شوند.

وی با بیان اینکه در محل‌های زیست عشایر باید آنتن‌دهی مخابرات قوی باشد، ادامه داد: دو گروه کودکان و مادران برای ما مهم هستند و گاهاً در مناطق عشایری آنتن‌دهی وجود ندارد.

شاهوردی از تصویب احداث ۸ خانه بهداشت در مناطق عشایری لرستان خبر داد و گفت: در این رابطه می‌توان ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر از خود عشایر را انتخاب و به عنوان بهورز با آنان همراه کرد. مجوز این مراکز گرفته شده و می‌توانیم کل جمعیت عشایری را تحت پوشش قرار دهیم.
 

 تا به حال مورد خاصی از ناامنی در کوچ عشایر گزارش نشده است

مراد خورشیدوند، فرمانده سپاه عشایری لرستان با بیان اینکه باید برقراری امنیت کوچ عشایر گشت‌های اطلاعاتی و محله‌محور خود را در مسیر آنان فعال کردیم، افزود: در حوزه‌های مقاومت هرکدام از این حوزه‌ها عشایر را همراهی می‌کنند و جای نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی نیز همکاری خوبی با ما دارد، ادامه داد: تا به حال مورد خاصی از ناامنی گزارش نشده است.

خورشیدوند بیان کرد: در جلوگیری از قاچاق دام نیز فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم و این موضوع به حداقل ممکن رسیده است.
 

 انتقال سواره دام‌ها در استان نهادینه شود

در ادامه زینب محمدخانی، مدیرکل دامپزشکی لرستان به واکسیناسیون یک میلیون و ۸۱۸ رأس دام عشایر علیه بیماری‌های PPR، بروسلوز، تب برفکی و آبله طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نیز این کار با جدیت تمام پیگیری شده و در حد توان خود به عشایر استان خدمات‌دهی می‎کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ تا ۱۶ تیم نظارتی درمانی داریم که با بررسی کانون‌های عشایری خدمات بهداشتی و پیشگیری را به دام‌های عشایر ارائه می‌دهند.

محمدخانی با بیان اینکه در راستای استقرار درمانگاه ثابت همکاری لازم را با بخش خصوصی خواهیم داشت به نحوه کوچ عشایر نیز اشاره کرد و گفت: جابجایی پیاده دام‌ها ضمن کاهش وزن حیوان سبب ضعیف شدن در مقابل ابتلا به بیماری‌ها می‌شود برای همین باید از این روش خودداری کرد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان بیان کرد: حداقل روش انتقال سواره دام‌ها در استان نهادینه شود تا از بروز این مشکلات جلوگیری به عمل آید.

عشایر بارها و بارها عشق و ارادت خود را به میهن و وطن‎شان ثابت کرده‎اند؛ در مقابل کمترین‎ها صبر پیشه ساخته‎اند و قناعت کرده‌اند چراکه عزت نفس را در خون خود دارند. هر روز بر مشکلات آنان افزوده می‏‌شود و کمرشان خم‎تر از این مصائب، پس نیاز است بیشتر دیده شوند.

گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.