صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / دستگاه‌ها در خصوص سامانه‌های رصد کالا جزیره‌ای عمل نکنند

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی:

دستگاه‌ها در خصوص سامانه‌های رصد کالا جزیره‌ای عمل نکنند

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مشکل اساسی سامانه‌های رصد کالا عدم ارتباط بین سازمان‌های مختلف است که با توجه به ایجاد آن، دستگاه‌ها همچنان به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید عبدالمجید اجتهادی با حضور در برنامه «تب تاب» که شامگاه سه‌شنبه از شبکه سه سیما پخش شد در خصوص وظیفه سازمان متبوعش در رابطه با گرانفروشی، اظهار کرد: برای گرانفروشی اگر پرونده‌ای تشکیل شود ما به آن رسیدگی می‌کنیم اما سازمان تعزیرات با توجه به اینکه وظیفه قانونی‌اش رسیدگی به پرونده است در عمده طرح‌ها مانند کشیک نوروزی در خدمت مردم و در کنار اصناف است.

وی در خصوص عملکرد سازمان تعزیرات در رابطه با پرونده‌های عمده قاچاق کالا گفت: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نقش رسیدگی دارد.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه عمده پرونده‌های ما خرد است خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد پرونده‌های ما زیر ۱۰ میلیون است. قانون مجازات متخلف را ضبط کالا و تعیین جریمه می‌داند. اگر پای مسئولی وسط باشد از صلاحیت سازمان تعزیرات خارج می‌شود.

اجتهادی افزود: اگر قاچاق سازمان یافته، حرفه‌ای و مستلزم انفصال خدمت باشد به قوه قضائیه مربوط می‌شود و هیچ‌گونه اغماضی صورت نمی‌گیرد.

وی در رابطه با مرجع دریافت جریمه‌های نقدی و کالاهایی که توسط تعزیرات ضبط می‌شود، گفت: کالا به نفع دولت ضبط می‌شود و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نماینده دولت در این زمینه است که این کالاها را جمع آوری کرده و به فروش برساند.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی یادآور شد: یکی از انتقادات سازمان تعزیرات این موضوع است که درمبارزه با قاچاق کالا نمی‌توانیم کالایی را که به نفع دولت ضبط شده به جای قاچاقچی دولت این کالا را وارد بازار کند. به همین دلیل در آئین نامه اجرایی موضوع ماده ۵۵ و ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق اعلام کرده کالاهایی که مربوط به حوزه سلامت و بهداشت است یا باید منهدم شود و یا به خارج از کشور صادر شود. و برای فروش این کالاها در داخل کشور باید دولت این موضوع را تصویب کند که با توجه به نیاز کشور این امر صورت می‌گیرد.

اجتهادی تاکید کرد: یکی از انتقادات سازمان تعزیرات این بوده که پرونده‌های خرد به معنی مبارزه با معلول است و مبارزه با فردی است که از سر نیاز مرتکب این جرم می‌شود.

وی گفت: آمار پرونده‌های ملی طی سال‌های اخیر افزایش یافته و از سال گذشته تاکنون تعداد این پرونده‌ها تقریباً دو برابر شده است. این یعنی سمت و سوی مبارزه و برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات به سوی تشکیل پرونده‌های مهم و ملی پیش می‌رود.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۷ حدود ۷۰ درصد پرونده‌ها زیر ۱۰ میلیون تومان بوده و ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پرونده‌های خرد را داشته‌ایم.

اجتهادی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از وقوع فسادهای کلان جلوگیری کرد، گفت: مشکل فساد این است که هر جا شفافیت نباشد فساد در آنجا لانه می‌کند. در قانون مبارزه با فساد، فصلی با عنوان پیشگیری داریم. در این بخش برای ایجاد شفافیت از بدو ورود کالا تا اقداماتی که کالا به دست مصرف کننده برسد یک سری سامانه‌هایی پیش‌بینی شده است که اگر سامانه‌های موضوع مبارزه با قاچاق را ایجاد می‌کردیم قاچاق افزایش نمی‌یافت.

وی افزود: مشکل این است که زنجیره توزیع‌مان به جهت عدم ایجاد این سامانه‌ها معیوب است.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی یادآور شد: به طور مثال سال ۸۵ قانون جامع دامپروری، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده بود که سامانه رصد دام را ایجاد کند که اخیراً این سامانه ایجاد شده است.

اجتهادی مشکل اساسی سامانه‌های رصد کالا را عدم ارتباط بین سازمان‌های مختلف دانست و گفت: این سامانه‌ها ایجاد شده‌اند ولی دستگاه‌ها در این خصوص به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که مردم نتوانند از منافع آن استفاده کنند و به طور مثال در مورد توزیع گوشت دچار مشکل شویم.

وی گفت: امیدواریم با دستور رئیس جمهور و مقامات عالیرتبه نظام تا چند ماه آینده شاهد ایجاد و برقراری ارتباط میان این سامانه‌ها باشیم.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با قاچاق پوشاک اظهار کرد: در حوزه پوشاک دومین قسمتی است که کد شناسایی کالا و رهگیری در آن اجرایی شده است. از سال ۹۶ پوشاک‌های برند که نمایندگی رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشته و کد شناسه کالا و رهگیری نداشته باشد نمی‌تواند وارد کشور شود.

اجتهادی افزود: در بخش ورودی قاچاق، پارچه و پوشاک مقام اول را دارد و در بخش خروجی قاچاق کالا، سوخت مقام اول را دارا می‌باشد.

وی در رابطه با موضوع گرانی در حوزه خودرو اظهار کرد: در رابطه با پرونده‌هایی که در این حوزه تشکیل شده سازمان تعزیرات بدون اغماض ورود پیدا کرده و در کنار مردم است.

مدیر کل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به حمایت از کالای ایرانی، عنوان کرد: مردم با خرید از کالای ایرانی از کارگران کشور حمایت می‌کنند. فرهنگ مصرف کالای خارجی فرهنگ غلطی است که در کشور وجود دارد. چشم امید کارگر ایرانی به خرید کالای ایرانی است که باید در این خصوص فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

اجتهادی در پایان گفت: از مردم خواهش می‌کنم به سمت خرید کالای ایرانی بروند و حرص خرید نداشته باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.