صفحه اصلی / استان ها / زنجان / سیل پاسخ دستکاری انسان در طبیعت
سیل پاسخ دستکاری انسان در طبیعت

سیل پاسخ دستکاری انسان در طبیعت

دبیر ستاد بحران شهرستان خرم‌دره گفت: دلایل اصلی که منجر به بروز خسارت فراوان در هنگام سیل می‌شود دستکاری انسان در طبیعت است.

نهمین روز سیل در استان گلستان

ابراهیم بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، با بیان اینکه به لحاظ فیزیکی و عرصه‌های طبیعی در شهرستان خرم‌دره با تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها مواجه هستیم، اظهار کرد: تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها عامل موثر در طغیان رودخانه‌ها و بروز خسارات در هنگام سیل است.

  وی دستکاری انسان در طبیعت را از دلایل عمده سیل و عنوان کرده و ادامه داد: لازم است دستگاه‌های متولی و اعضا ستاد بحران در آزادسازی حریم بستر رودخانه‌ها اهتمام لازم را داشته باشد.

وی انسداد دهانه‌های پل‌ها و مجاری عبور آب‌های جاری اعم از پل‌های شهری و روستایی را از دیگر دلایل افزایش خسارت در هنگام سیل عنوان کرده و افزود: وقتی به واسطه انباشته شدن املاح و رسوبات و نخاله‌ها و زباله‌های شهری، گرفتگی در مجاری عبور آب ایجاد شود این امر در موقع بارندگی باعث تجدید طغیان آب کانال و  رودخانه و در نهایت آب گرفتگی معابر خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبات سال ۹۲ شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور در تمامی حوادث غیرمترقبه طبیعی عاملین بروز خسارت در طی حادثه شناسایی و معرفی می‌شوند، ادامه داد: اگر عامل انسانی که به وضعیت طبیعی حرایم راه و رودخانه‌ها و زیرساخت‌ها دست‌درازی کرده و باعث تشدید خسارت و عواقب ناشی از یک حادثه غیرمترقبه منجر شود به عنوان مقصر شناخته می‌شود.

ابراهیمی تاکید کرد: از عموم مردم و مسئولان در خواست می‌شود نسبت به شناسایی و معرفی عاملین دخل و تصرف کننده در طبیعت که منجر به تشدید خسارات می‌شود اهتمام لازم را داشته و ابتدا نسبت به عواقب موضوع روشنگری کرده و در نهایت اقدامات غیر قانونی افراد را مستندسازی و به مدیران بحران شهرستان معرفی کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد .

بیمه‌ موضوعی مغفول در کشور

این مسئول با اشاره به مغفول ماندن موضوع بیمه در تمامی زمینه‌ها در کشور ما، ادامه داد: بروز حوادث طبیعی امری اجتناب ناپذیر است لذا افراد با علم به اینکه حادثه همیشه در انتظار است باید نسبت به بیمه اموال خود به ویژه مسکن  اقدام کنند تا در هنگام بروز حادثه بخشی از خسارات جبران شود.

وی ادامه داد: دولت اهتمام به این دارد که تمام هشدارها و اخطارها را به عنوان محتلف به موقع اعلام کند اما علی‌رغم این اطلاع رسانی‌ها متاسفانه عده‌ای از افراد این موضوع را رعایت نمی‌کنند که سفرهای بدون برنامه عده‌ای از هموطنان گواه این ادعاست.

بابایی با تاکید بر اینکه هموطنان در این روزها باید از سفرهای غیر ضروری و نزدیک شدن به رودخانه‌ها اجتناب کنند، ادامه داد: توجه به اخطارها نقش بازدارنده در پیشگیری از حوادث خواهد داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.