صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / مروری بر پرونده‌های مهم قضایی در سالی که گذشت
مروری بر پرونده‌های مهم قضایی در سالی که گذشت

مروری بر پرونده‌های مهم قضایی در سالی که گذشت

در سال ۹۷ پرونده های قضایی مهمی از جمله پرونده حسین فریدون، حسین هدایتی، محمودرضا خاوری، سعید مرتضوی و … مورد رسیدگی قرار گرفت و از سوی دیگر برخی از پرونده ها همچون پرونده محمدرضا رحیمی، بنیتا، اهورا و… مختومه اعلام شد.

آرم قضایی

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی دیگر از پرونده های سال ۹۷، مربوط به پرونده رامین حسین پناهی عضو گروهک کومله بود.

رامین حسین پناهی عضو گروهک کومله بود که حسب گزارش مورخ ۱۳۹۶/۴/۰۲ سازمان اطلاعات سپاه کردستان در قالب یک تیم نظامی، به قصد عملیات خرابکارانه به کشور وارد شده و با مشکوک شدن ماموران به اعضای این تیم در ایستگاه بازرسی ورودی شهرستان سنندج، رامین حسین پناهی و همراهانش اقدام به پرتاب نارنجک جنگی و شلیک تیر به سمت ماموران کرده که این درگیری منتهی به هلاکت سه تن از اعضای تیم مذکور و مصدوم شدن رامین حسین پناهی شد. پس از بازداشت او و رسیدگی به پرونده اش نهایتاً رامین حسین پناهی ۱۷ شهریورماه سال ۹۷ اعدام شد.

پزشک تبریزی

براساس این گزارش، یکی دیگر از پرونده های دنباله دار در دستگاه قضایی پرونده پزشک تبریزی است. ۱۷ مهر ماه سال ۹۵ پنج عضو خانواده این پزشک از جمله همسر، مادر، پدر، برادر و مادربزرگش دچار تنگی نفس شدند و همسر و مادربزرگش پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند. همزمان با مرگ مرموز دو تن از اعضای خانواده این پزشک و مسمومیت سایر اعضای خانواده‌اش، تحقیقات ویژه جنایی برای رازگشایی از این پرونده جنجالی انجام شد.

چهار جلسه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان آذربایجان شرقی برگزار شد و در نهایت بعد از برگزاری چهار جلسه، ۲۹ اسفند ماه سال ۹۶، رای صادر و پزشک تبریزی به قصاص محکوم شد.

۹ مهر سال ۹۷ حکم قصاص در خصوص محکومیت علیرضا صلحی از سوی دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده به شعبه رسیدگی کننده دادگاه بدوی اعاده شد.

در زمان رسیدگی دوباره به پرونده در ۴ اسفندماه سال ۹۷ به علت گستردگی حجم مطالب، جلسه دادگاه تجدید شد و ادامه رسیدگی به این پرونده به سال ۹۸ موکول شد.

احمدی نژاد

از دیگر پرونده‌ها مطرح در سال‌های اخیر، پرونده محمود احمدی‌نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم بود که با شکایت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و چند شاکی خصوصی در خرداد ماه سال ۹۲ از سوی شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران به دادگاه احضار شد. در چندین نوبت از وی برای حضور در دادگاه دعوت به عمل آمد ولی تاکنون احمدی نژاد در دادگاه حضور نیافته است.

معاون اول قوه قضاییه یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ در پاسخ به سوالی مبنی در مورد مدارای دستگاه قضا با مسئولان سابق کشور از جمله احمدی نژاد که اتهاماتی را علیه این دستگاه مطرح کرده‌اند، گفت: قبول دارم با بعضی از افراد برخورد نشده اما مطمئن باشید با هر کسی که مرتکب جرمی بشود رسیدگی خواهد شد.به قول معروف “دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.”

جلسه رسیدگی به پرونده حسین فریدون

براساس این گزارش، یکی دیگر از پرونده های مهم در دستگاه قضایی پرونده حسین فریدون برادر رییس جمهور است. اواخر تیرماه سال ۹۶ سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در مناظرات انتخاباتی برخی از کاندیداها مسائلی را در مورد رئیس‌جمهور و تخلفات برادر وی – حسین فریدون – مطرح کردند، آیا پرونده‌ای در این خصوص مطرح بوده است، گفته بود که در این زمینه چندین نوبت تحقیق شد و از افرادی که مرتبط با موضوع هستند، تحقیق به عمل آمد که برخی بازداشت و برخی بیرون هستند. برای حسین فریدون ۲۴ تیر ماه قرار صادر شده و چون این قرار وثیقه بوده و تامین نشده، وی به زندان معرفی شده است که اگر این قرار وثیقه را تامین کند، آزاد می شود.

 محسنی اژه‌ای همچنین اعلام کرده است که این پرونده در خصوص مسایل مالی است اما معوقات بانکی نیست.

۲۶ تیر ماه سال ۹۶ حسین فریدون به منظور تکمیل پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت حضور یافت اما به خاطر نامناسب بودن حال عمومی‌اش توسط آمبولانس از دادسرا به بیمارستان منتقل شد. سپس عصر همان روز با تودیع وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

سرانجام اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون و مرتبطین وی ۳۰ بهمن ۹۷ و دومین جلسه ۷ اسفند ۹۷ در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه در نشست خبری گفت که اتهام حسین فریدون اتهام اخلال در نظام اقتصادی نیست.

یکی دیگر از حوادث سال ۹۷ اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بود که در این اعتراضات اسماعیل بخشی یکی از کارگران این شرکت در شوش بازداشت و سه اتهام به او تفهیم شد.

اسماعیل بخشی ابتدا ۲۱ آذر ۹۷ با تودیع وثیقه به میزان ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شد و سرانجام اول بهمن ماه سال ۹۷ دادستان دزفول اعلام کرد که با نیابت قضایی از سوی دادستانی شهرستان شوش و درخواست جلب بازداشت اسماعیل بخشی، دستور جلب این فرد در دادسرای دزفول صادر و دستگیر شد.

«دکل نفتی گمشده»

ماجرای گم شدن دکل نفتی در سال ٩۴ و در مجلس نهم از سوی نماینده آبادان، افشا شد. در آن زمان گفته شد یک دکل نفتی در دولت احمدی‌نژاد به وسیله «شرکت تأسیسات دریایی» با قیمت ٨٧ میلیون دلار خریداری شده و با وجود واریز همه پول به حساب یک شرکت واسطه، دکل هرگز وارد ایران نشده است.

سخنگوی دستگاه قضایی در یکی از نشست‌های خبری در سال ۹۶ در خصوص پرونده موسوم به دکل نفتی گفته بود که این پرونده از لحاظ محتوا بزرگ است و بررسی آن مدت‌ها طول کشیده است.

طبق گفته های علیزاده طباطبایی وکیل مدافع یکی از متهمان این پرونده، دکل نفتی ۵ متهم دارد و اتهام برخی از متهمان تحصیل مال نامشروع و برخی دیگر خیانت در امانت است.

پس از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه، شعبه ۱۰۶۳ مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی تاکنون ۱۰ جلسه برای رسیدگی به این پرونده در سال های ۹۶ و ۹۷ برگزار شده است.

در آخرین اظهار نظر از وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده دکل نفتی در سال ۹۷، هنوز چیزی در این پرونده مشخص نیست و برای آن تصمیمی گرفته نشده است.

۲۰ اسفند ۹۷ یک منبع آگاه  اعلام کرد که رای پرونده موسوم به دکل نفتی صادر شده است. 

پرونده سیدامامی و محیط زیستی‌ها

یکی دیگر از پرونده‌های مهم قضایی پرونده چند فعال محیط زیستی متهم به جاسوسی و خودکشی سیدامامی استاد دانشگاه در این زمینه بود.

دادستان تهران ۲۱ بهمن ماه سال ۹۶ از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد و در خصوص اقدامات متهمان این پرونده گفته بود که این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شدند.

جعفری دولت آبادی ۲۴ بهمن سال ۹۶ نیز اعلام کرده بود که پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجویی خود برای پاسخ به سوالات، فرصتی درخواست کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفت اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری اش در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرد.

۲۵ تیرماه سال ۹۷ خانواده کاووس سیدامامی علیه رییس سازمان صداوسیما و عوامل برنامه ۲۰:۳۰ بدلیل ساخت مستندی درباره سیدامامی شکایت کردند.

طبق اعلام وکیل مدافع خانواده سیدکاووس امامی در سال ۹۷، پرونده هنوز مفتوح است و صدا وسیما باید پاسخگو باشد.

پرونده محیط زیستی‌ها ۸ متهم دارد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره تغییر عنوان اتهامی فعالان محیط زیست اعلام کرده بود که در خصوص فعالان محیط زیست طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی برخی از جاسوسی‌ها می‌تواند در شرایطی تا افساد فی الارض پیش رود.

در آخرین اخبار مربوط به پرونده محیط زیستی‌ها، دادستان تهران ۴ بهمن سال ۹۷ اعلام کرد که دادگاه متهمان پرونده محیط زیست به زودی برگزار می‌شود. چند جلسه دادگاه این افراد در بهمن سال ۹۷ برگزار شد. از جمله موارد مربوط به این پرونده این بود که گفته شد، کیفرخواست صادره برای آنها بیش از ۳۰۰ صفحه است. 

مواردی که در این گزارش از آنها یاد شد، بخش عمده‌ای از پرونده‌های مهم قوه قضاییه در سال ۹۷ بود. دستگاه قضایی، علاوه بر این پرونده‌ها در سال جاری کار ویژه‌ای را برای رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی آغاز کرد که در گزارش دیگری به آنها پرداخته‌ایم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.