صفحه اصلی / استان ها / گلستان / واگذاری ۱۹۸ پروژه دولتی گلستان به بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان خبر داد:

واگذاری ۱۹۸ پروژه دولتی گلستان به بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: در سالهای 94 تا 97، 198 پروژه جدید، نیمه تمام و آماده بهره برداری دولتی در استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدولی روزبهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در استان ۱۲۰۰ پروژه در دست اجرا داریم که برای تکمیل آنها ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با توجه به بودجه ای که استان دارد، تکمیل آنها سالهای طولانی زمان خواهد برد؛ به همین دلیل به دنبال این هستیم که بخشی از آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. در حال حاضر ۹۳ پروژه شناسایی شده که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

وی با بیان اینکه گلستان ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه های مختلف دارد، تصریح کرد: یکی از بزرگترین مزیت استان وجود دریا است. از طریق دریا با ۵ کشور دریای خزر همسایه هستیم و می توانیم با آنها ارتباط داشته باشیم.  

روزبهان به ظرفیت های خط ریلی اینچه برون اشاره و خاطرنشان کرد: این خط ما را به کریدرهای بزرگ ملی و بین المللی متصل می کند. از طریق این خط ریلی می توانیم فاصله جابجایی کالا به چین را ۱۵ روز کاهش دهیم. اما به دلایل متعدد نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان، آینده اقتصاد را اقتصاد ریلی دانست و افزود: از طریق راه آهن اینچه برون – آزادشهر – شاهرود می توانیم خودمان را به کریدر شرق به غرب کشور متصل کنیم.

وی، وجود اقوام را دیگر مزیت استان برشمرد و گفت: از ظرفیت اقوام و مذاهب گوناگون می توان در گردشگری و بکارگیری سرمایه انسانی کارآمد بهره مند شویم.

روزبهان در بخش دیگری از سخنان خود زیرساخت ها را مشکل بزرگ در استان دانست و افزود: در زمینه زیرساخت ها از جمله آب، سد، برق و راه خوب عمل نشده و عقب هستیم. زمین های بکری داریم ولی نتوانستیم برای آنها آب مورد نیاز را تامین کنیم.

وی یادآور شد: گلستان از نظر داشتن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری چیزی از استان های شاخص و مهم کشور در این زمینه، کم ندارد. باید این ظرفیت ها را به شکل بهتری معرفی کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در ادامه اظهار کرد: به اشتباه استان های شمالی کشور را استان های کشاورزی دانستند ولی حق کشاورزان هم به درستی ادا نشده است. در استان ما غالبا کشاورزی را تنها خام فروشی می بینیم. می توان میوه و محصولات دامی خودمان را فراوری و با ایجاد ارزش افزوده عرضه کنیم.

روزبهان با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان، تصریح کرد: ۶۹ پروژه مصوب در این سفر داشتیم که به طور میانگین ۳۰ میلیارد تومان برای هر پروژه اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سفر سال ۹۳ رئیس جمهور ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای ۱۲۱ پروژه داشتیم، گفت: در مصوبات این سفر ۱۶۸۲ میلیارد تومان اعتبار برای سال های ۹۸ و ۹۹ از محل بودجه عمومی دولت دیده شده است. علاوه بر این ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر هم در همین مصوبات از محل دولتی دولت هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه ما این است که کل این اعتبارات را در مدت این دو سال جذب کنیم، تصریح کرد: در این سفر ۳۲۰ میلیارد تومان برای بیمارستان ها مصوب داشتیم؛ ضمن اینکه در صورتجلسه مشخص شده تجهیز بیمارستانهای جدید را هم وزارت بهداشت انجام خواهد داد که این رقم به این عدد افزوده خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: مجموعا در این سفر برای بخش آموزش عالی ۲۲٫۵ ‌میلیارد تومان، آموزش و پرورش ۱۳۵ میلیارد تومان، فرهنگ و گردشگری ۱۵۲ میلیارد تومان، ورزش ۱۳۱ میلیارد تومان، بهداشت و درمان ۳۲۶ میلیارد تومان، عمران شهری و روستایی ۱۳۰ میلیارد تومان، حمل و نقل ۲۳۹ میلیارد تومان، کشاورزی ۱۷۷ میلیارد تومان، منابع آب ۲۱۰ میلیارد تومان، انرژی ۱۲۳ میلیارد تومان، بازرگانی ۳۰ میلیارد تومان، قضایی ۲٫۱ میلیارد تومان و رفاه اجتماعی ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

روزبهان به موضوع کمربندی گرگان اشاره کرد و گفت: برای تکمیل بزرگراه آزادشهر – جنگل گلستان، تملک اراضی کمربندی گرگان و تکمیل تقاطع هم سطح دو راهی کلاله ۹۵ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است. بیش از ۵۰ میلیارد تومان از این میزان برای کمربندی گرگان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان خاطرنشان کرد: مالیات دیده شده استان در سال جاری ۵۲۸ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۸۴ درصد آن وصول شده است. میانگین کشور در این زمینه ۸۲ درصد است.

وی بیان کرد: در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات هزینه ‌ای استان از ۳۳۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۴۰۶ میلیارد تومان رسید. همچنین اعتبارات عمرانی استانی هم با ۱۰ درصد افزایش به ۶۶۸ میلیارد تومان و اعتبارات عمرانی ملی با رشد ۳۶ درصدی به ۳۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

روزبهان در ادامه تصریح کرد: ابتدای سال ۹۶، نرخ تورم در گلستان سه درصد بالاتر از میانگین کشور بود و الان این فاصله به ۳ دهم درصد رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان یادآور شد: نرخ بیکاری کشور در پاییز ۹۶، ۱۱٫۹ درصد و در گلستان ۱۲٫۷ درصد بوده است. پاییز ۹۷، ‌نرخ بیکاری کشور ۱۱٫۷ درصد و در گلستان ۱۰٫۷ درصد رسیده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.