صفحه اصلی / استان ها / لرستان / امامزاده زیدبن علی(ع)؛ نگین خرم‎آباد
امامزاده زیدبن علی(ع)؛ نگین خرم‎آباد

امامزاده زیدبن علی(ع)؛ نگین خرم‎آباد

بقعه متبرکه امامزاده زیدبن علی(ع) در خیابان سبزه میدان شهر خرم‎آباد واقع است و نخستین بار به دستور بدر بن حسنویه و در زمان حکومت آل حسنویه در سال ۴۰۴ هجری قمری ساخته شد.

امامزاده زیدبن علی(ع)

به گزارش کسب و کار نیوز، قدمت ساخت بنای کنونی آن به سال ۱۳۰۷ هجری قمری می‌رسد. بقعه متبرکه این امامزاده در مرکز شهر خرم‎آباد دارای کرامات زیادی بوده و به این خاطر در طول سال پذیرای خیل عظیمی از زائران است.

مقبره‌ زیدبن علی(ع) در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و باحریم مقبره‎ای به وسعت ۶۰۰۰ مترمربع در مرکز بازار روز این شهر قرار دارد.

در میان زمین حریم این امامزاده متبرکه، ‌مقبره‌ای وجود دارد که آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش شده، به طوری که روی لبهٔ‌ شرقی مقبره، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن حک شده است.

بنای مقبره، هشت ضلعی است که چهار ضلع اصلی دارد و در ساخت تمام بنای این امامزاده از آجر استفاده شده است.

همچنین صندوقی چوبی و قهوه‌ای رنگ با نقوش زیبای کنده‌کاری شده، روی قبر جای دارد، مقبره دو گلدسته مدور آجری داشته که با کاشی‎های زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده، مزین شده است.

درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و با حکاکی از آیات و کلمات مقدس با خط نسخ ساخته شده است. در حال حاضر به‌دلیل قرارگیری این امامزاده در مرکز بازار شهر خرم‎آباد، حریم این بقعه به‎وسیله مغازه‎هایی احاطه شده که برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم‎آباد، نیاز به آزادسازی حریم این بنا است.

در اطراف این امامزاده آثار تاریخی مهمی چون قلعه فلک‎الافلاک و گرداب سنگی قرار دارد که زائران علاوه بر زیارت از این بقعه متبرکه می‎توانند از ابنیه تاریخی نیز دیدن کنند. این امامزاده یکی از شاخص‎ترین امامزاده‎ها در لرستان به‌شمار می‎آید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.