پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / همدان / خسارت بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی در سیل اخیر همدان
خسارت بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی در سیل اخیر همدان

استاندار همدان اعلام کرد

خسارت بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی در سیل اخیر همدان

استاندار همدان درباره خسارت ناشی از سیل به واحدهای مسکونی استان گفت: در کل استان ۵۲۲۷ واحد یا تخریب شدند و یا آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارند که ۲۲۳۷ واحدهای مسکونی کاملا تخریب شده و ۳۷۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر دارند.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، سید سعید شاهرخی در جمع خبرنگاران با موضوع کمیته اطلاع رسانی مدیریت بحران استان همدان، اظهار کرد: به دنبال موج پرحجم و شدیدی که در کشور وارد شد، استان همدان نیز در این مجموعه قرار گرفت و از هفته قبل شورای هماهنگی و ستاد مقابله با بحران تشکیل و کارهای پیشگیرانه زیادی از جمله پاکسازی مسیلها، کنترل ورودی‌های آب به شهرها و روستاها و کنترل سدها انجام گرفت.

وی افزود: میزان بارندگی‌های سال آبی زراعی گذشته ۳۳۶ میلی متر بوده که در ۳۰ ساعت گذشته به تنهایی ۱۲۱ میلی متر به طور میانگین در استان همدان بارندگی داشته ایم.

استاندار همدان عنوان کرد: بارش‌ها در این ۲۴ ساعت، معادل یک سوم کل سال بوده که اولویت اول در مدیریت بحران حفظ جان شهروندان و روستاییان و سپس مال و اموال آنها بوده است.

وی عنوان کرد: این حجم باران به لطف خدا نازل شده و هیچ تلفات جانی حاصل از سیلاب نداشته ایم.

شاهرخی اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی در جریان بارش‌ها، پای کار بوده و هستند و ستاد بحران شبانه روزی فعال بوده به طوریکه تعداد قابل توجهی از همکاران در روزهای گذشته اصلاً نخوابیده اند.

وی با بیان اینکه همه شهرداری‌ها با آمادگی قبلی زحمات زیادی در جریان بارش‌ها کشیده اند، خاطرنشان کرد: خطرات جدی همچون سلفی گرفتن‌ها در کنار طغیان رودها جان مردم را تهدید می‌کند و فردا نیز که روز طبیعت است باید مراقب باشند و در کنار رودخانه‌ها و مسیل ها اسکان نداشته باشند و در ترافیک‌های شدید خود را گرفتار نکنند.

نهاوند بیشترین بارش در استان را داشته است

استاندار با اشاره به میزان بارش‌ها، تصریح کرد: همدان با ۱۲۳ میلی متر، ملایر با ۱۱۸ میلی متر و نهاوند با ۱۵۴ میلی متر بیشترین میزان بارش را به ثبت رسانده اند که با تلاش همکاران و لطف خدا ختم به خیر شده و کمترین میزان بارش نیز در رزن و کبودراهنگ با ۱۰۲ میلی متر بوده است.

وی تصریح کرد: سیل خسارات جدی را به دنبال دارد و از روز اول شروع بارش‌ها در تماس تلفنی با مسئولان ارشد کشوری تاکید بر حفظ جان مردم داشته اند چرا که خسارات ناشی از سیل به اموال مردم حتماً جبران می‌شود اما خسارات جانی غیرقابل جبران است.

شاهرخی افزود: اولویت اول ما بعد از جلوگیری از خسارات سیل و دفع شرایط، برآوردهای اولیه خسارت به زیرساخت‌ها، تأسیسات عمومی و مزارع مردم بوده است.

وی عنوان کرد: ۱۲۸ واحد تجاری در کبودر آهنگ، نهاوند و اسدآباد نیاز به بازسازی و تخریب مجدد دارند.

آسیب بارش‌ها به ۵۶ کیلومتر از بزرگراه‌های استان

این مقام مسئول درباره زیرساخت‌های حمل و نقل استان نیز گفت: تردد در همه محورهای اصلی، بزرگراه‌ها و روستایی در جریان است که ۵۶ کیلومتر از بزرگراه‌ها، ۱۲۳ کیلومتر از راه‌های اصلی، ۵۸۹ کیلومتر راه روستایی آسیب دیده اند که اکیپ‌ها در حال بازسازی آنها هستند و همچنین ۱۴۹ پل کوچک و بزرگ در مسیر رودخانه‌ها تخریب شده که پل‌های موقت و مسیرهای جایگزین برای پل‌ها تعبیه شده است.

وی درباره خسارت‌های بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: ۱۸۷ رأس دام سبک و سنگین براثر بارش‌ها تلف شدند و میزان خسارات به محصولات زراعی ۳۳ هزار و ۳۲۰ تن، محصولات باغی ۸۰۰ تن بوده و۴۴۳ واحد ساختمان و تأسیسات و ادوات کشاورزی دچار آسیب و تخریب شده است.

شاهرخی ادامه داد: به طور مرتب پیگیر قطعی برق، آب و گاز شهری و روستایی هستیم و اکنون برق بیش از ۱۰۰ منطقه و روستا مجدد وصل شده و تنها برق ۴۳ روستا قطع است.

وی عنوان کرد: کار بسیار ارزنده ستاد بحران استان درباره سدهای استان بوده که عملکرد عالی داشتند به طوریکه ۴۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سد کلان ملایر ذخیره شده و صددرصد مخزن پر است و برای مدیریت ۵۰ متر مکعب ورودی آب در ثانیه به آن اضافه می‌شود و ۶۳ متر مکعب را به صورت هدایت شده از رودخانه حرم اباد خارج می‌کنیم.

۶۴ درصد سد اکباتان پر شده است

استاندار همدان افزود: سد اکباتان دارای ۳۶ میلیون متر مکعب ظرفیت است که اکنون ۲۱.۶ میلیون متر مکعب ذخیره دارد که ۶۴ درصد سد پر شده و الان ۸۴۰ لیتر در ثانیه از سد برای شرب مردم خارج می‌شود و سد سرابی تویسرکان ۹ میلیون متر مکعب گنجایش دارد که ۷.۶ پر شده و تهدیدی برای این شهرستان محسوب نمی‌شود و ۲۸۰ لیتر در ثانیه از این سد خارج می‌شود و سد آبشینه نیز از ۵ میلیون متر مکعب یک میلیون متر مکعب پر شده و آب بند شیرین سو نیز ۲ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که ۱.۲ آن پر شده است.

وی با بیان اینکه چند منطقه به شدت درگیر بارش‌ها بودند که در همدان سیلاب بود، عنوان کرد: اگر اقدامات کافی نداشتیم در کبودراهنگ اتفاقات زیادی رخ می‌داد و برخی روستاها را آماده باش برای تخلیه دادیم و در نهاوند به اندازه نصف کل سال باران باریده و با تدابیر لازم در مسیر سرابهای گاماسیاب، گیان و فارسبان مشکل جدی نداشتیم و تخریب‌ها فقط به علت فرسودگی ساختمان‌ها و ورود سیلاب بوده است.

شاهرخی ادامه داد: باتوجه به پیش بینی‌های هواشناسی تلاش می‌کنیم برآورد خسارت انجام شود و خانواده‌هایی که از منازل خود خارج شده اند به منازل خود بازگردند.

وی ادامه داد: مردم استان همدان به مردم سیل زده گلستان، لرستان و کرمانشاه کمک کرده و استان همدان همه بسیج بوده و آماده هستند و هرگز امکان ندارد خواب به چشم ما برود و یک شهروند ما در خطر باشد.

استاندار همدان ادامه داد: ۲۰۰ تخته چادر و ماشین آلات راه سازی را از طریق بنیاد مسکن و آذوقه و کمک به مناطق سیل زده را ارسال کرده ایم و آمادگی بالایی برای ارسال قایق‌های سپاه و نفربرهای ارتش داریم.

وی اظهار کرد: اولویت اول ما حفظ جان مردم است چرا که هرچه آسیب ببیند جبران خواهد شد و جای نگرانی نیست و امکانات هلال احمر برای مردم است.

نبود فرماندار رزن موجه بوده است

شاهرخی درباره نبود فرماندار رزن در شرایط بارش گفت: مرخصی فرماندار رزن تمام شده بوده که در راه با سانحه‌ای مواجه می‌شود، خوشبختانه ما کمترین خسارت را در رزن داشته ایم و در سویی دیگر بخشدار جوکار در حین امداد رسانی دچار سانحه شد و معاون وی در صحنه حضور داشت.

وی افزود: تمرکز ما در کنترل شرایط موجود است و اگر اعلامیه جدیدی باشد باز هم ما آماده ایم و همکاری و همراهی خوبی در راستای دفع خسارات و خطرات از مسئولان استان خواهیم داشت.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.