صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / خسارت ۵۰ درصدی به تاسیسات تصفیه آب یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک گلستان
خسارت ۵۰ درصدی به تاسیسات تصفیه آب یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک گلستان

خسارت ۵۰ درصدی به تاسیسات تصفیه آب یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک گلستان

یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری گلستان تاکنون توانسته است سیستم‌های حذف کدورت آب و تصفیه آب آشامیدنی را در بخش‌های مختلف استان گلستان نصب کند ولی به گفته آنها 50 درصد این تاسیسات به دلیل سیل اخیر آسیب دیدند.

سیل و تاسیسات دانش بنیان

مرتضی غلامی مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تصفیه آب آشامیدنی، تجهیزات رفع شوری آب و دفع فلزات سنگین را از محصولات تولیدی این شرکت نام برد و گفت: این شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گلستان مستقر است و در زمینه‌های تخصصی پروژه‌های تصفیه آب و فاضلاب صنعتی و نیمه صنعتی فعالیت دارد.

وی حذف آهن، منگنز، آرسنیک و سولفید هیدروژن از آب آشامیدنی و همچنین تصفیه آب و بازچرخانی پساب دانشگاه‌ها و توسعه روش‌های حذف آلاینده‌ها با تکنولوژی‌های را از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت نام برد و یادآور شد: ما همچنین در زمینه تولید آب با استاندارد آشامیدنی مورد تأیید شرکت‌های “آبفا” فعال هستیم و تاکنون توانسته‌ایم به عنوان شرکت تخصصی تصفیه صنعتی آب آشامیدنی در استان‌های شمال کشور تأسیسات طراحی شده را نصب کنیم.

غلامی با اشاره به انجام پژوهش‌های دانشگاهی در زمینه شناسایی و ثبت زئولیت‌های بومی کشور با رویکردهای “یافتن بستر ارزان قیمت دارای قابلیت حذف آهن و آمونیوم آب” و “فاقد مشکل بهداشتی آزاد کردن املاح، کلسیم / منیزیم، آهن و سدیم در آب” یادآور شد: این پژوهش‌ها در چندین دانشگاه و با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری کشور به صورت طرح پژوهشی اجرایی شد.

مجری طرح طراحی، ساخت و بهره برداری اولین فیلتر زئولیتی کشور در شهرستان “بابل” با دبی ۱۲ لیتر بر ثانیه را از جمله دستاوردهای این تحقیقات نام برد و اظهار کرد: این فیلتر بدون نیاز به فرایندهای هوادهی و شست‌وشوی معکوس بوده و زئولیت مورد نظر به عنوان بستر جذبی یون‌های آهن، آمونیوم، می‌تواند بو و طعم آب را به مدت ۶ ماه تصفیه کند.

غلامی با اشاره به طراحی و ساخت تأسیسات تصفیه آب خاطرنشان کرد: به دلیل وقوع سیل، بسیاری از تأسیسات نصب شده از کار افتادند. ضمن آنکه تأسیسات برقی چاه‌های آق قلا بر اثر آب گرفتگی سوختند.

وی با بیان اینکه تأسیسات رفع آلودگی این شرکت بر اثر آب گرفتگی نیز از کار افتادند، یادآور شد: این دستگاه در روستای “شفیع آباد” (روستایی از توابع بخش فندرسک شهرستان رامیان استان گلستان) به منظور تصفیه آب سیلابی نصب شده بود و عملکرد خوبی در رفع کدورت آب سیلابی داشت که بر اثر سیل اخیر مشکلات فنی برای آن ایجاد شد.

دستگاه حذف کدورت آب در روستای شفیع آباد

مجری طرح وارد شدن آسیب به دستگاه کلر زنی این شرکت را از دیگر خسارات وارد شده بر اثر وقوع سیل ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن موفق به طراحی و ساخت سیستم رفع شوری آب شدیم که این سیستم در روستای “جماران” از توابع آق قلا نصب شد که بر اثر آب گرفتگی آسیب‌هایی به آن وارد شد.

وی با بیان اینکه این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری گلستان است، گفت: محل استقرار این پارک نزدیک به آق قلا است که شرکت‌های مستقر در آن دچار آب گرفتگی شدند ولی خسارات فیزیکی به ما وارد نشد بلکه عمده آسیب‌های وارد شده ناشی از تأسیسات فنی بوده است که طراحی و در مناطق مختلف استان نصب کرده بودیم.

غلامی در خصوص میزان خسارات تأسیسات در سیل اخیر افزود: بر اساس آماری که آبفا و شرکت آب و فاضلاب اعلام شده ۵۰ درصد از تأسیسات نصب شده ما بر اثر این سیل آسیب دیدند.

این محقق با تاکید بر اینکه پروژه‌های این شرکت با همکاری وزارت نیرو اجرایی شده است، افزود: با توجه به اینکه فعالیت‌های ما با وزارت نیرو است از این رو نیاز به حمایت‌هایی داریم تا بتوانیم قراردادهای خود را با این وزارتخانه ادامه دهیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، در اواخر سال گذشته طرح توسعه “پکیج نیمه صنعتی حذف آهن از آب شرب” با حضور دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد.

در این روش اقدام به حذف آهن از آب آشامیدنی با استفاده از کانی “پیرولوزیت” می‌شود. پیرولوزیت به عنوان کاتالیزور در اکسیداسیون آهن شرکت می‌کند. آهن به سطح بستر چسبیده و به
اکسید کننده این اجازه را می‌دهد تا مؤثرتر و کارآمدتر در زمینه حذف آهن از آب آشامیدنی عمل کند. بازده حذف این بسترها بسیار بالا و بیش از ۹۵ درصد است.

مزیت بارز بستر پیرولوزیت این است که در صورت شست‌وشوی معکوس منظم، تا ماه‌ها نیاز به احیا شیمیایی نخواهد داشت. علی‌رغم وجود منابع بسیار سنگ دی اکسید منگنز در کشور، تقریباً هیچ پژوهش کاربردی جهت استفاده از این جاذب کاتالیستی برای تصفیه آب نجام نشده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.