صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / عامل سیل‌های خوزستان عدم لایروبی رودخانه‌ها است/ خسارت سیل باید جبران شود

امام جمعه موقت اهواز:

عامل سیل‌های خوزستان عدم لایروبی رودخانه‌ها است/ خسارت سیل باید جبران شود

امام جمعه موقت اهواز عامل سیل زمستان گذشته و سیل کنونی خوزستان را عدم لایروبی رودخانه ها دانست و خواستار پرداخت خسارت های سیل سال 95، سیل سال 97 و خسارتهای احتمالی سیل امسال به مردم خوزستان شد.

به گزارش کسب و کار نیوز – منطقه خوزستان، آیت الله محسن حیدری در خطبه های نماز جمعه امروز (۹ فروردین ماه) با توصیه به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: تقوای الهی نشانه ایمان و راه رستگاری است. در برخی ماه ها مانند ماه رجب، شعبان و رمضان زمینه رشد، توجه و اقبال نفوس به معنویت زیادتر است که امیدواریم از روزها و شب های باقی مانده ماه رجب نهایت بهره برداری شود.

وی با تبریک اعیاد رجب و عید سال نو، تصریح کرد: در ماه رجب مناسبت های زیادی از جمله شهادت امام موسی کاظم(ع)، رحلت حضرت ابیطالب(ع) و عید مبعث پیامبر اکرم(ص) را پیش رو داریم که باید از این ایام نهایت استفاده را ببریم.

امام جمعه موقت با تاکید بر نامگذاری خوب برای فرزندان گفت: باید برای فرزندانمان نام های خوب و خداپسند انتخاب کنیم. برخی نام های اهل بیت(ع) و کفار نیز مشترک است که نام گذاری فرزندان به این اسم ها مشکلی ندارد.

آیت الله حیدری بیان کرد: در روایات دیگری آمده است که شخصی از شیعیان در زمان امام موسی کاظم(ع) بدهکار عوارض وقت دولت عباسی بود که مامورین حکومت چندین برابر بدهکاری را از وی مطالبه می کردند. وی متوجه شد که کارگزار حکومتی تمایلات شیعی داشته و تصمیم گرفت مشکل خود را با امام موسی کاظم(ع) در میان بگذارد که ایشان خطاب به کارگزار حکومتی نامه ای نوشتند و وی نامه را نزد کارگزار حکومتی بُرد که کارگزار با وی برخورد خوبی نشان داد و جویای احوال امام موسی کاظم(ع) شد و با دیدن نامه شروع به تقسیم کردن اموال خود کرد و بخشش حکومتی را برای وی صادر کرد. این اقدام موجب خوشحالی امام موسی کاظم(ع)، پیامبر(ص) و خدا شد.

وی ادامه داد: بنابراین ما شیعیان در هر پست و مقامی که هستیم باید نسبت به مومنان احساس مسئولیت کنیم و بدانیم هر کمکی که به یکدیگر کنیم موجب خوشحالی ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) می شود. ائمه اطهار(ع) در دل حکومت های طاغوتی اشخاصی را به صورت مخفیانه جهت کمک به مردم قرار داده بودند.

امام جمعه موقت اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود، بیان کرد: در هفته پیش رو بعثت خاتم الانبیاء(ص) که بزرگترین نعمت الهی به همه انسان هاست را خواهیم داشت. همه محتاج شفاعت پیغمبر اکرم(ص) در قیامت هستند.

آیت الله حیدری گفت: بعثت پیغمبر اکرم(ص) بزرگترین فرصتی است که خداوند برای هدایت و راهنمایی بشریت در اختیار انسان ها قرار داده است که امیدواریم بتوانیم از آثار و برکات این بعثت که تا قیامت ادامه دارد بهره ببریم.

وی تصریح کرد: همچنین در هفته پیش رو مناسبت هایی از جمله روز زمین در فلسطین را داریم که فلسطینیان برای ابراز احساسات خود نسبت به زمین اشغال شده فلسطین این روز را گرامی می دارند. ما نیز با مردم این سرزمین ابراز احساسات می کنیم و امیدواریم نه تنها فلسطین بلکه سایر اماکن به دامن ملت اسلام برگردانده و ریشه رژیم های حاکم و متجاوز یهودی و همراهان آنها از بیخ برکنده شوند و مسلمانان در این مناطق به خدمت به خلق بپردازند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: اخیرا ترامپ خوش خدمتی جدیدی به رژیم اشغالگر  قدس کرده است. ترامپ سرزمین جولان را که جزو سرزمین سوریه است و در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیلی ها غصب شد و همچنان در اشغال دشمن است، به اسرائیل بخشیده است. این اقدام آمریکا در دنیا محکوم شده است و هیچ کس با آمریکا همراهی نکرده است. آن چیزی که با زور گرفته شده تنها باید با زور پس گرفته شود.

آیت الله حیدری تصریح کرد: اگر امت های اسلامی همه حقیقت را می گویند و معتقد هستند جولان برای سوریه است، جبهه واحدی تشکیل دهند و این سرزمین اشغال شده و دیگر سرزمین های اشغال شده اسلامی را با قدرت از دست اشغالگران پس بگیرند.

وی عنوان کرد: دوازدهم فرورین ماه نیز روز استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ با رای قریب به اتفاق ملت ایران است. ۴۰ سال از تاسیس نظام مقدس اسلامی می گذرد و بر اساس حکومت اسلامی بنیان گذاری شده که روح و قلب تپنده آن ولایت فقیه است.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: نظام مقدس اسلامی به واسطه بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و با پشتیبانی ملت تاسیس شد و پس از ارتحال امام خمینی(ره) نیز پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی علیرغم همه دسیسه ها،  برپا نگه داشته شده  و روز به روز بر اقتدار نظام جمهوری اسلامی افزوده می شود. امیدواریم مسائل و مشکلات داخلی مخصوصا مسائل اقتصادی با کمک جوانان سر و سامان بگیرد.

آیت الله حیدری گفت: اکثریت عاشق جمهوری اسلامی شده اند. اکنون میلیاردها انسان مشتاق حریت هستند و به امید پیروزی جمهوری اسلامی در کشورهای خود زندگی می کنند. تنها قدرت های استکباری و وابستگان آنها برای دولت ما مشکل ایجاد می کنند اما بسیاری آمال خود را در پیشرفت این نظام می دانند.

وی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب تصویر روشنی از ۴۰ سال نخست انقلاب است و تصویر روشنی از گام دوم انقلاب در ۴۰ سال آینده است. امیدواریم این بیانیه به عنوان فرهنگ رایج مردم و مورد مطالبه مخصوصا جوانان قرار بگیرد و مسئولین را وادار کند به مفاد این مانیفست انقلاب اسلامی پایبند باشند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در جوار حرم مطهر رضوی عنوان کرد: امیدواریم سخنرانی های هر ساله در یک جا جمع آوری شود و به عنوان فرهنگ متعالی انقلاب اسلامی در اختیار همه نسل ها قرار بگیرد. مقام معظم رهبری بحث فرصت ها و تهدیدها را مطرح کردند. مدتی پیش نیز بحث فتنه سال ۹۸ را مطرح کردند که برخی سوءاستفاده کردند و جنگ روانی راه انداختند که مقام معظم رهبری عنوان کردند سال ۹۸ سال فرصتها است که باید ملت این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

آیت الله حیدری بیان کرد: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند نباید هیچ اعتمادی به غرب داشته باشیم. البته باید از نکات مثبت غرب استفاده کنیم اما مثل تقی زاده های امروزی که بحث سند ۲۰۳۰ را مایه نجات ملت می دانند، نباید غرب‌زده باشیم. اینها همان تقی زاده های عصر مشروطه هستند که با لباس جدید وارد میدان شده اند.

وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری شعار سال را در راستای حمایت از کالای ایرانی “رونق تولید” نامیدند. این شعار الزاماتی دارد که باید ملت و مسئولین اقتصادی به آن ملتزم شوند. منشاء برخی مشکلات اقتصادی، تحریم ها و بخشی دیگر به دلیل ضعف مدیریت های داخلی است و راه برون رفت از آن، اقتصاد مقاومتی است. کسانی می توانند به اقتصاد مقاومتی عمل کنند که از روحیه جوان و انقلابی برخوردار باشند و آینده کشور را بر اساس مدیریت جوانان انقلابی ترسیم کرده باشند.

امام جمعه موقت اهواز  با اشاره به سیل ، گفت: همواره باران رحمت الهی و یک نعمت است و حتی در شرایط سیل نیز می تواند مایه رحمت باشد اما در کنار همه رحمت ها بر اثر سوءرفتار برخی انسانها رحمت الهی به نغمت تبدیل می‌شود. اگر درختان جنگل ها قطع نمی شدند یا نهرها و رودخانه ها لایروبی می شدند تا حدود زیادی از وقوع سیل جلوگیری می شد.

وی ادامه داد: سیل بر اثر طغیان رودخانه ها است که عواملی طغیان رودخانه ها را تشدید می کند؛ عدم لایروبی، طغیان رودخانه ها را تشدید می کند که در سیل خوزستان این مساله را مشاهده کردیم. بیش از ۱۰ سال است که رودخانه های خوزستان  لایروبی نشده اند.

آیت الله حیدری ادامه داد: وزارت نیرو و سازمان آب و برق به بهانه های مختلف کار لایروبی را انجام نداده اند. عدم لایروبی رودخانه ها موجب وقوع سیل در زمستان ۹۷ شد و اکنون نیز اگر بارش های یکی دو روز آینده رخ دهد سیل خطرناکی در خوزستان اتفاق می افتد که شاید خطر آن از گلستان و مناطق دیگر خطرناک تر باشد. باید مردم و مسئولین از وقوع چنین اتفاقی پیشگیری کنند تا از خسارت ها کاسته شود.

وی گفت: اگر چه در این سیل روحیه جهاد خود را نشان داد اما تلفات زیادی داشتیم. مرگ هموطنان را تسلیت عرض می کنیم و برای مصدومان شفای عاجل می خواهیم. مقام معظم رهبری نیز در پیامی که برای مناطق سیل زده صادر کردند به خوزستان عنایت داشتند که از ایشان تشکر می کنیم.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه جبران خسارت سیل زدگان باید در نظر گرفته شود، عنوان کرد: از ورود رئیس جمهور به خوزستان نیز تشکر می کنیم و باید خواسته مناطق سیل زده و مناطقی که احتمالا در معرض سیل قرار می گیرند، مطرح شود. بحث تعویض خسارت ها باید مطرح شود.

وی گفت: در مناطق دیگر نسبت به پرداخت تعویض خسارت ها اقدام شده است اما خوزستان چندین بار گرفتار سیل شد و هنوز  کشاورزان تعویض خسارت ها را دریافت نکرده اند. در سال ۹۵ مردم روستاهای بامدژ، شعیبیه شوشتر و روستاهای شوش گرفتار سیل شدند و هزاران هکتار از مزارع آنها زیر آب رفت اما هنوز خسارت آنها جبران نشده است.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: چند ماه پیش نیز مردم دشت آزادگان و هویزه گرفتار سیل شدند و اکنون مردم برخی روستاهای اهواز، دشت آزادگان و هویزه در محاصره سیل هستند و نه تنها از جهت جبران خسارت به آنها کمک نشده است بلکه مسئولی در سفر خود به خوزستان عنوان کرد هیچگونه قولی برای جبران خسارت ها نمی دهم که این موضوع برخلاف انتظار مردم خوزستان است.

آیت الله حیدری خواستار شد: از رئیس جمهور می خواهیم که خسارت سیل سال ۹۵، سیل سال ۹۷ و همچنین خسارت های احتمالی امسال به مردم خوزستان پرداخت شود. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.