صفحه اصلی / استان ها / قزوین / امکان خطا در پیش‌بینی هوا وجود دارد

/به مناسبت روز هواشناسی/

امکان خطا در پیش‌بینی هوا وجود دارد

کارشناس اداره هواشناسی با بیان اینکه جو سیال و در حال تغییر است گفت: امکان خطا در پیش‌بینی‌ها وجود دارد و نمی‌توان گفت تمامی پیش‌بینی‌ها دقیق محقق می‌شود.

روز جهانی هواشناسی

مریم بهروزی کارشناس اداره هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بسیاری از افراد علاقه‌مند ورود به حرفهٔ هواشناسی هستند؛ این در حالی است که برای ورود به این حرفه باید در زمینهٔ دروس پایه‌ای همانند فیزیک و ریاضی تبحر خاصی داشت.

وی افزود: بسیاری از پیش‌بینی‌ها و بررسی‌ها بر اساس محاسبات فیزیکی صورت می‌گیرد بنابراین لازمهٔ آن فیزیک و ریاضی است.

بهروزی در ادامه درخصوص نحوه ورود خود به این رشته خاطرنشان کرد: زمانی که دفترچهٔ کنکور ارشد آمد ناخودآگاه تصمیم گرفتم وارد رشتهٔ هواشناسی شوم و برخلاف انتظاری که داشتم همان سال نخست در کنکور پذیرفته و وارد دانشگاه شدم و از سال ۸۹ وارد اداره هواشناسی شده مشغول به کار پیش بینی وضع آب‌وهوا شدم.

این کارشناس هواشناسی یادآور شد: هرروز صبح نقشه‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد که البته این نقشه‌ها هر روز دو بار به‌روز رسانی می‌شود.

وی بابیان اینکه به جهت کمبود تعداد پیش‌بین‌ها فعالیت به‌صورت شیفتی صورت نمی‌گیرد گفت: کمبود پیش‌بین موجب شده تا روند روزانه بررسی صورت گیرد.

بهروزی اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی بر اساس ساعات بین‌المللی دو بار در طول روز به‌صورت اینترنتی به ما می‌رسد.

وی یادآور شد: زمانی که نقشه‌ها به ما می‌رسد به‌صورت لایه به لایه جو موردبررسی قرار می‌گیرد که البته تمامی نقشه‌ها مملو از خطوط و نشانه‌های رنگی است که هرکدام نمایانگر موضوع خاصی است که توسط هرکسی قابل‌تعبیر نیست.

این کارشناس هواشناسی با اعلام اینکه دیدبان‌ها نقش بسزایی در پیش‌بینی وضع هوا دارند گفت: دیده‌بان‌ها ساعت‌به‌ساعت به گزارش وضعیت هوا می‌پردازند.

بهروزی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی‌ها مطرح می‌شود که البته برای پیش‌بینی تقریباً یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان صرف می‌کنیم.

وی تأکید کرد: پس از پیش‌بینی‌های شکل‌گرفته که با کدهای مختلف نوشته می‌شود وضعیت آب و هوا روی صفحهٔ کاغذ پیاده و در دسترس همه قرار خواهد گرفت که البته با توجه به سیال بودن جو و تغییرات احتمالی امکان خطا وجود دارد.
 

دخالت بشر در محیط موجب تغییرات اقلیمی شده است

کارشناس هواشناسی تصریح کرد: در برخی مواقع پیش‌بینی‌های ما مختص به استان بوده و ممکن است پدیده‌ای که عنوان می‌شود در استان مشاهده شود اما در خود شهر قزوین قابل‌مشاهده نباشد.

وی اضافه کرد: زمانی که مخاطب شنوای پیش‌بینی‌های ما است نسبت به واژه‌ها باید دقت لازم را داشته باشد چراکه گاهی تفاوتی بین استان و شهر قائل نمی‌شود و انتظار دارد که پدیده‌های مطرح شده را در شهر نیز رؤیت کند درحالی‌که منظور ما بخشی از استان بوده است.

بهروزی اعلام کرد: خانه‌سازی، احداث دامداری‌ها و مرغداری‌ها و خیلی تغییرات محیطی دیگر موجب تغییرات اقلیمی استان شده است که البته بر روی بارش‌ها نیز تأثیرگذار است.

وی در پایان با بیان خاطرات جالبی که از شغلش دارد اظهار کرد: پیش آمده که نزدیک عید برخی آقایان تماس می گیرند و از ما می خواهند با همسرشان صحبت کنیم و بگوییم وضعیت آب و هوا برای شستن فرش و خانه تکانی مساعد نیست؛‌ یا از مدرسه پسرم تماس می‌گیرند و می‌خواهند وضعیت آب و هوا را اعلام کنم.

کارشناس اداره هواشناسی در پایان گفت: البته علم هواشناسی در بسیاری از مواقع کمک‌حال ما بوده است به‌گونه‌ای که با آگاهی از علم هواشناسی وظیفه مادری خود را انجام می‌دهم و اگر هوا سرد باشد حواسم به نوع لباس پوشیدن فرزندم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.